ایران رهامی -غرامت جنگ جهانی دوم: ادعایی احمقانه یا هشداری آگاهانه

 چندی پیش احمدی نژاد در سفر استانی خود به استان فارس در جمع مردم شیراز، در اول دیماه ، از پرداخت غرامت توسط کشورهای اصلی درگیر در جنگ جهانی دوم به ایران، سخن گفت.:"جمعی را برای محاسبه خسارت های انگلیس به ایران در جنگ جهانی مامور کرده ام و آن را در قالب سندی رسمی به سازمان ملل خواهیم داد."
وقتی سایت "تابناک" این خبر را درج کرد بسیاری از خوانندگان حزب اللهی این سایت که معمولا به اظهار نظر می پردازند، درباره ی شوخی بودن چنین ادعایی نظر دادند و گفتند "به جای پرداختن به چنین شوخی های بهتر است به دریافت غرامت جنگی از عراق پرداخته شود". به دنبال احمدی نژاد رحیمی مشایی نیز طی روزهای اخیر چندین بار در این باره سخن گفته است. به رغم اهمیت فراوان چنین اظهار نظرهایی ، مورد توجه تحلیل گران و نیروهای سیاسی قرار نگرفته است شاید با این توجیه که احمدی نژاد یاوه های مختلفی را را به هم می بافد این هم یکی از آنها. اما، به گمان من این اظهار نظر را نباید به حساب ادعایی احمقانه یا یاوه و شوخی پوچ در نظر گرفت؛ برعکس دارای معنایی است؛ پیامی را سعی می کند به کشورهای اصلی درگیر جنگ جهانی دوم که همان گروه پنج به علاوه ی یک را تشکیل می دهند ارسال کند (آلمان طرف بازنده جنگ جهانی دوم و روسیه و آمریکا و انگلیس طرف پیروز و چین هم مانند ما بیطرف). و پیام می تواند این باشد که هرگونه تلاشی برای برخورد نظامی با ایران، جهان را به سوی جنگ جهانی دیگری پیش خواهد برد.
احمدی نژاد بر این تصور است که هم موشک های دوربرد را در اختیار دارد که می تواند اروپا و اسرائیل را هدف قرار دهد و هم حماس و حزب الله را در لبنان و فلسطین و هم چاوز را در آمریکای لاتین به علاوه ی مجموعه ای از بنیادگرایان وابسته به القاعده که حاضر به عملیات انتحاری مختلف در اقصی نقاط جهان هستند. اگر این برداشت و حدس در این باره صحیح باشد این نتیجه را می توان گرفت:
تحلیل نیروهای سیاسی چون شورای ملی مقاومت مبنی بر اینکه ایران ام القرای بنیادگرایی و تروریسم دولتی است بی معنا نیست. حضور هشت ساله ی فرزندان طالبان در تهران بیش از پیش موید این نظر است. در چنین شرایطی، مسلح شدن چنین حکومتی به بمب اتم، می تواند جامعه ی جهانی را تهدید کند.