برگزاری مراسم نوروز، در مجلس ملی فرانسه

 

با حضور نمایندگان از گروه های مختلف سیاسی - مریم رجوی میهمان ویژه مراسم

مراسمی برای گرامیداشت سال نو ایرانی، نوروز، در روز سه شنبه 2 آوریل در سالن کستور مجلس ملی فرانسه برگزار گردید.

نمایندگان پارلمان به نمایندگی از گروه های مختلف پارلمانی در این برنامه که به ابتکار کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک برگزار گردید شرکت کردند.  خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، میهمان ویژه این برنامه بود که به ریاست آقای دومینیک لوفور رئیس مشترک کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک برگزار شد.

نمایندگان مجلس ملی فرانسه ضمن ابراز حمایت از مقاومت مردم ایران برای استقرار حقوق بشر و دموکراسی در ایران  ابراز امیدواری کردند که سال جدید ایرانی (سال 1392) سال تغییر بزرگ در ایران، پایان دیکتاتوری مذهبی و برقرار دموکراسی و آزادی برای مردم بزرگ ایران باشد.  
خانم رجوی گفت: ملاها امروز درگیر بحران های درمان ناپذیری هستند که راه به سرنگونی آنها می‌برد: منازعة قدرت های اصلی هیأت حاکمه، فروپاشیدگی اقتصاد کشور، چشم انداز سرنگونی دیکتاتوری بشار اسد، بن بست برنامه اتمی و به خصوص نارضایتی عمیق و فزاینده انفجاری جامعه. به همین خاطر است که ملایان با تمام قوا در صدد نابود کردن مقاومت سازمان یافته، مشخصاً ساکنان کمپ لیبرتی هستند و تضمین حفاظت آنها نه تنها یک امر عاجل انسانی بلکه یک امر مبرم سیاسی است.
خانم رجوی تأکید کرد «برای ما تردیدی وجود ندارد که تمامیت رژیم از نمایش انتخابات ریاست جمهوری آتی در ماه ژوئن ضعیفتر و فلج شده تر بیرون میآید» و آرزو کرد که «حکومت آخوندها مثل فصل زمستان جای خود را به بهار مردم ایران با یک جمهوری لائیک و پلورالیست، برابری زن و مردم، لغو حکم اعدام و یک ایران غیر اتمی، بدهد.».

سخنرانان جلسه بر روی این نکته انگشت گذاشتند که گزینه مطلوب برای ساکنان لیبرتی انتقال فوری تمامی ساکنان به آمریکا و یا یک کشور اروپایی, حتی به طور موقت است که از آنجا می‌توان آنها را به کشورهای ثالث بازاسکان نمود. گزینه بعدی انتقال فوری تمامی ساکنان به اشرف است تا روند پناهندگی از آنجا نهایی شود. نگهداری شمار بالایی از ساکنان در لیبرتی تحت هر عنوانی خطرناک و غیرقابل قبول است.
نمایندگان خواستار بازگرداندن فوری تی وال های حفاظتی بنگالها؛ انتقال فوری کلاهخود و جلیقههای حفاظتی ساکنان و  تجهیزات پزشکی از اشرف به لیبرتی شدند.
آنها بر این خواسته تأکید ورزیدند که مارتین کوبلر فرستاده ویژه سازمان ملل که جان ساکنان را به خطر انداخته است از این پرونده کنار رود و مسئولیت تام و تمام کمپ اشرف و لیبرتی به کمیساریای عالی پناهندگان سپرده شود که مسئولیت خود را ایفا نماید.

در میان پارلمانترهای شرکت کننده در این جلسه می‌توان به حضور آندره شاسین رئیس مشترک کمیته پارلمانی  و رئیس گروه چپ, دموکرات و جمهوریخواه در مجلس فرانسه, میشل ترو رئیس مشترک کمیته پارلمانی, پاسکال دوگیلهم, ژرمینال پرو, گی شامبوفور, ویلیام دوما, ژان ژلیه, میشل لیبگوت و بسیاری نمایندگان دیگر اشاره نمود. سناتور الن نری رئیس مشترک کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک در سنا این کمیته را نمایندگی می‌کرد. همچنین نمایندگان سابق ژان پیر برار و فرانسوا کلکومبه, نخست وزیر سابق الجزائر سید احمد غزالی, میشل ژولی که بنیاد فرانس لیبرته را نمایندگی می‌کرد, اسقف ژاک گایو, ایو ژان گالاس رئیس مشترک جنبش صلح, ژیل پاروئل رئیس سابق کانون وکلای وال دواز, پیر برسی رئیس حقوق بشر نوین در این جلسه حضور داشتند
این اولین بار بود که در مجلس فرانسه چنین جلسه یی در گرامیداشت نوروز و در حضور مقاومت ایران برگزار می‌شد.
کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک
2آوریل 2013