درگذشت تیری لوی حقوقدان و نویسنده برجسته فرانسوی وکیل مدافع مجاهدین خلق ایران

تیری لوی حقوقدان سرشناس، وکیل برجسته ونویسنده توانای فرانسوی ومدافع سرسخت و شجاع مجاهدین خلق ایران روز دوشنبه ۱۱بهمن در پاریس درگذشت.

او یکی از وکلای مبارز فرانسوی بود که بعد از کودتای ۱۷ ژوئن علیه مقاومت ایران به یاری و دفاع از این مقاومت شتافت و در کنار همکارانش مانند هانری لکلرک وویلیام بوردون وبقیه وکلای شریف فرانسوی وظیفه سنگین دفاع از مقاومت در برابر یورش سیاسی رژیم آخوندی ودستیاران بین المللیش علیه مجاهدین را بعهده داشت ودر این زمینه با توانایی بسیار تلاش کرد که در نهایت هم به تبرئه وشهادت پاکی مجاهدین ومقاومت ایران وشکست خوار کننده رژیم وهمدستانش انجامید.
تیری لوی هم چنین نویسنده یی توانا بود و آثار او در شمار پر فروش ترین کتابهای فرانسه است.
درپی درگذشت تیری لوی، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه فقدان او را به عنوان مدافع خستگی ناپذیر آرمان حقوق بشر تسلیت گفت.
در بیانیة کاخ الیزه که روز ۳۰ژانویه ۲۰۱۷ با عنوان «درگذشت تیری لوی» صادر شد، چنین آمده است:
«تیری لوی مدافع خستگی‌ناپذیر آرمان حقوق بشر بود که برای آن نه فقط به‌عنوان وکیل بلکه هم‌چنین در دوران فعالیت‌هایش در دیدبان بین‌المللی زندان‌ها که ریاست‌ آن را در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ برعهده داشت مبارزه کرد.
با فقدان او، ظرفیتی برای خشم و صدایی که دنیای قضایی آن را فراموش نخواهد کرد، از میان ما می رود.
رئیس‌جمهور فرانسه بدینوسیله به خانواده و نزدیکان او صادقانه‌ترین تسلیت‌هایش را ابراز می‌کند».
بیانیة کاخ الیزه که روز ۳۰ژانویه ۲۰۱۷

درباره درگذشت این وکیل شریف فرانسوی، لوموند ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ نوشت: تیری لوی در تمامی نبردها برای لغو مجازات مرگ، به‌همراه همکارانش روبرت بادنتر، فیلیپ لومر، یا هانری لوکلرک شرکت کرد. او هم‌چنین یک مبارز خستگی‌ناپذیر برای بهبود وضعیت بازداشت‌شدگان بود... سازش‌ناپذیری او و خودداری شدیدش از هرگونه استمالت، او را به یک استاد وکالت تبدیل کرده بود که روی نسل‌هایی از وکلا تأثیر گذاشت.
لوموند ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷
لوپوئن از تیری لوی، به عوان یک (شخصیت) بزرگ وکالت یاد کرد و نوشت: تیری لوی طی نیم قرن، نبرد برای کرامت انسانی را به پیش برد، برای همه یاران و دستیارانش «او تجسم استقلال و الگویی برای تمامی نسل‌ها» و یک آموزگار بزرگ و شجاع بود.
اومانیته از تیری لوی، به عنوان شخصیتی منحصر به‌فرد در دنیای وکالت یادر کرد.

لیبراسیون نوشت: تیری لوی که روز دوشنبه در سن ۷۲ سالگی درگذشت، از منحصر به‌فردترین و مبارزترین شخصیت‌های وکالت باقی خواهد ماند هانری لوکلرک درباره او گفت: «او یار و وکیلی بود که من بسیار به او عشق می‌ورزیدم و تحسینش می‌کردم».
لوپوئن،اومانیته،لیبراسیون -۳۰ ژانویه ۲۰۱۷

وجه برجسته وخاص تیری لوی که به عنوان یک وکیل شرافتمند، به دفاع از حقوق مجاهدین و مقاومت ایران برخاسته بود، دفاع جانانه او در پرونده هایی بود که وزارت اطلاعات دیکتاتوری آخوندی از طریق مأموران ایرانی یا خارجی خودش علیه مقاومت براه انداخت.
در این پرونده ها که تماما توسط وزارت اطلاعات هدایت میشد مأمورین این دستگاه جنایت وکشتار مدعی «شرافت»ی ناداشته میشدند و به مجاهدین یا یاران مقاومت اتهام افترا میزدند. در این گونه کیسها تیری لوی سینه سپر میکرد وبا منطق برنده ودفاع جانانه خود صحنه همه دادگاهها را که قرار بود اعضای مقاومت و یاران آن مورد محاکمه قرار بگیرند به دادگاهی علیه رژیم وجنایاتش ومحکومیت مزدوران رژیم تبدیل میکرد.
اولین دادگاه از این نوع در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۸۶ در شعبه ۱۷ دادگاه جنحه پاریس جریان یافت که در آن یک مزدور فرانسوی آخوندها به نام آلن شوالریاس علیه سایت ایران فوکوس شکایت کرده بود که به او اتهام زده است که وی را در رابطه با دستگاه جاسوسی ملایان معرفی کرده بود. در این دادگاه وزارت اطلاعات سعی کرده بود مهره ها و مزدورانش از جمله آن سینگلتون را علیه مجاهدین بکار بگیرد و بنی صدر هم به این دادگاه آمده بود تا اثبات کند که مأمور ملاها راست میگوید و ان سینگلتون نیز آمده بود تا بر درستکاری شوالریاس شهادت بدهد.
تیری لوی در این دادگاه با سوآل وجوابهای منطق وساده هر دو نفر را به جای خود نشاند وبه دادگاه نشان داد که آنها خود هدایت شده از طرف رژیم هستند.
تیری لوی در آخرین دفاع خود در دادگاه مزدور«آن سینگلتون» را اینطور معرفی کرده است:”آن سینگلتون صاحب یک سایت به اسم «ایران – اینترلینک» است که هر چیزی در آن منتشر میشود حاوی یک حمله به سازمان مجاهدین خلق ایران است. ما شهادتهای عده زیادی از پارلمانترهای انگلیسی را استماع کرده ایم. آنها آن سینگلتون را بعنوان یک مأمور رژیم ایران توصیف میکنند. مسعود خدابنده شوهرش همچنین در خدمت سرویس رژیم ایران است. آنها اینچنین تشریح کرده اند و این تشریح بخصوص توسط یک عضو پارلمان صورت گرفته است. در واقع حادترین اطلاعات ازطرف وین گریفیث آمده است. وین گریفیث به زندان اوین رفته است . او «آن سینگلتون» را در راهروهای زندان اوین شناسایی کرده است. بدترین جنایات در همین زندان اوین صورت میگیرد. این زندان مخفی ترین و وحشیانه ترین است. شناختن «آن سینگلتون» (در زندان اوین) در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت. آقای گریفیث با چشمان خودش «آن سینگلتون» را بهمراه افراد رسمی در آنجا دیده بود و او رادیده بود که بطور آزادانه درآنجا در راهروها میگشته است. این خانم با مقامات شوخی میکرده است و همراه مسئولین زندان بوده است. این غیر قابل تصور است! این غیر قابل توضیح است. «آن سینگلتون» که آمده است به نفع شوالریاس شهادت بدهد با خدابنده ازدواج کرده است.
... لرد کوربت در نوامبر ۲۰۰۵ مانع برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در ساختمانهای پارلمان انگلستان شده است که توسط مزدور«آن سینگلتون» و با حضور شوالریاس سازمان داده شده بود. ما شهادت لرد کوربت را داریم, کسی که بیش از او نمیشود انگلیسی بود, با امضای خودش که در آن، آن سینگلتون بعنوان مأمور مشخص شده است..... به این ترتیب شوالریاس با یک دستگاه و با یک تیمی کار میکند که توسط شبکه رسمی دولت ایران تأمین شده است.
میدانیم که درآلمان و هلند, گزارشهای پلیس توضیح میدهد که دولت ایران اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق ایران را برای شیطان سازی این جنبش مورد استفاده قرار میدهد...
.آشکار است که فعالیتهای سازمان مجاهدین خلق ایران برای رژیم بسیار خطرناک است. یکبار دیگر, یک دادگاه فرانسوی فراخوانده شده است که یک نقش بزرگ را در یک پرونده ای که مربوط به خود فرانسه نیست, بازی کند.
مزدوران رژیم در این دادگاه شکست خوردند وشوالریاس حتی از شکست خود استیناف نیز نخواست.

یکسال پس از آن دادگاه دیگری در فرانسه به شکایت مهره شناخته شده و بدنام اطلاعات آخوندها احسان نراقی رسیدگی میکرد. این شخص علیه آقای ایوبونه رییس سابق سرویس ضد جاسوسی فرانسه شکایت کرده بود که در کتاب خودش وی را بعنوان سرپل وزارت اطلاعات در فرانسه معرفی کرده بود.
وزارت اطلاعات دو مزدور دیگر خود به نامهای جهانگیر شادانلو ومنوچهر شلالی را نیز همراه کرده بود.
تیری لوی که وکالت از ایوبونه را به عهده داشت در جلسه دادگاه پاریس در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۸۸ و با استناد به نامه احسان نراقی به احمدی نژاد ودرخواست کمک مالی از او برای شکایت علیه مجاهدین از نراقی در مورد صحت آن نامه اعتراف گرفت وبه این ترتیب صحنه دادگاه علیه مزدوران رژیم برگشت ومشخص شد که این وزارت اطلاعات است که در پوش مزدورانی مانند احسان نراقی یا شادانلو به شکایت علیه آقای ایوبونه پرداخته اند. ایو بونه با انتشار کتاب «واواک در خدمت آیت الله ها» ماهیت این دستگاه جنایت وجاسوسی را افشا کرده و خشم آخوندها و مزودرانشان را بر انگیخته بود.
تیری لوی در بخشی از دفاعیات خود در این دادگاه چنین گفت:
“اولین امرمحرز، اینست که سازمان مجاهدین خلق ایران که یکی ازمنابع ایوبونه به شمارمی رود، یک جنبش اپوزیسیون دائم است، که هدف هایش تغییرنکرده است؛ ابتدا مبارزه با خمینی و پس ازاو اکنون علیه احمدی نژاد.
دومین امرمحرز: رژیم کنونی رژیمی جنایتکاراست که مستمرا درکارکشتن مخالفان خود است، هرکه می خواهند باشند.
سومین امرمحرز: سازمان مجاهدین خلق ایران هدف اصلی این رژیم است و آقای کولکومبه می گفت که جمهوری اسلامی با شدت و حدت تمام سازمان مجاهدین خلق ایران را تعقیب و تلاش درنفوذ به آن دارد. آنها قربانی بیگناه یک کمپین جعل اخبار هستند......
...می دانیم که وین گریفیث (نماینده پارلمان انگلیس) برای مأموریتی به ایران رفته و با گزارشی بازگشته که حقیقتا حیرت انگیز و گیج کننده است. وی درآنجا با یک زندانی ملاقات کرده که فرد عادی نبوده و ارتباطاتی با اشخاصی داشته که مأمور واواک بوده اند. آنها می خواسته اند او را درباره کیفیت بالای وضعیت زندانیان اوین قانع کنند. لذا به این نماینده پیشنهاد شده با زندانی مزبور در یک رستوران خوب در تهران ناهارصرف کند و کمی بعد احسان نراقی نیز سرمیز حاضر میشود و دراین رستوران به آنها ملحق می شود.
نقش نراقی این بوده که توضیح دهد همه چیز دراوین به خوبی می گذرد. احسان نراقی به نام دولت ایران صحبت می کرد. او چندین باردیگرهم همین کار را کرده و مورد انتقاد شدید روشنفکران همطراز خود قرارگرفته است.
اما دراین همکاری فعال با رژیم بازهم فراتر می رود. او طی نامه ای به رئیس جمهور می نویسد که چهل سال است با سازمان مجاهدین خلق ایران مبارزه می کند و مورد توجه خمینی و رؤسای جمهور قبلی قرارداشته واینکه امام خمینی ازاین بابت از او تقدیرکرده. لذا به احمدی نژاد پیشنهاد کرده محاکمه پرهزینه ای راه بیاندازند، یک حقوقدان بزرگ استخدام کنند و برای این کار درنامه دیگری به احمدی نژاد درخواست کمک مالی می کند.
فاکتورهای حق الزحمه را نراقی برای احمدی نژاد فرستاده است !...او دراین نوارضبط شده چه می گوید؟ بازهم درخواست پول می کند! آن وقت می گوید به او افترا زده شده است! درحالی که اوست که نفرات واواک را به دادگستری فرانسه معرفی می کند که علیه سازمان مجاهدین خلق ایران شهادت دهند!
درپشت [نقاب] این مرد با فرهنگ روشنفکر ظریف... شخصیتی قراردارد که دراین محاکمه انزجار بر می انگیزد... او اینرا درکتابش نوشته که [شکنجه] توجیه پذیراست و آن را دراین دادگاه هم گفت...
شما میگوئید نمی دانید برای چه اینجا هستید.
اما شما خودتان هستید که این دادگاه را راه انداخته اید و خودتان هم درآن بازنده خواهید شد.