گزارش سیمای آزادی از حومه دمشق درباره جنایات عوامل رژیم آخوندی در نقض آتش‌بس سراسری سوریه

عوامل حزب‌الشیطان وابسته به رژیم آخوندی و نظامیان اسد، به‌رغم توافق آتش‌بس سراسری، به حملات جنایتکارانة خود درحومه دمشق ادامه می‌دهند.

عمر الشامی عضو هیأت مطبوعاتی وادی بردی در حومة دمشق، ظهر روز چهارشنبه در مصاحبه با سیمای آزادی، آخرین تحولات این منطقه را تشریح کرد.

وی گفت:‌«امروز وارد چهاردهمین روز متوالی حملات به روستاهای وادی بردی شدیم. بمباران‌های سنگینی توسط هواپیماهای جنگی و هلی‌کوپترها صورت گرفته و ده‌ها بشکة انفجاری به همراه صدها موشک زمین به زمین به روستاهای وادی بردی شلیک شده است. نیروهای رژیم (اسد) با حمایت شبه نظامیان حزب‌الله تلاش دارند از تمامی محورها به روستاهای وادی بردی حمله کنند. انقلابیون توانسته‌اند این تلاش‌ها را خنثی کنند، بدون این‌که آنها بتوانند در هیچ‌کدام از محورهای وادی بردی پیشروی داشته باشند.
بمبارانها بسیار سنگین است و اوضاع در حال حاضر در روستاهای وادی بردی وخیم است. به‌خصوص که سه نقطه امداد رسانی در روستاهای وادی بردی از دور خدمات‌رسانی خارج شده‌اند. هم‌زمان تمامی مراکز دفاع مدنی نیز هدف قرار گرفته‌اند. این امر باعث ایجاد موانعی برای تحرکات دفاع مدنی جهت رسیدن به محل‌های اصابت (شلیک) هواپیماهای جنگی شده است. بیرون آوردن شهدا و مجروحانی که زیر آوار گیر کرده‌اند، مشکل است. وضعیت انسانی نیز بسیار وخیم است. نه مواد غذایی وجود دارد و نه شیر بچه و نه الزاماتی به وادی بردی می‌رسد.

مردم در محله‌ها از تأمین غذای روزانةشان و حداقل الزامات زندگی محرومند و حداقل اجناس در بازارها وجود دارد. (علاوه بر این) بمباران مانع (رفت و آمد مردم) می‌شود. الزامات بسیار ناچیز و کمبود این الزامات باعث مرگ و میر در داخل وادی بردی می‌شود. چرا که هیچ بخشی برای انجام عمل جراحی و یا برای آزمایش وجود ندارد و اوضاع بسیار وخیم است».

مولود چاووش‌اغلو وزیر امور خارجة ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی، شبه نظامیان حزب الشیطان و ابسته به رژیم آخوندی را عامل نقض آتش‌بس در سوریه دانست و از رژیم آخوندی خواست، از نقض آتش‌بس ممانعت کند.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد: «(چاووش‌اغلو) نیروهای حامی رژیم سوریه، به‌خصوص حزب‌الله لبنان را مسئول نقض آتش‌بس دانست... و گفت: «اگر نتوانیم نقض‌های فزایندة (آتش‌بس) را متوقف کنیم، روند (مذاکرات) می‌تواند با شکست مواجه شود... ما می‌دانیم که نقض آتش‌بس توسط حزب‌الله، نیروهای رژیم (اسد) و شبه نظامیان شیعی حامی این حکومت صورت می‌گیرد».

چاووش‌اغلو تأکید کرد: «(رژیم) ایران باید بر شبه نظامیان خود و بر رژیم اسد فشار آورد و نقض‌های (آتش‌بس) را متوقف کند».
به گزارش تی.آر.تی. ترکیه، وزیر خارجة این کشور هم‌چنین گفت، ترکیه به‌همراه روسیه بر سر مسئلة اعمال تحریم علیه نقض‌کنندگان آتش‌بس مورد توافق آنکارا و مسکو، کار می‌کنند.

در همین حال، اورینت نیوز گزارش داد روز چهارشنبه عوامل حزب الشیطان مانع از ورود یک هیأت روسی به وادی بردا شدند. این هیأت قصد داشت وضعیت این منطقه را مورد بررسی قرار دهد.

حریت دیلی نیوز ترکیه گزارش داد، به نسخه‌یی از توافق آتش‌بس سراسری در سوریه دست یافته که جزییاتی را دربارة چگونگی نظارت بر آتش‌بس در بر می‌گیرد.
بنا به این گزارش، ترکیه و روسیه به‌عنوان تضمین‌کنندگان توافق آتش‌بس بین گروه‌های اپوزیسیون و رژیم اسد، برای نظارت بر آتش‌بس و موارد نقض آن، نقاط ایست و بازرسی در سوریه برقرار می‌کنند. این نقاط ایست و بازرسی، در مناطق مسکونی در مجاورت خطوط تماس بین طرف‌های متخاصم ایجاد خواهد شد.
یک مقام دولت ترکیه تأیید کرد که مقامات این کشور و مقامات روسی، در راستای نظارت بر آتش‌بس، در مناطق مختلف سوریه مستقر می‌شوند.
بنا به گزارش حریت دیلی نیوز، طبق توافق آتش‌بس، یک کمیسیون مشترک توسط ترکیه و روسیه برقرار می‌شود که نهاد اصلی مسئول بررسی شکایات و موضوعات مربوط به نقض آتش‌بس خواهد بود.
این کمیتة مشترک هم‌چنین به تضمین‌کنندگان آتش‌بس، پیشنهاداتی را برای اعمال تحریم بر طرف‌های نقض‌کنندة توافق، ارائه خواهد کرد.