استاد فریدون حافظی، نوازنده تار، درگذشت

حمید طاهرزاده:استتاد فریدون حافظی از نوازندگان تار و سه تار دار فانی را وداع گفت.

این استاد پیشکسوت موسیقی که چندی قبل بر اثر شکستگی استخوان ران در بیمارستان و سپس در خانه بستری بود، پنجشنبه 16 خردادماه دار فانی را وداع گفت.

 

استاد فریدون حافظی، حقوقدان و موسیقیدان بزرگ ایران، نوازنده تار و سه‌تار در سال 1301 در کرمانشاه در خانواده ای هنردوست به‌دنیا آمد. وی علاوه بر تار در نواختن سه تار هم مهارت کامل داشت. زنده یاد فریدون حافظی اولین برنامه رادیویی خود را 23 آذر 1323 اجرا کرد و پس از آن با ارکستر استاد مهدی خالدی شروع به همکاری کرد و سپس برای شرکت در برنامه گلها دعوت شد. این هنرمند از آهنگسازان فعال عرصه موسیقی ایران بود که اغلب آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند. از او آهنگ هایی بسیاری با صدای خوانندگانی نظیر استادان بدیع زاده و حسین قوامی، استاد بنان، دلکش مرضیه و پخش بیادگار مانده اند.
زنده یاد فریدون حافظی در دوران فعالیت هنری‌اش هرگزاجازه نداد کوچکترین گرد و غباری از سواستفاده هایی که در دوران گذشته و نیز در این رژیم از هنرمندان بعمل آمد بر دامن موسیقی سالم و پراحساسش بنشیند.
در این خانواده موسیقی و ساز تار حدود 200 سال قدمت دارد. پدر وی استاد میرزا یوسف خان حافظی مردی وارسته بود و با بزرگانی چون مرحوم درویش حسن خراباتی، داودی و دیگر بزرگان موسیقی و هنر این شهر رفت و آمد داشت و در نواختن تار مهارت و استادی کامل داشت. سپس فریدون حافظی هم تحت تاثیر نواختن تار پدر به این ساز روی آورد و آن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد. شادروان منوچهر طاهرزاده و دکتر حمیدرضا طاهرزاده از شاگردان او که در عین حال اقوام پدریشان نیز محسوب میشود، میباشند و از کودکی از محضر این استاد بزرگ بهره مند شدند. حافظی برحسته ترین شاگرد استاد موسی خان معروفی پدر استاد جواد معروفی بود و استاد آنقدر به شاگردش علاقمند بود که ساز یحیی خود را که بقول بسیاری نوازندگان تار بهترین نمونه تار یحیی است به او هدیه داد. حافظی  دارای درجه دکترای حقوق است و سالها در ایتالیا در زمینه موسیقی کلاسیک و اپرا مطالعه  کرده است.
او در زمره خوشنامترین هنرمندان نوآور موسیقی ایران است و هنرخویش آنچنان قدرمی نهاد که هرگز اجازه نداد کوچکترین گرد و غیاری از سواستفاده هایی که در دوران گذشته و نیز در این رژیم از هنرمندان بعمل آمد بر دامن موسیقی سالم و پراحساسش بنشیند. او بیشتر شیفته دستگاه همایون بود و آهنگ هایی که ساختـه از بهترین آهنگهای ایران شناخته میشود. ازاو آهنگ هایی بسیاری با صدای خوانندگانی نظیر استادان بدیع زاده و حسین قوامی، استاد بنان، دلکش مرضیه و پخش به یادگار مانده اند.