رویتر: آرژانتین - بازگشایی پرونده همکاری رئیس جمهور سابق خود با رژیم ایران در بمبگذاری آمیا

آرژانتین کریستینا فرناندز را در ارتباط با لاپوشانی در بمبگذاری آمیا مورد تحقیق قرار می دهد
خبرگزاری رویتر روز پنجشنبه ۹ دی گزارش داد آرژانتین کریستینا فرناندز رئیس جمهور سابق را در ارتباط با لاپوشانی در پرونده  بمبگذاری آمیا مورد تحقیق قرار می دهد. بنا به این گزارش یک دادگاه استیناف آرژانتین حکم به بازگشایی تحقیق اتهام لاپوشانی کریستینا فرناندز، در باره نقش رژیم ایران  در بمبگذاری مرکز یهودیان، صادر کرد.

دو سال قبل آلبرتو نیسمان دادستانی که ابتدائا این اتهام را مطرح کرده بود در حمام آپارتمانش به قتل رسید. آلبرتو نیسمن دادستان آرژانتین، صادر‌کننده حکم بازداشت سران و مقامات رژیم آخوندی که رئیس‌جمهور آرژانتین را به مخفی‌کاری و معامله با رژیم ایران بر سر پرونده انفجار ساختمان آمیا در بوئنوس‌آیرس متهم کرده بود، در یک جنایت تروریستی به قتل رسید.
دادستان آرژانتین درست چند ساعت پیش از آن‌که قرار بود در جلسه استماع کنگره حضور یابد کشته شد. وی کریستینا فرناندز رئیس‌جمهور این کشور را متهم به ممانعت از تحقیقات پیرامون بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان در بوینس آیرس کرده بود.


روزنامه کلارین چاپ آرژانتین بعد از ترور دادستان، گزارش داد، آلبرتو نیسمن چند روز پیش به این روزنامه گفته بود، ممکن است به این خاطر کشته بشود.
دادستان آرژانتین، که از سال ۲۰۰۴، مسئول هدایت تحقیقات حادثه بمب‌گذاری بوده است، رژیم آخوندها را متهم کرده بود که در پشت این حمله قرار داشته است.
انفجار آمیا در سال ۱۹۹۴ در پایتخت آرژانتین ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ مجروح بر جای گذاشت.


در کیفرخواست ۲۸۹ صفحه‌یی آلبرتو نیسمن، از کریستینا فرناندز (رئیس‌جمهور) و هکتور تیمرمن (وزیر خارجه) به‌عنوان جزیی از یک ”نقشه‌ی تبهکارانه“ یاد شده است.
نیسمن در کیفرخواست خود به مذاکراتی محرمانه و همچنین غیرمحرمانه میان مقامات آرژانتین و رژیم ایران اشاره می‌کند که در جریان آن، طرفین به این مورد توافق رسیده‌اند که تقاضای پیگیرد و بازداشت متهمان توسط پلیس بین‌المللی، اینترپل، پس گرفته شود.
به باور دادستان ویژه پرونده ”آمیا“، انگیزه انجام این ”نقشه‌ی توطئه‌آمیز“ حفظ منافع و روابط تجاری دوطرفه میان رژیم ایران و آرژانتین از جمله در عرصه تأمین انرژی بوده است.
آلبرتو نیسمن، رئیس‌جمهور آرژانتین را متهم کرده بود که در گفتگو با آخوندها وعده داده، در ازای صادرات گوشت و محصولات غذایی به رژیم ایران در برابر دریافت نفت، برای لغو احکام بازداشت اینترپل علیه مقامهای رژیم ایران تلاش کند.


آلبرتو نیسمن در سال ۲۰۰۶ شماری از مقامهای ارشد رژیم آخوندی را متهم کرده بود که طراح و آمر کشتار یهودیان در بوئنوس‌آیرس هستند و این کار را با هماهنگی سفیر تروریست رژیم آخوندی در آرژانتین به‌وسیله شبه‌نظامیان حزب‌الله به انجام رسانده‌اند.
با این‌که رژیم آخوندی دخالت در حوادث تروریستی در آرژانتین را بارها رد کرده است، دادستان ویژه پرونده و همکارانش موفق شدند در سال ۲۰۰۷ از طریق پلیس بین‌المللی (اینترپل) حکم بازداشت سران رژیم، از جمله رفسنجانی، احمدی وحیدی، علی فلاحیان، پاسدار رضایی و فرمانده سپاه قدس را دریافت کنند.