پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

در یک جلسة گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان انگلستان که با حضور معاون وزیر خارجة این کشور برگزار شد، نمایندگان برجستة مجلس اعیان از احزاب مختلف، نقض وحشیانة حقوق بشر توسط رژیم آخوندی، به‌ویژه موج اعدام‌ها و اعدام نوجوانان را به‌شدت محکوم کردند و خواهان حسابرسی از رژیم و محاکمة عاملان قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در سال 67 شدند.

نمایندگان مجلس اعیان هم‌چنین برحمایت و همبستگی خود با مقاومت ایران برای برقراری آزادی و دموکراسی تأکید کردند.

لرد تونی کلارک رهبر پیشین حزب کارگر انگلستان که مبتکر برگزاری این جلسه بود در سخنان خود، گفت: «وضعیت وحشتناک حقوق بشر در ایران هم‌چنان رو به وخامت است و مقامات (رژیم ایران) فشار بر زندانیان سیاسی، و تعداد اعدام و اعدام‌های علنی را افزایش می‌دهند. مجازات‌ها شامل قطع دست و پا، اعدام‌های علنی و شلاق‌زدن مردم است. روشن است که قطعنامة محکومیت مجمع عمومی سازمان ملل مصوب 19 دسامبر توسط حاکمان مستبد در تهران نادیده گرفته می‌شود. خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژة سازمان ملل متحد برای (وضعیت) حقوق بشر در ایران از مقامات (رژیم ایران) خواسته است که فوراً و بدون قید و شرط تمام کسانی را که به‌خاطر استفاده از حقوق خود خودسرانه بازداشت یا دستگیر شده و تحت پیگرد قرار دارند آزاد کنند».

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

لرد کلارک در ادامة سخنان خود، اضافه کرد: «تصورات بهبود اوضاع دردورة حسن روحانی باصطلاح میانه‌رو، به سرعت نقش بر آب شد. او ‌گفت، اعدام‌ها «احکام خدا» و «قوانین مجلس است » است. او مصطفی پورمحمدی، یکی از عاملان اصلی قتل عام زندانیان سیاسی در ایران در سال 1988 را به‌عنوان وزیر دادگستری‌اش منصوب کرد؛ (او) یک قاتل (است). (رژیم ایران) هم‌چنان نوجوانان را اعدام می‌کند.
رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان، تأکید کرد: «من از دولت (انگلستان) می خواهم که همراه با سایر کشورها خواستار محاکمه مسئولان قتل عام 30000 زندانی سیاسی در سال 1988 در دادگاه بین‌المللی شوند».
لرد کلارک با اشاره به اعتراضات ضد حکومتی در ایران و وحشت رژیم از نسل جوان، اضافه کرد: «تظاهرات در مورد فقر و پرداخت‌نشدن حقوق به‌سرعت به فراخوان با صدای بلند برای پایان‌دادن به رژیم، آزادی زندانیان سیاسی و پایان‌دادن به فساد گسترده و ظلم و ستم در این کشور گسترش می‌یابد.
رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی، یک برنامة 10 ماده‌یی ارائه کرده و برحق آزادی بیان و حق اعتراض تاکید دارد».

در ادامة جلسة مجلس اعیان انگلستان لرد مک اینس به سخنرانی پرداخت، و گفت: «ما در 5 سال گذشته شاهد افزایش روند اعدام‌ها در ایران بوده‌ایم و (این روند) در سال 2015 به حداکثر خود، (یعنی) حدود 1000 اعدام نیز رسید.

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

شکنجه، شلاق‌زدن و سنگسار در گذشته و حال جزو مجازات‌های قانونی در ایران به‌شمار می‌روند. من از دولت انگلستان می‌خواهم، از تمام راه‌های ممکن برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده کند».

لرد کارلایل از دیگر سخنرانان جلسة مجلس اعیان انگلستان بود؛ وی گفت: «چندین سال است که (وضعیت) ایران را از نزدیک دنبال می‌کنم و تاکنون هیچ مدرکی ندیده‌ام که بیانگر صداقت رژیم (حاکم) باشد. به‌نظر می‌رسد آنها با مفهوم صداقت و اعتماد کاملاً بیگانه هستند.یکی از معیارهای اعتماد نگرش حکومت به مقوله حقوق بشر است. این حکومت با رویکرد «زمین سوخته» با مقولة حقوق بشر برخورد می‌کند».
لرد کارلایل سپس موارد و نمونه‌های مشخصی را از وجوه ضد بشری قوانین نظام ولایت فقیه از جمله فقدان روند قضایی مستقل، اعدام نوجوان و تبعیض علیه زنان و دختران برشمرد، و افزود:(رژیم) ایران قوانین و خشونت خود را در هر کجا که نفوذ دارد گسترش داده است. حکومت ایران مسئولیت حملات متعدد علیه اشرف و لیبرتی و کشتار ساکنان را بر عهده دارد.

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

لرد کارلایل، تأکید کرد: «وزیر دادگستری (رژیم ایران) مصطفی پورمحمدی است که در قتل عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ نقش کلیدی ایفا کرده است. عدالت در ایران تحت نظر یک جنایتکار جنگی اجرا می‌شود. چگونه می‌توانیم برای حکومتی احترام قائل شویم که یک جنایتکار جنگی را به‌عنوان وزیر دادگستری خود دارد؟

در جلسة مجلس اعیان انگلستان لرد جاد، گفت: «بسیار حیاتی است درک کنیم تعداد زیادی افراد شجاع در داخل ایران هستند که بیشترین تلاش خود را جهت ایستادگی برای شرافت و مسائلی که اهمیت دارد به‌کار میگیرند. وضعیت حقوق بشر (در ایران) هم‌چنان بسیار اسفناک است. آنها هنوز نوجوانان را وقتی به سن 18 سالگی میرسند اعدام میکنند.

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

در یک روستا در جنوب ایران تمامی مردان به‌خاطر اتهامات (مربوط به) مواد مخدر اعدام شدند.
شرایط زندان و رفتار با زندانیان در (سلول) انفرادی بسیار بد است. ما باید قاطع باشیم. مطلقاً درست نیست که باور کنیم میتوانیم روابط درازمدت و مؤثری با (رژیم) ایران داشته باشیم ما باید برای (رژیم) ایران کاملاً روشن سازیم که رفتار آنها در رابطه با حقوق بشر کاملاً غیر قابل قبول است».

بارونس نورت ‌اور Northover در سخنرانی خود وجوه مختلفی از سرکوبگری رژیم را با استناد به گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری برشمرد و از جمله به این موارد اشاره کرد: اعدام نوجوانان، محرومیت زندانیان سیاسی از رسیدگی‌های پزشکی، فقدان آزادی بیان و تجمع و آزادی مطبوعات، دستگیری مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان و اعضای سندیکاها و دانشجویان و سانسور اینترنت.

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

سخنران بعدی جلسة مجلس اعیان، لرد کالینز از هایبری بود که گفت:وزیر خارجه روشن ساخته که مصمم است مسئلة حقوق بشر هم‌چنان یک عنصر کلیدی در سیاست خارجی انگلستان باقی بماند. ما نباید در مورد حقوق بشر امتیازاتی بدهیم.

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

همان‌طور که لرد کلارک تأکید کرد، متأسفانه حقیقت این است که از ژوئیة 2015 مخالفان رژیم (ایران) به‌طور مستمر اعدام شده و پیروان مذاهب مختلف هم‌چنان تحت تعقیب بوده‌اند. بعد از تصویب قطعنامة حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد در پایان سال گذشته و تمدید اخیر مأموریت گزارشگر ویژة ملل متحد برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران، ما باید تضمین کنیم که این تلاشها به طور مستمر ادامه یابد.
لرد کالینز، تأکید کرد: “این مسئولیت همة ما در این مجلس است که این نقض‌های مستمر را افشا می‌کنیم تا همه به‌طور کامل دریابند که دقیقاً در ایران چه می‌گذرد».

پس از سخنرانی‌های نمایندگان مجلس اعیان، بارونس آنلی Anelay معاون وزیر خارجة انگلستان به سئوالات مطرح‌شده از سوی آنان پاسخ داد و از جمله گفت: «من به لرد کلارک به‌خاطر تشکیل این جلسة گفتگو تبریک می‌گویم. بسیار مهم است که این مجلس از دولت این کشور و حکومت ایران پیرامون مسائل حقوق بشر حسابرسی کند

پارلمان انگلستان: جلسه گفتگوی پارلمانی در مجلس اعیان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

همان‌طور که (اعضای مجلس اعیان) روشن ساختند، وضعیت حقوق بشر در ایران، هم‌چنان موجب نگرانی جدی دولت انگلستان است. سال گذشته ما قویاً از تمدید مأموریت گزارشگر ویژة ملل متحد حمایت کردیم و در دسامبر از تصویب قطعنامه (دربارة وضعیت) حقوق بشر (در) ایران توسط مجمع عمومی ملل متحد حمایت کردیم. من خوشوقتم که این قطعنامه با تعداد آرای مثبت بیشتری به‌تصویب رسید، که بخشی از آن به‌دلیل تلاش‌های انگلستان بود وما هم‌چنان به (رژیم) ایران فراخوان میدهیم تا به گزارشگر ویژه ملل متحد برای انجام مأموریتش، اجازة دسترسی به کشور را بدهد.
نمایندة دولت انگلستان، افزود: در مورد بکارگیری ادامهدار و گستردة حکم اعدام (در ایران)، دولت انگلستان قویاً مخالف حکم اعدام است. ما به‌طور خاص نگران تعداد اعدام‌های افرادی هستیم که در سن نوجوانی محکوم به اعدام شده‌اند. با وجود این‌که (حکومت) ایران امضاءکنندة کنوانسیون‌های بینالمللی است که صدور حکم اعدام را برای نوجوانان منع میکند، این روند هم‌چنان ادامه دارد.
معاون وزیر خارجة انگلستان سپس به پهنه‌های مختلف نقض حقوق بشر و سرکوبگری رژیم آخوندی نظیر سرکوب زنان و پیروان مذاهب مختلف، فقدان آزادی بیان و آزادی مطبوعات و اینترنت و اقدامات رژیم برای مسدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام؛ اشاره و خاطرنشان کرد: انگلستان، همراه با سایر کشورهای اروپا، تحریم‌هایی را علیه پلیس سایبری (رژیم) ایران، وضع کرده است