وزیر خارجه ترکیه : حزب الله باید به لبنان بازگردد

مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجة ترکیه در مصاحبه با تلویزیون این کشور خواهان خارج‌شدن عوامل حزب‌الشیطان وابسته به رژیم آخوندی از سوریه شد  و تاکید کرد: «همة شبه نظامیان خارجی باید سوریه را ترک کنند. حزب‌الله باید به لبنان باز گردد». به گزارش خبرگزاری آناتولی وزیر خارجه ترکیه، مذاکرة ترکیه با رژیم اسد را رد کرد، و افزود: «برای ترکیه مذاکره با اسد منتفی است... ما هم‌چنان اعتقاد داریم رژیم سوریه که منجر به مرگ ۶۰۰ هزار تن از مردم شده است، نمی‌تواند انتقال سیاسی را محقق کند».

وزارت خارجة ترکیه ضمن استقبال از توافق آتش‌بس گفت، سازمان‌های تروریستی تعیین‌شده توسط شورای امنیت ملل متحد، مشمول این توافق نمی‌شوند.
وزارت خارجة ترکیه در بیانیة خود که در سایت این وزارتخانه منتشر شد، افزود: «طرف‌های این توافق متعهد به توقف تمامی حملات از جمله حملات هوایی و خودداری از توسعة سرزمین‌های تحت کنترل خود... شده‌اند...».

به گزارش آسوشیتد پرس ائتلاف ملی سوریه اعلام کرد، از توافق آتش‌بس سراسری حمایت می‌کند و رزمندگان به آن پایبند خواهند بود، اما آنها در صورت نقض آن از سوی رژیم اسد و متحدانش، از خود دفاع خواهند کرد.احمد رمضان از ائتلاف ملی سوریه به آسوشیتدپرس گفت، این آتش‌بس توقف حملات هوایی و توپ‌باران را شامل می‌شود.


مشاور قانونی ارتش آزاد سوریه، گفت: « آتش‌بس سراسری هیچ‌یک از مناطق تحت کنترل رزمندگان و هیچ‌یک از گروه‌ها در این مناطق را مستثنی نمی‌کند ».
اسامه ابو زید به خبرنگاران در ترکیه گفت، 13 تشکل مسلح توافق آتش‌بس را اعلام کرده‌اند.
وی افزود، مذاکرات صلح بر پایة بیانیة ژنو 2012 صورت خواهد گرفت... «یعنی (بشار) اسد در آینده حضوری نخواهد داشت».