عفو بین الملل دستگاه قضایی رژیم آخوندی را غیرانسانی دانست که بیرحمی و وحشیگری را قانونی کرده است

عفو بین الملل روز چهارشنبه ۲۹ طی موج شلاق زدن و قطع عضو و سایر مجازاتهای ضدانسانی توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد و دستگاه قضاییه رژیم را غیرانسانی دانست که بی رحیمی و وحشیگری را قانونی کرده است.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است: «استفاده از مجازاتهای بیرحمانه و غیرانسانی شامل شلاق و قطع عضو و کور شدن اجباری, برداشتی کاملا بیرحمانه از عدالت و عفو را به نمایش گذاشته است.
صدها نفر بطور روتین در ایران سالانه شلاق می خورند که بعضا در ملآ عام هم انجام می شود. در یک مورد اخیر, که عفو بین الملل مطلع شده در ۵ ژانویه (۱۶دی) یک خبرنگار در نجف آباد ۴۰ ضربه شلاق دریافت کرده است. اتهام این خبرنگار این بود که تعداد موتورسیکلتی که پلیس مصادره کرده بود را دقیق گزارش نکرده بود».
در بیانیه عفو آمده است: «استفاده بیوقفه از مجازاتهای بدنی و فیزیکی شامل شلاق و قطع عضو و کور کردن در سراسر ۲۰۱۶ غیرانسانی بودن نظام قضایی رژیم ایران را نشان می دهد که چگونه بیرحمی و وحشیگری را قانونی ساخته است».
رندا حبیب مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل گفت این مجازاتهای بیرحمانه و غیرانسانی حمله یی شوک آور علیه شان بشری است و ممنوعیت مطلق بین المللی شکنجه و سایر بدرفتاریها را نقض می کند... .
وی افزود: «مقامهای رژیم ایران بایستی فورا تمامی اشکال مجازاتهای فیزیکی را لغو کند وبلافاصله نظامی قضایی کشور را مطابق استانداردها و قانون بین المللی تنظیم کند».
این موضعگیری عفو بین الملل درباره نقض حقوق بشر در حالی انجام می شود که جواد لاریجانی تئوریسین شکنجه و اعدام امروز وقیحانه در مصاحبه با تلویزیون رژیم گفت: امروز جمهوری اسلامی بزرگترین دمکراسی غرب آسیاست, بدون هیچگونه حد مقایسه ای؛ طبیعتا این برای کشورهای غربی بسیارگران تمام شده اونها انتظار نداشتند این تجربه موفق بشه اونها دنبال دیکتاتورهایی هستند که با اسم سکولاریسم و لیبرالیزم در منطقه حکومت میکنند و حقوق بشر پرچم جمهوری اسلامی خواهد بود.
لازم به یادآوری است روپرت کولویل سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعدام کودکان را در ایران انزجار آور خواند و از رژیم ایران خواست اعدام کودکان را متوقف کند.
سایت کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه ۲۸ دی در این باره به نقل از روپرت کولویل نوشت: «رژیم ایران باوجودی که به قانون حقوق بشر بین الملل التزام داده, بعنوان یکی از معدود رژیمهایی که متخلفان نوجوان را اعدام می کند باقی مانده است.
قانون بین الملل مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال را گذشته از اینکه شرایط جرم چه باشد ممنوع کرده است.
سال گذشته در ایران حداقل 5نوجوان اعدام شدند و حداقل ۷۸ نفر در ردیف اعدام قرار داشتند گرچه رقم واقعی ممکن است بسا بیشتر باشد. اعدام نوجوانان انزجارآور است و ما مصرانه ازرژیم ایران می خواهیم تا به این عمل، یکبار برای همیشه پایان بدهد.
ما ضمن ابراز نگرانیهای جدی راجع به ادامه یافتن شمار بالایی از اعدامها و فقدان محاکمه منصفانه و تضمین پروسدور قانونی مطابق قانون بین الملل, فراخوان خود به رژیم ایران برای اینکه سریعا یک مهلت قانونی برای توقف اعدامها تعیین کند را تکرار می کنیم.
اعمال مجازات اعدام وقتی که تضمینهای محاکمه منصفانه محترم شمرده نمی شوند ممکن است نقض حق حیات محسوب گردد...ما مقامهای رژیم ایران را فرا می خوانیم که اعدام قریب الوقوع سجاد سنجری که در زمان محکوم شدن به اعدام یک نوجوان بود را اجرا نکند.».
 همچنین کارشناسان سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه ۲۸ دی خواهان توقف اعدام نوجوانان در ایران شدند. به گزارش هیومن رایتس واچ کارشناسان سازمان ملل متحد از جمله،عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در امور ایران، آگنس کالامارد گزارشگر ویژه در امور اعدامهای فراقضائی و صحرائی و بنیام داویت مزموررئیس کمیته حقوق کودکان اعلام کردند ” مقامهای رژیم ایران باید فورا اعدام نوجوانان را متوقف کنند به تعهدات بین المللی خود ملتزم باشند،”. آنها همچنین در رابطه با خطر اعدام یک جوان به نام سجاد سنجری که هنگام ارتکاب جرم انتسابی ۱۶ ساله بوده، ابراز نگرانی کردند.