محمد اقبال:قطعنامه شورای امنیت ملل متحد پیروزی بزرگ فلسطین و شکست فاشیسم دینی حاکم برایران

در روزهای پایانی سال میلادی گذشته رویدادی پر اهمیت در صحنه خاورمیانه رخ داد که به علت جنایتهای رژیم در سوریه و قتل عام در حلب و تحولات متعاقب آن، چه بسا از چشمها دور ماند. خبر این بود: شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶(سوم دیماه ۹۵) قطعنامه ممنوعیت شهرک سازی در مناطق اشغالی فلسطین توسط اسرائیل را تصویب کرد. ارائه کنندگان این قطعنامه زلاند نو و سنگال و مالزی و ونزوئلا بودند. قاعدتا باید مجموعه کشورهای عربی آورنده این قطعنامه می بود اما به علت برخی اختلافها این قطعنامه که ماهها بود عنوان شده بود به تأخیر می افتاد.

اما روز جمعه آورندگان قطعنامه به رهبری زلاند نو نهایتا آن را به رأی گذاشتند. این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید. ایالات متحده آمریکا که قبلا همه قطعنامه های از این دست را وتو می کرد، این بار در رأی گیری شرکت نکرد.
قطعنامه می خواهد که «اسراییل فورا همه اشکال شهرک سازی در سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله در بیت المقدس شرقی را متوف کند» و شهرک سازی های اسرائیل در سرزمین های اشغال شده طی جنگ شش روزه ۱۹۶۷ را به عنوان «نقض آشکار قوانین بین المللی» و این که «هیچگونه پایه قانونی ندارند» محسوب می کند که «به شکل خطیری مانع عملی شدن راه حل دو کشور (فلسطین و اسرائیل) می شود».
قطعنامه ۲۳۳۴ اولین قطعنامه شورای امنیت درباره اسراییل و فلسطین از سال ۲۰۰۹ است و اولین قطعنامه درباره شهرک سازی در مناطق اشغالی فلسطین بعد از ۳۶ سال می باشد. آخرین قطعنامه شورای امنیت در این رابطه به شماره ۴۶۵ بود که در تاریخ ۱ مارس ۱۹۸۰ به اتفاق آرا به تصویب رسید. آن زمان جیمی کارتر ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشت و آمریکا به قطعنامه رأی داد.
با این که واشنگتن در واقع با عدم شرکت در رأی گیری به قطعنامه رأی ممتنع داده بود اما از طریق وزیر خارجه خود اقدام سازمان ملل را تأیید کرد و از اسراییل و فلسطین خواست که برای تأسیس دو کشور مستقل تلاش کنند و امکان برقراری صلح را از بین نبرند. وزیر خارجه آمریکا در توجیه عدم مخالفت واشنگتن تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم با یک قطعنامه سازمان ملل که آشکارا مشخص میکند طرفین اکنون باید در جهت حفظ امکان برقراری صلح اقدام کنند، مخالفت کنیم».
محمود عباس رییس جمهور کشور فلسطین ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه گفت بعد از ۳۶ سال اولین باری است که شورای امنیت به مصوبات خودش در رابطه با شهرک سازی اسرائیل اشاره می کند و این امر را در سراسر سرزمین فلسطین اشغالی نامشروع و غیرقانونی می داند.
عباس همچنین قطعنامه را پایه یی خواند که بر اساس آن می شود آینده را برای شروع مذاکرات جدی به منظور پایان بخشیدن به اشغالگری بر اساس قطعنامه ها و مصوبات بین المللی بنا کرد.
استقبال از این قطعنامه در سطح بین المللی بسیار گسترده بود و انعکاسات زیادی نیز در رسانه ها داشت.
گروه فلسطینی «حماس» ضمن ستایش از مواضع کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند و حق مردم فلسطین بر سرزمینشان را مورد تأکید قرار دادند، از این قطعنامه استقبال کرده و آن را «تحولی ورویکردی مهم در مواضع بین المللی در حمایت از حق فلسطین در محافل بین المللی» دانست.
در این میان اما رژیم تروریستی حاکم بر ایران که روزی شعار فتح قدس از کربلایش گوشها را کر کرده بود، تماما خفقان گرفت. این قطعنامه که یک پیروزی بزرگ برای مردم و مقاومت فلسطین و بطور مشخص دولت فلسطین و پرزیدنت محمود عباس بود، یک سرشکستگی و خفت و خواری برای رژیم آخوندی و مزدورانش بود که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به جنبش فتح و شخص محمود عباس فروگذار نمیکنند. همچنانکه تا طرح ترور یاسر عرفات و پرزیدنت عباس پیش رفتند. بی جهت نبود که حتی برخی رسانه های حکومتی از نقل خبر نیز خودداری کردند. سایت حکومتی «میزان» خشم و کین رژیم ولایت فقیه علیه مردم فلسطین و این پیروزی فلسطینیان و دولت مشروع و قانونی شان را با عنوان «قطعنامه یی علیه فلسطین» آشکار کرده و تصریح کرد که «هدف آمریکا پیاده کردن طرح دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار هم است. این رسانه حکومتی در حالی که گروههای تروریستی مزدور و وابسته به خود در فلسطین را «مقاومت مردم و گروههای جهادی فلسطین» می خواند، نوشت: «این طرح سال هاست که پیگیری می شود اما به خاطر ”مقاومت مردم و گروه های جهادی فلسطین” چنین اتفاقی نیفتاده است».
با تبریک به مردم فلسطین و پرزیدنت محمود عباس به خاطر این پیروزی بزرگ و به امید سرنگونی رژیم آخوندی حاکم بر ایران که بزرگترین عامل تفرقه و شکاف در صفوف فلسطین و مهمترین عامل اخلال در مبارزه مردم فلسطین برای احقاق حقوق حقه شان است.