شورای امنیت ملل متحد: قطعنامه حمایت از آتش بس سراسری در سوریه

شورای امنیت ملل متحد باتفاق آرای ۱۵عضو این شورا، قطعنامة حمایت از آتش‌بس سراسری در سوریه را که توسط دولت‌های روسیه و ترکیه ارائه شده بود، به‌تصویب رساند.
قطعنامة ۲۳۳۶ شورای امنیت که در اجلاس این شورا در آخرین روز سال ۲۰۱۶ به‌تصویب رسید علاوه بر حمایت از آتش‌بس سراسری، به ارائة فوری، امن و بلامانع کمک‌های انسانی به سراسر سوریه فراخوان می‌دهد و تأکید می‌کند، تنها راه حل بادوام برای بحران جاری در سوریه...، یک روند سیاسی فراگیر و تحت هدایت سوری‌ها بر پایة بیانیة ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ ژنو است...

در این قطعنامه هم‌چنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت دربارة سوریه، به‌ویژه قطعنامه‌های ۲۲۵۴ و ۲۲۶۸ تأکید شده و اجلاس آتی در آستانه قزاقستان بین نمایندگان اپوزیسیون سوریه و رژیم اسد، به‌عنوان گام مهمی پیش از شروع مجدد مذاکرات تحت حمایت ملل متحد در ژنو در ۸ فوریه ۲۰۱۷ ذکر شده است.
در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل، نمایندة انگلستان تأکید کرد که نظارت بر آتش‌بس در سوریه، حیاتی خواهد بود. روسیه و ترکیه باید تضمین کنند که چنین تدابیری، مستقل و هماهنگ با ملل متحد و گروه بین‌المللی حامی سوریه باشد.
نمایندة فرانسه گفت، توافق روسیه و ترکیه نقاط مبهمی نیز در بردارد؛ از جمله این‌که آیا رژیم اسد به‌طور واقع به آتش‌بس متعهد است یا خیر؟ به گفتة وی، شورای امنیت فهرست گروه‌هایی را که شامل توافق آتش‌بس می‌شوند دریافت نکرده است. نمایندة فرانسه تصریح کرد، هرگونه نظارت بر آتش‌بس باید منطبق با پروتکل شورای امنیت صورت گیرد.
نمایندة آمریکا در سخنانش ضمن حمایت از آتش‌بس سراسری تأکید کرد که این آتش‌بس نباید به‌عنوان بهانه‌یی برای حملات ناموجه بیشتر به‌کار برود. وی در این رابطه، نگرانی خود را از حملات رژیم اسد و حزب‌الشیطان وابسته به رژیم آخوندی به وادی بردی در شمال غربی دمشق ابراز کرد و افزود: «تصویب (قطعنامة) شورای امنیت باید به‌عنوان یک علامت قوی تلقی شود که چنین فعالیت‌هایی می‌بایست متوقف شوند».
هم‌چنین نمایندة اسپانیا که ریاست این جلسه را برعهده داشت تأکید کرد که نظارت بر آتش‌بس باید شفاف و بی‌طرفانه باشد و اطلاعات مربوط به آن، می‌بایست به‌موقع به شورای امنیت تحویل داده شود.