صلیب شکسته سه هزار ساله

صلیب شکسته سه هزار ساله

این دستبند بُرنزی با سه نقش صلیب شکسته که در زمین¬کاویهای تپه باستانی «مارلیک» گیلان به دست آمده، حدود سه هزار سال عمر دارد.
 «تپه مارلیک» («چراغعلی تپه») در نزدیکی شهر «رودبار» در استان گیلان قراردارد. حفّاریهای باستان شناسی در این تپه از سال 1340 شمسی آغاز شد و برخی از آثار به دست آمده در این تپه بیش از سه هزار عمر دارند.


(تپه مارلیک)

دکتر عزّت الله نگهبان، باستانشناس و استاد باستانشناسی دانشگاه تهران، در کاوشهای انجام شده در تپّه مارلیک، 53 گور باستانی کشف کرد. آثار باقیمانده در آن گورهای کشف شده مربوط به حدود سه هزار سال پیش بودند. در آن گورها اشیایی مانند «ظروف سفالین، دکمه‌ های تزیینی، انواع سر گرز، پیکان، جامهای چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌ های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌ خود و... پیدا شده‌ است».
 معروفترین آثاری که در تپه مارلیک کشف شد، عبارتند از: «جام گاوسر مارلیک، فنجان طلای عقاب، جام طلای سیمرغ اساطیری و گاو بالدار، جام طلای گاو و اسب و...»


 

(«جام زرّین» مارلیک با عمر حدود 2800سال ـ موزه ملی ایران باستان تهران)

«جام زرین مارلیک شاهکاری بی نظیر از هنر ایرانیان باستان است. بر روی این جام معروف، پیکره چهار گاو بالدار ...حک شده است. نکته جالب توجه در این جام این است که سر گاوها به جای پَرج شدن از خارج، تنها با قلمزنی از داخل و با استفاده از طلای بدنه ساخته شده اند».

(دکتر نگهبان و شماری از اشیای کشف شده در تپه مارلیک)
(سایت «نگارخانه باستان»)