العربیه:‌مخالفت ترکیه با مشارکت شبه نظامیان رژیم آخوندی درعملیات موصل

دولت ترکیه اعلام کرد مشارکت شبه نظامیان شیعی در جنگ موصل باعث استقرار صلح نمی شود. این اقدام تنها باعث وخامت اوضاع می شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت مشارکت شبه نظامیان شیعی در جنگ موصل باعث استقرار صلح نمی شود، اما نیروهایی که ترکیه آنها را آموزش داده، برای پیروزی عملیات بسیار موثر و ضروری هستند.
اغلب نیروهای سیاسی و نظامی متشکل از سنی‌های عراق در استانهای الانبار و موصل با ورود شبه نظامیان شیعی وابسته به رژیم ایران به دلیل گرایش‌های "فرقه گرایانه" این شبه نظامیان مخالف هستند.
ائتلاف متحدون، فراکسیون سنی‌ها در پارلمان عراق که بزرگترین تشکل رسمی سنی‌ها در این کشور است روز سه شنبه طی بیانیه یی اعلام کرد هیچ تمایلی به مشارکت شبه نظامیان شیعی در آزاد سازی موصل ندارد.
اسامه النجیفی رهبر ائتلاف متحدون با فاروق قیماقچی؛ سفیر ترکیه در بغداد درباره آمادگی برای آزادسازی استان موصل از دست گروه داعش و مقابله با این گروه بحث و گفتگو کردند.
النجیفی در این دیدار گفت: «شرکت نیروهای شبه نظامی شیعی در عملیات آزادسازی موصل را نمی پذیریم».
وی خواستار آزادی هرچه زودتر مردم موصل از دست گروه داعش شد و تصریح کرد: «در این روند، تصمیم مردم موصل مهم است و دولت نیز باید در این چارچوب کمک‌های خود را ارائه کند».
بسیاری از شخصیتهای سیاسی عراق با مشارکت شبه نظامیان شیعی در آزاد سازی موصل مخالت می‌کنند.
این شبه نظامیان پیش از این در فلوجه و برخی مناطق سنی نشین دست به قتل عام جمعی سنی‌ها زدند. آنها مساجد و منازل اهل سنت را به آتش کشیدند و اموال آنان را غارت کردند.
سازمانهای حقوق بشری این شبه نظامیان را به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کردند.