سمینار ایران - چشم انداز داخلی و منطقه ای - دانشگاه ژان مولن - لیون - فرانسه

در سمیناری که تحت عنوان «ایران؛ چشم انداز داخلی و منطقه ای» در دانشگاه ژان مولن در شهر لیون فرانسه برگزارشد، استرون استیونسون رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق و فرانسوا کلکمبه بنیانگذار سندیکای قضات فرانسه سخنرانی کردند».

در سمینار ایران چشمنداز داخلی و منطقه ای در دانشگاه ژان مولن شهر لیون فرانسه که همچنین به معرفی کتاب بهای آزادی نوشته استرون استیونسون که بتازگی به زبان فرانسه نیز منتشر شده، اختصاص داشت، استیونسون به تشریح نقش رژیم آخوندی به‌عنوان منشاء بنیادگرایی و تروریسم تحت نام اسلام پرداخت و توضیح داد که حمایت رژیم از نوری مالکی در عراق و دیکتاتوری اسد در سوریه، منجر به گسترش نفوذ داعش در منطقه شد؛ لذا داعش به‌خاطر اقدامات رژیم رشد کرد و به یک تهدید جهانی تبدیل شد.
رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق در ادامة سخنرانی خود در جلسة لیون گفت که شبه نظامیان وابسته به رژیم در عراق تحت پوش مبارزه با داعش، به جنایت‌های وحشتناکی دست می‌زنند؛ این امر در سوریه نیز اتفاق می‌افتد؛ جایی که ۷۰ هزار تن از نیروهای رژیم ایران مشغول حفظ رژیم خونریز اسد هستند. «دخالت (رژیم) ایران در سوریه، به تنها مانع آتش‌بسی تبدیل شده است که توسط ترکیه، روسیه و اپوزیسیون سوریه امضا شد».

سمینار ایران با شرکت استراون استیونسون و قاضی فرانسوا کلکمبه - لیون - فرانسه

استرون استیونسون با رد سراب میانه‌روی در استبداد دینی حاکم بر ایران، گفت: «ما باید بیدار شویم! روحانی «خندان» و (باصطلاح) مدره، مسئول یک دولت فاسد... است که حدود ۳ هزار تن را از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۳، اعدام کرده است...
وی در ادامة سخنرانی خود به انگیزه‌اش برای نوشتن کتاب «بهای آزادی» پرداخت، و تصریح کرد: «من این کتاب را دربارة اپوزیسیون ایران نوشتم، چون قاطعانه اعتقاد دارم که تنها راه حل بحران کنونی خاورمیانه و تنها راه مقابله با بنیادگرایی اسلامی و تروریسم، حمایت از اصلی‌ترین اپوزیسیون دموکراتیک ایران در مبارزة آن علیه جمهوری اسلامی... است».
استرون استیونسون سپس با ذکر تاریخچة کوتاهی از تأسیس سازمان مجاهدین و سوابق مبارزات آن علیه دیکتاتوری‌های شاه و شیخ، افزود: (رژیم) تهران از سازمان مجاهدین خلق ایران وحشت دارد...، به‌طور خاص از رهبر اپوزیسیون ایران خانم مریم رجوی... (این رژیم) آنها را اصلی‌ترین اپوزیسیون و اصلی‌ترین تهدید حکومت شکنندة خود می‌داند. وقتی خانم رجوی به‌عنوان یک زن مسلمان، دربارة برقراری آزادی، عدالت، دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زنان، پایان‌دادن به شکنجه و حکم اعدام و ریشه‌کنی تسلیحات اتمی صحبت می‌کند، پایه‌های حاکمان مستبد تهران، به‌لرزه می‌افتد...

سمینار ایران با شرکت استراون استیونسون و قاضی فرانسوا کلکمبه - لیون - فرانسه


زمان آن است که نسبت به این واقعیت بیدار شویم که تا وقتی آخوندها در قدرت باشند، هیچ‌گونه صلحی در خاورمیانه امکان‌پذیر نخواهد بود...».
رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق، افزود: من حدود ۱۵ سال با سازمان مجاهدین از نزدیک کار کرده‌ام؛ چندین بار با رهبری آن دیدار کرده‌ام و هزاران تن از اعضا و هوادارانش را ملاقات کرده‌ام؛ و به این نتیجه رسیده‌ام که آنها یک نیروی واقعاً دموکراتیک هستند که هیچ چیز برای خودشان نمی‌خواهند. آن‌چه آنها می‌خواهند و برای آن مبارزه می‌کنند آزادی و عدالت برای ۸۰ میلیون شهروند ایرانی است. آنها یک سرمایة شگفتی‌آور هستند.
به‌عنوان یک سیاست‌مدار منتخب اروپایی، همواره اعتقاد داشته‌ام که ما باید ارزش‌های اروپایی را نمایندگی و از آن دفاع کنیم، نه فقط از منافع تجاری. به همین دلیل کتاب «قیمت آزادی» را نوشتم و به همین دلیل ما باید برای تغییر رژیم در ایران مبارزه کنیم تا آزادی و عدالت برای ۸۰ میلیون ایرانی تحت ستم برقرار بشود.

سمینار ایران با شرکت استراون استیونسون و قاضی فرانسوا کلکمبه - لیون - فرانسه

در این جلسه همچنین فرانسوا کلکومبه که خود قبلا در شهر لیون قاضی بوده و از بنیانگذاران سندیکای قضات فرانسه و همچنین از بنیانگذاران کمیته فرانسوی برای ایران آزاد است نیز سخنرانی نمود.
وی تاریخچه ای را که منجر به سوء استفاده خمینی از انقلاب مردم ایران شد بازگو کرد و با استناد به ماهیت این رژیم و قوانین آن نتیجه گرفت که هیچ رفرم حقیقی از درون این رژیم متصور نیست.

سخنران دیگر جلسه نادر نوری دیپلمات سابق ایرانی بود که در مورد سلطه سپاه بر اقتصاد ایران و اینکه تا سپاه کنار نرود هیچ تحولی امکان پذیر نیست سخنرانی کرد. او تأکید کرد که قراردادهایی که با رژیم بسته میشود در اساس به جیپ سپاه و ولی فقیه میریزد.

سمینار ایران چشمنداز داخلی و منطقه ای در دانشگاه ژان مولن شهر لیون فرانسه با استقبال گسترده دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد.