ایران: اعتراضات کارگران و غارت شدگان در شهرهای مختلف کشور

اعتراضات غارت شدگان موسسات حکومتی چپاولگر از جمله کاسپین و ثامن الحجج در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد.
صبح روز سه شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) شمار بالایی از مردم غارت شده در اصفهان در ادامه اعتراضات روز قبل خود، دست به تظاهرات زدند. معترضان با تجمع در مقابل بانک پارسیان که موظف به پرداخت سپرده های آنها است، شعار می دادند: «پارسیان ورشکسته رو پول ما نشسته»، «مرگ بر سیف»، «سیف بیا جواب بده »، «ای سیف بی لیاقت نداری تو کفایت» و «به اسم صیانت، خیانت در امانت». عوامل نیروی انتظامی با یورش به معترضان قصد پراکنده کردن آنها را داشتند اما نتوانستند مانع این تجمع اعتراضی بشوند. غارت شدگان این مؤسسات در تهران در مقابل نمایشگاه بین المللی دست به اعتراض زدند.

در نیشابور مردم غارت شده در برابر شعبه مؤسسه کاسپین دست به تجمع زدند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد»، «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه».
در روز ۲۲ خرداد نیز غارت شدگان در شهرهای مختلف دست به اعتراض زدند. این تجمع اعتراضی در تهران در مقابل بانک مرکزی، در مشهد در مقابل استانداری خراسان رضوی، در نیشابور در مقابل دفاتر نمایندگان مجلس رژیم، در اردبیل در مقابل ساختمان مؤسسه کاسپین، در لاهیجان در مقابل دفتر مرکزی مؤسسه، برگزار شد. در روز پیش از آن نیز غارت شدگان در بابل و همدان و اردبیل تظاهرات کردند و خواهان بازگرداندن اموال خود شدند.


اعتراضات کارگران محروم در شهرهای مختلف نیز همچنان ادامه دارد:
در روز ۲۳ خرداد، حدود ۳۰۰ کارگر شرکت کاغذ پارس در هفت تپه به خاطر پرداخت نشدن حقوق اردیبهشت ماه و فضای سرکوبگرانه در محوطه شرکت دست به تحصن زدند. آنها همچنین خواهان یکساله شدن قراردادهایشان، بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و برگزاری انتخابات جهت انتخاب نماینده های کارگران شدند.
 ۳۰۰ کارگر بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه نیز برای چندمین بار در اعتراض به خلف وعده کارفرما برای پرداخت چهار درصد سهم کارفرما به صندوق سازمان تأمین اجتماعی دست به تحصن در حسابداری شرکت زدند.

اعتراض کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان برای سومین روز متوالی ادامه یافت. کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از یکسال و نیم دستمزد و حق بیمه و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند.
کارگران دو کارخانه بزرگ آجر ماشینی در مقابل اداره گاز شهرستان گلوگاه در استان مازنداران در اعتراض به قطع گاز و تعطیلی کارخانه تظاهرات کردند.
در روز ۲۲ خرداد کارگران فضای سبز منطقه ۸ شهرداری در اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

در روز ۲۱ خرداد کارگران کارخانه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز برای چندمین روز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود در مقابل استانداری تجمع کردند. تجمع کنندگان مسیر رفت و آمد خودروها را مسدود کردند. کارگران بر روی پلاکاردهایی که در دست داشتند نوشته بود: «با وعده‌های دروغین کارگران را فریب ندهید»، «تا کی شرمنده خانواده‌هایمان باشیم»، «به فریاد کارگران گروه ملی برسید».

در روز ۲۰ خرداد مردم محروم حاشیه شهر اصفهان هنگام بازدید استاندار نسبت به وضعیت وخیم زندگی خود دست به اعتراض زدند و او را وادار به فرار کردند. در همان روز کارگران کارخانه کاشی کویر یزد در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق شان در مقابل استانداری دست به تجمع زدند. در دلوار استان بوشهر مردم با حضور در مقابل بخشداری خواستار از سرگیری تخلیه کالاها در این بندر شدند. در استان خوزستان ۱۰۰ نفر از بازنشستگان نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت حقوق در مقابل دفتر این شرکت در شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند. شماری از کارگران پیمانی شهرداری شهر نیریز فارس در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه حقوق خود تجمع کردند. در استان اردبیل بازاریان بازارچه مرزی بیله سوار در اعتراض به جلوگیری از ورود بار چمدانی و کالای همراه مسافر در برابر گمرک تجمع کردند. در اصفهان جمعی از کشاورزان همایون شهر، فلاورجان، نجف آباد، لنجان و مبارکه در اعتراض به قطع آب زاینده رود تجمع کردند وخواهان پرداخت حق آبه خود شدند. در استان ایلام در گمرک مهران کامیونداران در اعتراض به بالابودن عوارض ترخیص کالا اعتصاب کردند.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران ۲۳خرداد ۱۳۹۶ (۱۳ ژوئن ۲۰۱۷)