فراخوان 8160 وکیل و حقوقدان از کشورهای عربی به شورای امنیت

ضرورت برکناری فوری مارتین کوبلر به دلیل تسهیل کنندگی جنایت و تعویض او با یک شخص ذیصلاح.

8160 وکیل وحقوقدان از کشورهای مختلف عربی طی بیانیه یی حمله موشکی به لیبرتی توسط نیروی تروریستی قدس رژیم ایران در هماهنگی با حکومت عراق را مصداق بی تردید جنایت علیه بشریت دانستند و ازشورای امنیت ملل متحد خواستار بازگرداندن بلادرنگ مجاهدین ازلیبرتی به اشرف شدند.
دکتر ولید فرحات رئیس جمعیت وکلای مصری در دفاع از مجاهدان اشرفی اعلام کرد این بیانیه با امضای40 حقوقدان و وکیل برجسته از بانیان بیانیه، برای رئیس شورای امنیت، ارسال شده است.
دراین بیانیه آمده است:

کمپ لیبرتی روز 9 فوریه 2013 مورد حمله خونین موشکی توسط نیروی  تروریستی قدس رژیم ایران در هماهنگی با حکومت عراق قرار گرفت. در اثر این حمله جنایتکارانه 8تن به جنایتکارانه ترین صورت کشته و بیش از 100 تن مجروح شدند که 10 تن از آنها دچار نقص عضوهای جدی شده اند.
از آنجا که ساکنان کمپ لیبرتی پناهندگان سیاسی و افراد حفاظت شده تحت کنوانسیون 4 ژنو هستند و کمیساریای عالی پناهندگان در بیانیه منتشر شده خود در تاریخ 1 مارس 2013 اعلام کرد: « ساکنان لیبرتی پناهجویان مشمول حفاظت بین المللی هستند» لذا آنچه در کمپ لیبرتی در 9 فوریه به وقوع پیوست بی تردید یک جنایت علیه بشریت است.

سال گذشته دولت عراق به خواست رژیم ایران و با کمک مارتین کوبلر نماینده دبیرکل در عراق ساکنان را به اجبار از اشرف به لیبرتی جابجا کرد. جایی که گروه کار بازداشتهای خودسرانه ملل متحد آنرا زندان توصیف کرده است.

اکنون مشخص شده است لیبرتی فاقد حداقل استانداردهای بین المللی بوده و یک قتلگاه برای ساکنان است.
لیبرتی یک کمپ نیم کیلومتری با جمعیت بسیار فشرده است. هیچ ساختمان و جان پناهی ندارد و جمعیت در بنگالهای فرسوده فوق العاده آسیب پذیر زندگی میکنند. لذا فاقد هرگونه امنیت برای ساکنان میباشد.

ما حقوقدانان و وکلای عراقی و عربی با قوی ترین اعتراض، این جنایت تروریستی را محکوم می کنیم و برای تامین امنیت ساکنان، به سازمان ملل و دولت آمریکا برای اجرای این موارد فراخوان می دهیم:
1ـ کلیه ساکنان کمپ لیبرتی باید بلادرنگ به کمپ اشرف برگردند چرا که وسعت اشرف 80 بار بزرگتر از لیبرتی است و ساکنان خودشان در آنجا ساختمانهای مستحکم و پناهگاههایی ساخته بودند و لذا دارای امنیت نسبی است، برگردند. در غیر این صورت، با توجه به تعهد دولت امریکا که با تک تک ساکنان امضا کرده، امریکا موظف است کلیه ساکنان را به امریکا ببرد و کار انتقال به کشورهای دیگر از آنجا انجام شود.
2ـ مارتین کوبلر به دلیل جانبداری از اعمال غیرقانونی حکومت عراق و تسهیل کنندگی جنایت، صلاحیت نمایندگی ملل متحد در این پرونده را ندارد و باید در اسرع وقت بافرد ذیصلاحی تعویض شود.
3ـ سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی پناهندگان و دولت امریکا باید دولت عراق را وادار کنند که درهای لیبرتی باز شود تا حقوقدانان و وکلا و مدافعان حقوق بشر بتوانند با ورود به لیبرتی، حقایق را ببینید و نتایج  آن  برای عموم اعلام شود.
4- کمیساریای عالی پناهندگان می باید موقعیت پناهندگی دسته جمعی ساکنان لیبرتی و اشرف را  اعلام کند.