سی ان ان: چرا پوتین به خروج نیروهایش از سوریه تن داد

نیک رابرتسون سردبیر دیپلوماتیک بین المللی سی ان ان معتقد است فشارهای اقتصادی و فشار کشورهای عربی و برخی عوامل دیگر باعث عقب نشینی پوتین در روسیه شد.

سردبیر دیپلوماتیک بین المللی سی ان ان: آنچه ما از ولادیمیر پوتین شنیدیم صحنه را در ژنو بطور بالقوه ای تعیین می کند، بطوری که اپوزیسیون می گوید می تواند تغییر چشمگیری در مذاکرات ایجاد کند.
رئیس جمهور روسیه مهمترین حامی دولت بشار اسد بوده است. حالا درست در نقطه مذاکرات، روسیه تصمیم گرفت حمایت نظامی خود را از بشاراسد کم کند، درست درنقطه ای که روی آن حساب کرده بودند. اکنون امید بیشتری در مذاکرات ژنو دیده می شود.
سی ان ان: کاهش نیروهای روسیه شروع شده است . اپوزیسیون می خواهد بداند که در صحنه و در عمل چه می شود. تا چه میزان قیمت پایین نفت دراین میان نقش داشته و موجب فشار اقتصادی برروی برخی از طرف ها بوده است؟
 نیک رابرتسون: همه درمورد طرح B صحبت می کنند . دمیستورا گفت، طرح B می تواند ادامه جنگ باشد زیرا آلترناتیوی برای مذاکرات وجود ندارد، وی با دیپلومات ها مذاکره کرد و آنها گفتند: اگر مذاکرات شکست بخورد امکان تحریم ها علیه روسیه وجود دارد، زیرا روسیه نمی خواهد روی دولت سوریه فشار آورد!!!، این بخشی از موضوع است و البته این که قیمت نفت نیز بسیار پایین آمده است ناشی از این واقعیت است که ائتلاف عرب های سنی تاثیر بسیاری درقیمت عملی نفت داشته اند، زیرا می توانند تولید خود را به میزان زیادی کاهش دهندکه دراین رابطه عربستان سعودی نقش بسزایی داشته است.
ما شنیدیم که روسیه و عربستان سعودی سطح تولید نفت خود را ثابت نگه داشتند. این شروع بحث بود. قیمت نفت عامل مهمی در روابط میان این دوکشور است و می تواند عامل مهمی دراین مذاکرات هم باشد. موضوع دیگری که دیپلومات های منطقه می گویند این است که اتحاد عربهای سنی که تحت رهبری عربستان سعودی است طی چند ماه گذشت بسیار رشد کرده، آنها به روسیه گفته اند، اگر می خواهی شرکای خوب سنی در آینده داشته باشی، ما از نزدیک دنبال می کنیم که تو در سوریه چه می کنی!!
 تو با حزب الله و با رژیم ایران و جریانهای شیعی شریک هستی!!!، سنی ها مخالف این هستند
 این می تواند بروی روابط آینده تو و معاملات تجاری ات با سعودی و سایر کشورهای سنی تاثیر بگذارد. همچنین موجب تشدید تنش های نظامی شود. عربستان سعودی و متحدان آن آماده اند اگر مذاکرات جواب ندهد موشک های زمین به هوا در سوریه مستقر کنند و این بطور چشمگیری هواپیماهای روسیه را نیز تهدید خواهد کرد.
از سوی دیگر جان کری در این باره گفت: با خروج روسیه از سوریه بهترین فرصت برای پایان دادن به جنگ فرا رسیده است، هفته آینده در مسکو با پوتین دیدار می کنم.