گزارش تکمیلی فاجعه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران

دو روز پس از فاجعه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و درحالیکه علاوه بردهها کشته، دهها تن شامل آتش نشانهای فداکار در زیر آوارها در سختترین وضعیت جانشان در خطر است، حکومت آخوندی هیچ آمار و ارقام و گزارش درستی از این فاجعه و عواقب آن نمی دهد و تاکنون حتی یک نفر هم از زیر آوار خارج نشده است.
درحالیکه رژیم آخوندی به پخش خبرهای پرازابهام و ضد و نقیض اکتفا می کند و مردم را هم به بهانه های واهی از حضور و کمک رسانی در محل منع می کند، در شبکه های اجتماعی گزارشهای متعددی از نگرانی مردم و طلب کمک از سوی آتش نشانهایی که زیر آوار مانده اند منتشر شده است.
در برخی از واکنشهای اعتراضی مردمی، برایستادگی برای فرونشاندن اتش ظلم تاکید شده است.
رئیس جمهور برگزیده مقاومت روز پنجشنبه ضمن تسلیت به هموطنان و به ویژه خانواده های قربانیان این فاجعه دردناک،از مردم تهران خواست به یاری آسیب دیدگان و خانواده های قربانیان بشتابند.
مریم رجوی خاطر نشان کرد: این فاجعه، عقب‌ماندگی و نابسامانی مفرطی را نمایان می‌کندکه رژیم ولایت فقیه و شخص خامنه ای به‌ میهن ما و تمام نهادها و زیربناهای خدماتی و فنیکشور تحمیل کرده اند.

درحالیکه رژیم ولایت فقیه و ارگانهای تحت کنترل شخص خامنه ای نظیر سپاه و ارگان غارتگر موسوم به بنیاد مستضعفان ساختمان پلاسکو را بعد از انقلاب تصاحب کرده اند و مسئولیت این فاجعه را به گردن دارند، ولی فقیه ارتجاع با سراسیمگی از خشم عمومی، طی پیامی به بهانه علمیات نجات، دستور سکوت داد و گفت: در حال حاضر همه ‌تلاشها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت-‌دهی شود و رسیدگی به علل حادثه مسأله بعدیست». وی در پیام سه سطری خود باردیگر تاکید کرد:«از همه مسئولان می‌خواهم ، وظیفه فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند»
سایر سرکردگان حکومت آخوندی از جمله پاسدار قالیباف شهردار رژیم از باندخامنه ای نیز، تلاش می کنند مانند دولت آخوند روحانی و استاندار رژیم درتهران با اقدامات نمایشی و دعاوی متناقض، بر مسئولیت رژیم در بروز این فاجعه سرپوش بگذارند.

پلاسکو در ابتدای انقلاب بلندترین ساختمان تهران بود که توسط ارگان غارت موسوم به بنیاد مستضعفان مصادره شد. این ارگان هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران خامنه‌ای است.
یک رسانه حکومتی نوشت: مالک اصلی ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفین بوده و مغازه‌داران مجتمع مسأجر هستند و کسی مالک نیست. اما کارگزاران رژیم بدون اشاره به تملک این ساختمان، تمام دستگاه تبلیغاتی خود را حول مقصر جلوه دادن مردم و ساکنان و صاحبان واحدهای تجاری این ساختمان بسیج کرده‌اند.
یک کارگزار رژیم در شورای شهر تهران با وقاحت گفت: بی‌توجهی به ایمنی دلیل این فاجعه است. ساکنین و مالکین ساختمان پلاسکو در سنوات گذشته به اخطارهای آتش‌نشانی بی‌توجه بوده‌اند. و آنها بدون توجه به این تذکرات فعالیت و کسب و کار در این ساختمان را ادامه داده‌اند.

به نوشته برخی از رسانه‌ها: سازمان آتش‌نشانی بارها نداشتن تجهیزات لازم برای اطفای حریق را به مسئولان داده بودند اما آنها نسبت به این موضوع بی‌توجه بودند.
یک عضو شورای ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل اختیارات محدود، همه اخطارهای مبنی بر ایمن نبودن ساختمان به مالک اصلی یعنی بنیاد مستعضفان منتقل شده است. اما هیچ واکنشی از سوی مالک اصلی این ساختمان صورت نگرفت.
وی گفت، اختیارات شورا در حد کارهای روزانه مثل نگهبانی بود و مغازه‌دارها اصلاٌ نمی‌توانند مخالفت یا موافقت کنند زیرا مالک ساختمان نیستند و فقط سرقفلی در اختیار آنهاست.

رسانه‌های حکومتی به نقل از کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان نوشتند: قدیمی بودن، عدم وجود تجهیزات اطفای حریق، عدم بهسازی و بازسازی المانهای سازه‌ای و عدم توجه به مراقبت و نگهداری از ساختمان، از مهمترین دلایل فروریختن ساختمان بوده است.
ارگان غارتگر موسوم به بنیاد مستعضفان و سپاه پاسداران در این باره که چرا نسبت به اخطارهایی که از سال ۷۰ در مورد وضعیت ایمنی این ساختمان داده شده اقدامی نکرده اند سکوت کرده‌اند.

در زمینه تجهیرات مورد نیاز برای اطفای حریق برای چنین ساختمانهایی، اشپیگل با چاپ عکسی با تعجب نوشت: چرا تجهیزات اطفای حریق پایتخت این میزان ابتدایی است!