حسن تقوی ـ ارزیابی قیام عاشورا از نگاه ارگانهای سرکوب

طی روزهای پس از قیام عاشورا, بحث و بررسی پیرامون این قیام و راه کارهای آینده, یکی از وظائف ارگانهای سرکوبگر, مشخصاً سپاه پاسداران و نیروی انتظامی رژیم بوده است.
این بررسی ها نشان می دهد:
ـ در روز عاشورا نیروهای انتظامی بسیار آسیب دیدند و بسیاری با دست و پای شکسته به مقرهای خود برگشتند. نیروی انتظامی در این روز 189 مجروج بیمارستانی در رده های مختلف, از فرماندهانی در سطح رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ تا رده های پایین, داشت. 
ـ  گفته می شود علت ضربه پذیری نیروهای انتظامی, پایین بودن روحیه آنها به خاطر افشای نقش این نیروها در قضایای زندان کهریزک بوده است.

ـ نترسیدن مردم و جوانان و روحیه تهاجمی شرکت کنندگان در تظاهرات و به خصوص نترسیدن آنها از کشته شدن به عنوان عامل دیگری در ضربه پذیری سپاه پاسداران و  نیروهای انتظامی ارزیابی شده است. 
ـ شرکت گسترده و متنوع مردم از جمله موارد قابل توجه در تضعیف روحیه نیروهای سرکوبگر بود. گفته شده مردم از اقشار و سنین مختلف بودند. در بسیاری موارد تمامی اعضای خانواده ها شرکت داشتند. 
ـ از یکی از فرماندهان نیروی اتنظامی شنده شده است : در تعدادی از خیابانهای مرکزی تهران کنترل از دست نیروهای ما خارج شده و برای مدتی مردم کنترل این خیابانها را در دست داشتند.
یکی دیگر از فرماندهان سپاه گفته است: «همه چیز مملکت فلج است تمام کشور در بحران است و  به این شکل نمیشود کشور را اداره کرد».
حضور و نقش مجاهدین در قیام روز عاشورا قابل توجه بود. نه فقط محافل درونی, بلکه در تریبونهای علنی نماز جمعه نیز صحبت از حضور و فرماندهی مجاهدین بود. یکی از فرماندهان سپاه گفته است روز عاشورا  همه چیز دست مجاهدین بود و مدیریت این آشوبها با مجاهدین بود.

ارزیابی قیامهای بعدی:
خبرها حاکی از این است که رژیم نسبت به حرکتهای آینده مردم پیش بینی می کند: که  روز 22 بهمن, سالگرد انقلاب ضدسلطنتی و روز چهارشنبه سوری اعتراضات و تظاهرات جدی وجود خواهد داشت. رژیم فرماندهان ارگانهای سرکوبگر را به آمادگی برای برخورد با حرکتهای اعتراضی در این روزها, فراخوانده است.
نکته قابل توجه در نحوه توجیه فرماندهان این است که سران رژیم  چشم اندازی برای آرامش نمی بینند و اعتقاد بر این است که بحران ادامه خواهد یافت.

سمینار قرارگاه ثارالله
روز24 دی همایشی در قرارگاه ثارالله (فرماندهی کل ارگانهای سرکوبگر در تهران)  با حضور فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج در تهران تشکیل شد که در آن کارکرد این ارگانها در سرکوب قیام عاشورا و خطوط این ارگانها برای ادامه سرکوب و جلوگیری از تظاهراتها و قیامهای بعدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خطوط سیاسی که رژیم برای مقابله با قیامهای بعدی دارد دنبال می کند عبارتند از:

تقسیم مخالفان به دوگروه
خط کلی رژیم این است که نیروهای مخالف به دوگروه تقسیم شوند. و گروه به اصطلاح تخریبگر و آشوبگر را تحت نام محارب از سایر اقشار جدا و با آنها برخورد کنند. یکی از فرماندهان سپاه مطرح کرده است: «سرکوب قشر تخریبگر و آشوبگر در دنیا جرم نیست. در هر کشوری کسانی که کشور را به آشوب می کشند نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی با آنها برخورد میکنند. در کشورهای اروپایی با آشوبگران چکار می کنند. ما هم همین کار را باید بکنیم».
خط جداسازی مردم از براندازان, از طریق رسانه ها نیز دنبال می شود. تشکیل دادگاههای شرکت کنندگان در قیام عاشورا, یکی از تاکتیکهای رژیم برای ایجاد ترس بین مردم و تظاهرات کنندگان, با عنوان محارب است.

تلاش برای بستن شکاف در بالا
خامنه ای شخصا در موضعگیریهای بعد از عاشورا از خواص (رفسنجانی) می خواهد که مواضع خودشان را در شرایط غبارآلود. به صورت شفاف اعلام کنند. هدف این است که شکاف رژیم در بالا بسته شود. 

فعال شدن لاریجانی در صحنه و عقب کشیدن احمدی نژاد:
بلافاصله بعد از عاشورا در درون جناح خامنه ای, لاریجانی وارد صحنه شده و در مقابل, احمدی نژاد کمتر در صحنه سیاسی ظاهر میشود. خطی که لاریجانی دنبال میکند از یک طرف انتقاد از احمدی نژاد و از طرف دیگر انتقاد به جناح مقابل و دعوت به یک کاهش اختلاف است.

پررنگ کردن نقش دشمن خارجی
تأکید روی این که سرنخ این وقایع در دست دشمن خارجی است, از مهمترین تاکتیکهای سیاسی رژیم است. یکی از مقامات رژیم در یکی از ارگانهای سرکوبگر  می گوید: “در بحث جنگ نرم بیشترین بحثی که باید پیش ببریم این است که دشمنان خارجی را پر رنگ بکنیم. رسانه های خارجی طوری فضا سازی کردند که گویا اینها (تظاهرکنندگان) مردم هستند و دنبال مطالبات مردم و حقوق مردم هستند و بی ثباتی و بحران در کشور ایجاد کردند و میخواهند ایجاد بکنند. آرامش را به هم میزنند. ما باید سعی کنیم نشان دهیم که این خط دشمن خارجی است که از طریق این رسانه ها پیش می رود و بعضی از شخصیتها و رسانه های داخلی و قشرها با تبلیغات و جنگ نرم بازی خوردند.“

راه اندازی مناظره های تلویزیونی
در راستای کاهش تنش, راه اندازی مجدد مناظره ها, یکی از تاکتیکهایی بوده که به دستور خامنه ای شروع شده است تا از یک طرف دافعه مردم از رادیو و تلویزیون رژیم در این شرایط را کم کند و از طرف دیگر رضایت سایر جناحها را جلب نماید. البته این کار به صورت کنترل شده و بدون تکرار اشتباهاتی که در جریان مناظره های انتخابات بود انجام شود.  این اقدام در اولین قدمهای خود با شکست مواجه شد و رژیم مجبور شد آن را تعطیل کند.

دستگیریها و بستن روزنامه ها
بستن یک سری از روزنامه های به اصطلاح اصلاح طلب همچنین دستگیری برخی از نفرات اصلاح طلب مثل اعضای نهضت آزادی از خطوط دیگری بوده که رژیم در جهت مشخص کردن خط سرخها و فرونشاندن اعتراضات به پیش می برد.

ریزش در نیروها:
یکی از جدی ترین عوارش قیام عاشورا و سرکوب قیام مردم در این روز, تشدید شقه و ریزش در درون نیروهای سرکوبگر است. به ویژه اخبار مربوط به پناهندگی عده ای از پرسنل سفارتخانه های رژیم تأثیر زیادی در افت روحیه نیروهای این ارگانها گذاشته است.
در این زمنیه برخی شعارهای تظاهرکنندگان تأثیر جدی داشته است. در گزارش یکی از ارگانهای رژیم آمده است که پرسنل این قسمت بخاطر شعار نه غزه نه لبنان, دستورات فرماندهان را به درستی اجرا نمی کنند.