رویتر - بانک های اروپایی با رژیم ایران معامله نمی کنند

در دیدار روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت بانک های اروپایی با وزیر خارجه آمریکا، گفته اند که اظهارات جان کری نتوانسته است که آنها را برای از سرگیری مبادله با رژیم ایران متقاعد کند.

جان کری که با مدیران ارشد ۸ بانک بزرگ اروپایی در لندن جلسه داشت گفت: ”بانک‌ها، تا آنجا که احتیاط‌های لازم را به کار می‌بندند و می‌دانند که دارند با چه کسی مبادله می‌کنند با معیارهای قانونی نامناسب و غیرمشخص روبرو نخواهند شد”.
به گفته سی ان ان بانک استاندارد چارترد از اظهارات کری متقاعد نشده است و این بانک در بیانیه ای گفته است که هیچ مشتری ایرانی را نخواهد پذیرفت و تراکنش‌های مالی مربوط به هیچ فردی در داخل این کشور را انجام نخواهد داد.
دویچه‌بانک آلمان هم در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد: ”این بانک کماکان به محدود کردن عمومی مبادلات مربوط به ایران ادامه می‌دهد”.
با آنکه بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان رژیم ایران و گروه 1+5 شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار جذاب ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اکراه بانک‌های اروپایی از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای این شرکت‌ها به مانعی عمده برای سرمایه‌گذاری آنها در ایران تبدیل شده است.

رویتر - ۲۳ اردیبهشت ۹۵