العربیه: خط دریایی رژیم ایران برای قاچاق سلاح به یمن

یک موسسه مستقل تحقیقاتی تسلیحات جنگی تأکید کرد رژیم ایران، سلاح را برای شبه نظامیان حوثی در یمن از طریق یک خط مخفی دریایی به سومالی قاچاق میکند.

دلایل انکار ناپذیر جدیدی بر نقش رژیم ایران در تسلیح کردن شبه نظامیان حوثی که سال گذشته علیه دولت قانونی یمن کودتا کردند، تأکید میکند.
موسسه «کار» که مستقل عمل میکند و به تحقیقات پروسه تسلیح در جریان نزاعات معروف است، در گزارشی که منتشرکرد، شیوه تدارکات و قاچاق سلاح از ایران به شبه نظامیان حوثی را برملا کرد.
این موسسه افشا کرد که سپاه پاسدران رژیم ایران، شرکت منصور که در تولید و ساخت کشتی فعالیت میکند و در مجاورت یکی از پادگانهای سپاه پاسداران درسواحل خلیج فارس قرار دارد را مأمور کرده تا کشتیهای سنتی برای انتقال سلاح به سواحل صومالی بسازد.
تاکنون چندین بار کشتیهای رژیم ایران توسط نیروی دریایی بین المللی توقیف شده است.
یکبار در ابتدای سال جاری کشتی جنگی فرانسوی اف اس پروونس مقادیر زیادی سلاح ایرانی را توقیف کرد. بدنبال آن یک کشتی استرالیایی بنام اچ ام ای اس داروین در حین عملیات بازرسی در دریای عرب یک محموله سلاح قاچاق رژیم ایران را ضبط کرد.
علاوه بر آن ناو جنگی آمریکا «یو اس اس سیروکو » یک کشتی باری که از ایران حرکت کرده بود و یک محموله سلاح قاچاق بار زده بود، را توقیف کرد.
مؤسسه مذبور می افزاید: محموله های ایرانی شامل تفنگهای کلاشینکف،موشکهای ساخت ایران، تفنگهای قناصه از نوع هوشدار - ام ساخت ایران، موشکهای کورنت ساخت روسیه و تفنگهای سبک ساخت کره شمالی بود.
محققان این مؤسسه که در تحقیقات تسلیحاتی متخصص هستند تأکید کردند ارقام سلاحهایی که پیدا شده با ارقام سلاحهای تولید شده رژیم ایران که پیشتر ضبط شده، مطابقت دارد.
با وجود اینکه توقیف محموله های سلاح رژیم ایران قبل از صدور قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت تسلیح شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران صورت گرفته اما سخنان علنی رئیس ستاد ارتش رژیم ایران مبنی بر عزم این رژیم برای ایجاد یک نیروی دریایی بزرگ که در آبهای منطقه گسترش یابد، نشانه ای دال بر وجود نیات رژیم ایران برای عدول از این راه و قاچاق سلاح بدست نمیدهد.
العربیه - ۱۰ آ‌ذر ۹۵