حسن تقوی ـ نگاهی به مناظره های تلویزیونی در سیمای آخوندی

تلویزیون رژیم از 19 دیماه یک برنامه مناظره تحت عنوان “رو به فردا“برای کاهش «تنشهای اجتماعی»، در شبکه سوم به راه انداخته است. در ابتدای این برنامه اعلام شد که این مناظره ها هفته ای سه روز برگزار می شود, اما پس از  اجرای 4 مناظره، گردانندگان آن زیر فشار تضادها و مشکلاتش مانده اند و قرار است که از هفته ای سه روز به هفته ای یک روز, یعنی روزهای پنجشنبه تقلیلش دهند.

 در مورد هدف این مناظره ها گفته می شود که “عاشورا نشان داد که حتی با کاربرد خشونت عریان قادر به خانه نشین کردن معترضان نخواهیم بود. لذا بعد از تظاهرات 9 دی از موضع اعتماد به نفس! این مناظره ها برای نشان دادن اینکه مخالفین حرف جدی ندارند راه اندازی شده است.“
کروبی در بیانیه ای اعلام آمادگی برای شرکت در این برنامه کرده است, ولی گردانندگان این برنامه قصد ندارند او را وارد این بازی کنند. چرا که طبق رهنمودهای خامنه ای این مناظره ها باید کنترل شده باشد و 20 در صد انتقادی و 80 درصد درجهت حمایت و تأیید نظام و اگر این تعادل حفظ نشود, این برنامه تعطیل خواهد شد. 
این برنامه با رهنمود خامنه ای با هدف کم کردن تنش در جامعه برنامه ریزی شده است و مجری برنامه (وحید یامین پور), از وفاداران خامنه ای و از وابستگان به باند احمدی نژاد است.
بنا به گزارشهای رسیده از درون رژیم, این مناظره ها که به قصد تنش زدایی از جامعه طراحی شده, به تشدید تضادهای بیشتر در بین جناحهای رژیم منجر شده است.
در زیر به برخی نکات جالبی که در این مناظره ها مطرح شده را ملاحظه می کنید:

در مناظره وحید جلیلی با علی مطهری در برنامه “رو به فردا“ در  19 دیماه
مطهری: من همچنان معتقدم که نباید این افراد (تظاهرکنندگان) را ایادی آمریکا و اسرائیل خواند، اینها لغزشهای سیاسی است و صرف لغزش سیاسی دلیلی بر این نیست که فرد از چارچوب نظام خارج شده است. آقایان موسوی و کروبی دچار یک لغزش و اشتباه سیاسی شده اند، همانطور که معتقدم آقای احمدی‌نژاد هم در آن مناظره ها تحت تاثیر هیجانات قرار گرفت و دچار لغزش سیاسی شد.
مطهری در پاسخ به این سئوال مجری که تا کجا لغزش محسوب می شود, گفت: ممکن است کسی بگوید من ضمن آنکه ولایت فقیه را قبول دارم، این نظر خاص مقام معظم رهبری را قبول ندارم و به عقیده من، چنین فردی هنوز از چارچوب نظام خارج نشده و صرف قبول نداشتن، مادامی که به اقدام عملی منتهی نشود، به این معنی نمی تواند باشد...
هر حکومتی تعدادی مخالف دارد و ما باید مخالفان نظام را به رسمیت بشناسیم و مادامی که دست به اسلحه نبردند، محترم هستند و ما باید حرف آنها را بشنویم و این منطق و فرهنگ باید در جامعه ما جا بیفتد.
علی مطهری ادامه داد: در اثر خطاهایی که از طرف ما صورت گرفت، آنها عکس العمل نشان می دادند و شاهد لغزشهای بعدی بودیم تا به چنین روزی رسیدیم که البته در نقطه نسبتا خوبی قرار گرفته ایم و در راهپیمایی نهم دی ماه همه اقشار در دفاع از نظام آمدند و در ادامه نیز شاهد انعطاف و نرمش از برخی نامزدهای معترض بودیم.
میرحسین موسوی در این بیانیه اش به قانونی بودن دولت فعلی اعتراف شد که نقطه ای مثبت و گامی به جلو به شمار می رود اما اگر پشت سر لغزش های اول شاهد لغزش های بعدی بودیم، برخی به نحوه عملکرد ما باز می گشت ....
مطهری در ادامه این مناظره گفت: ما نخبگانی داریم که اساسا نظام ولایت فقیه را قبول ندارند و معتقد به دموکراسی مطلق هستند، بنابراین اختلاف در بینش مساله ای بسیار مهم و گریز ناپذیر به شمار می رود.
وحید جلیلی حرفهای کلیشه ای رژیم در حمایت از وضع موجود را تکرار کرد از جمله گفت: اما بحث من این است که وقتی ما از آزادی رسانه ای حرف می زنیم بدون آنکه عدالت رسانه ای برقرار شود نتیجه این می شود که تنها قشری خاص از این آزادی منتفع می شوند.

نکاتی از مناظره کلهر و خوش چهره در برنامه “رو به فردا“ در 21 دیماه
خوش چهره گفت: برخورد یکسان با تجمع کنندگان وقایع اخیر نیز می تواند انحرافی استراتژیک باشد. باید باکسانی که اعتراض به نظام دارند با دلجوئی  و با گروه‌های برانداز صدور احکامی در حد محارب با نظام باشد.
کلهر اسلامیت (ولایت فقیه) را جان ملت نامید و گفت: هنگامی که جریانی بخواهد جان این ملت را از بدنش جدا سازد ملت ما با تمام وجود مقابل آنان خواهد ایستاد.
خوش چهره به کلهر گفت: این سخن شماست یا سخن دولت است، چون سخنانی مانند خس و خاشاک مطرح شده است. (کلهر تلاش کرد که حرف احمدی نژاد در مورد خش و خاشاک را توجیه کند.)
کلهر گفت: نه مردم با مردم مشکل دارند و نه با نظام، ما الآن یک ‏14‏ میلیون و یک ‏25‏ میلیون نداریم و الآن همان ‏40 میلیون اول را داریم و یک گروه بسیار کوچک که می خواهند وانمود کنند، هنوز این انشقاق هست.!

نکاتی از مناظره مصطفی کواکبیان و حسین شریعتمداری در برنامه “رو به فردا“ در 23 دیماه
کواکبیان گفت: مقام معظم رهبری حماسه 9 دی را روز اتمام حجت خواندند, همه باید فرمایشات ایشان را فصل الخطاب قرار دهیم و از افراط گری ها پرهیز کنیم. مردم ما در طول تاریخ نشان داده اند که هیچگاه دربرابر ارزشها کوتاه نمی آیند و تحمل نمی کنند که عده ای روز عاشورا به مقدسات توهین کنند. ... باید به همه بخشهای قانون اساسی از جمله فصل حقوق ملت عمل شود. مثلا می گوییم راهپیمایی مجوز قانونی می خواهد. این باید برای همه باشد. اصل وجود هیات منصفه برای دادگاهها را هم داریم. «حمله به بیوت آیت الله صدوقی در یزد، آیت الله دستغیب در شیراز و آیت الله زرندی در کرمانشاه و بیت حضرت امام در جماران هم محکوم است اما صدا و سیما هیچ کدام از اینها را نمی گوید.»
شریعتمداری حرکت مردمی را در 9 دی پاسخی به 7 ماه اهانتهای جریان سازمان یافته درونی و بیرونی به مقدسات دانست و گفت: در روز عاشورا ماجرای این اهانتها به حضرت ابا عبدالله و قرآن رسید و طبیعی بود که مردم به خشم آمده دیگر نمی‌توانستند تحمل کنند و در روز 9 دی به دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی شان نشان دادند که پای ارزشهای انقلاب ایستاده اند. این مساله، تقابل یک جریان و فتنه سازمان یافته با مبانی و اصول انقلاب اسلامی است.
کواکبیان: من در جاهای مختلف گفتم که جمهوری ایرانی و امثال اینها شعارهای انحرافی است اما آقایان از روز اول خواستند که جریان معترض در انتخابات را با جریان اغتشاشات یکی کنند.  اگر از اول می آمدند همه آنها را یکی نمی کردند به اینجا نمی رسید. روز 25 خرداد بیش از 2میلیون نفر از میدان انقلاب تا میدان آزادی بدون دادن شعار راهپیمایی کردند اما گفتیم همه وابسته به آمریکا و اسرائیل و فتنه است.
شریعتمداری: روزی که آقای خاتمی کاندیداتوری اش را اعلام کرد من در یادداشتی نوشتم که او کاندیدای اصلی نیست و نامزد اصلی، موسوی است زیرا مدیریت فتنه فرمولش را از قبل اعلام کرده بود. وی با اشاره به ملاقات خاتمی با جرج سوروس صهیونیست افزود: زمانی که اصلاح طلبان آمدند و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند ما اعلام کردیم که اینها از پیروزی در انتخابات نا امیدند و بنا دارند که اعلام نمایند در انتخابات تقلب شده است. همچنین نوشتیم که این جریان نیاز به یک نماد رنگین دارد.... وقتی که آقای خاتمی وسط ماجرا اعلام کرد که بهتر است رفراندوم شود، من گفتم این حرف خاتمی، پیشنهادات مایکل لدین نومحافظه کار آمریکایی است. شعار نه غزه نه لبنان دقیقا دو روز قبل از روز قدس توسط سایت وزارت خارجه اسرائیل پیشنهاد شد. وحدت اصلی بین مردم است. کسانی که شعارهای ساختارشکنانه دادند، افراد درون نظام نیستند....
شریعتمداری با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر مسالمت آمیز بودن راهپیمایی 25 خرداد گفت: آیا حمله برای خلع سلاح کردن مرکز بسیج مسالمت آمیز است؟ آیا شعار توپ ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد، آتش زدن مسجد، مغازه ها، موتور سیکلت نیروی انتظامی و کشتن مادر و فرزندش در خیابان در همان روز مسالمت آمیز بود؟ ... شما می گویید توده های مردم، چه کسی آنها را به خیابان آورد؟ مگر صبح روز انتخابات آقایان رسما نگفتند که ما پیروزیم؟ مگر آن خانم نگفت اگر غیر از این شد، مردم به خیابان بریزند؟ پس از قبل تدارک دیده بودند.
کواکبیان در پاسخ به تاکیدات شریعتمداری مبنی بر ضرورت مرزبندی افراد با دشمنان نظام گفت: من منکر جریان سازمان یافته ضدانقلاب نیستم. عملکرد اینها با ذات انقلاب اسلامی مخالف است. اینها فرصت گیر آوردند که عقده های خود را خالی کنند اما معتقدم که نباید جو را امنیتی می کردیم و اینها را نباید با مردم عادی یکی بدانیم .... مردم باور نمی کنند کسی را که شورای نگهبان تاییدش کرده، یک هفته بعد بگوییم که این عامل آمریکا است

نکاتی از مناظره جواد اطاعت و زاکانی در برنامه “رو به فردا“ 25 دیماه
اطاعت: آقای مطهری و خوش چهره به عنوان منتقد وضع موجود در این برنامه حرف زدند ولی من مخالف وضع موجود هستم اصلا وضع موجود را برنمی تابم، انتقاد جدی نه تنها به انتخابات، بلکه به سیاستهای، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی دارم.  وضع موجود را قبول ندارم و هم برای آن راه حل دارم.
اطاعت: شما وقتی می گویید در ایران انقلاب مخملی اتفاق افتاده، خودتان ناخواسته می پذیرید. که نظام جمهوری اسلامی انتخابات آزاد ندارد. کشور آزادی نیست و یک عده چون نمی توانند از راه های دموکراتیک به حقشان برسند می خواهند انقلاب مخملی بکنند. اگر انتخابات آزاد باشد و سرنوشت در صندوق رای تعیین شود، مردم چرا بخواهند انقلاب کنند. انقلاب که یک چیز همین جوری نیست، یک ملت آن موقعی که کارد به استخوانش برسد, انقلاب می کند, حالا از نوع خشن، نرم ، مخملی ....
اطاعت: برخی دوستان حاضرنیستند به صدا و سیما بیایند و من هم با اکراه آمدم . اما گفتم بیایم و با استفاده از این فرصت حرف هایم را بزنم و بگویم این رویه که صدا وسیما در پیش گرفته ، درست نیست".
زاکانی: بنده فکر می کنم کشور هفت ماه است که در آتش یک فتنه می سوزد و این آتش فتنه در حقیقت خیلی عمیقتر از آن است که بخواهیم آن را منتسب کنیم به رقبا و عناصری که در داخل کشور هستند. این در حقیقت تجلی یک بعد از تقابل نظام اسلامی با نظام سلطه است. جریان اقلیت آشوبگر و اکثریت معترض همان هفته اول خطشان از هم جدا شد. لذا عده ای هتاک روز عاشورا آمدند تا آشوب کنند و آتش بزنند و شرایطی ایجاد کنند در روزی که مردم در اوج احساسات و عزاداری هستند تا فتنه انگیزی کنند.

بعداز انجام 4 سری مناظرهای فوق، سران رژیم اظهار نظرهایی در این مورد کرده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم: 
یکی از فرماندهان پاسداران گفته است: قرار بود این برنامه در جهت کنترل اوضاع باشد افرادی مانند حسین شریعتمداری خوب بود. ولی جواد اطاعت که با زاکانی مناظره کرد, حرفهایش تحریک کننده بود. اگر از این حرفها بخواهند در این برنامه بزنند و تلخی های قبل از انتخابات را مطرح کنند, بجای کنترل، تحریک کننده می شود
یکی دیگر از پاسداران که این روزها سیاسی شده و در رسانه های احمدی نژاد فعال است در محافل خبرنگاران احمدی نژادی گفته است: مناظره با هدف کم کردن تنش در جامعه برنامه ریزی شد. و قرار هم این بوده که با سمت سو و کنترل شده باشد. این مناظره ها با رهنمودهای خود رهبری (خامنه ای) شروع شده است و مجری برنامه آقای وحید یامین پور از بچه حزب اللهی خیلی خوب (احمدی نژادی) انتخاب شد. ولی در این مناظره ها که تاکنون انجام شده مناظره جواد اطاعت نگران کننده بود. اگر قرار باشد اینگونه افراد آورده شوند که اتهاماتشان را نسبت به نظام دوباره مطرح کنند, خطرناک است. در چارچوبی این مناظره مشخص شده بود که حداکثر 20 درصد در صحبتها خارج از حمایت نظام (خامنه ای – احمدی نژاد) گفته شود و 80 درصد حمایت باشد و الا مشکلات را تشدید می کند. بنابراین بایستی در دعوت حواس را جمع کرد که افراد مناسب به این برنامه دعوت شوند.
یکی از نمایندگان مجلس از جناح خامنه ای ولی منتقد احمدی نژاد در مورد این مناظره ها گفته است که: “این مناظره ها گامی در جهت طرحی است که رفسنجانی در نماز جمعه تیرماه داد. و هدف این است که زمینه ای برای کنترل اغتشاشات در 22 بهمن شود.“