نگرانی رژیم آخوندی از روند تحولات در منطقه

سایت متعلق به پاسدار رضایی سرکرده پیشین سپاه پاسداران در ترس و وحشت از پیامدهای انتقال قدرت در امریکا، در گزارشی تحت عنوان مواظب چرخش دوباره ترکیه و تقابل با ایران باشیم، نوشت: با ورود ترامپ به کاخ سفید، ماهیت نظام بین الملل و به دنبال آن سیاست خارجی کشورها با مفهوم جدید به نام «غیرقابل پیش بینی بودن سیاست خارجی» روبه رو شده است.
تحولات میدانی در منطقه و همچنین بازیگران فرامنطقه ای نشان می دهد که ترک ها در حال آماده شدن برای یک چرخش جدید در سیاست خارجی و نزدیکی به ترامپ هستند. در همین زمینه دیدیم که بعد از مکالمه تلفنی ترامپ و اردوغان، اعلام شد که آمریکا و ترکیه برای مبارزه با داعش در سوریه همکاری می کنند.
ترک ها برای ایجاد مقدمات تغییر روش فقط به نزدیک شدن به امریکایی ها در موضوعات منطقه ای بسنده نکرده اند. بلکه در پی آن هستند که با عربستان سعودی نیز پایه های یک اتحاد را ایجاد کنند. در این راستا، اولین جلسه شورای هماهنگی ترکیه ـ عربستان سعودی را روز سه‌شنبه در «آنکارا» با حضور وزاری خارجه دو کشور تشکیل داده اند. به نظر می رسد این نشست نیز نتایج خوبی برای طرف ترک داشته است، چون عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری با همتای ترک خود به صراحت اعلام کرده که ریاض و آنکارا درباره مسائل منطقه ای موضع یکسانی دارند. در واقع ترکیه و رژیم سعودی در اولین نشست شورای هماهنگی آنکارا-ریاض درباره دشمنی با ایران و منافعشان در آینده عراق و سوریه توافق کردند.
بنابراین، باید بر اساس تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی، منتظر یک تغییر مهم در سیاست خارجی ترک ها نسبت به تحولات منطقه از جمله سوریه باشیم. اینکه ترک ها در همپیمانی با امریکایی ها و سعودی در پی ایجاد یک منطقه امن در سوریه و حتی یمن باشند، دور از ذهن نخواهد بود. اگر این استراتژی شکل بگیرد به منزله تقابل دوباره ترک ها با سیاست های منطقه ای ایران و روس ها خواهد بود؛ هرچند نباید از تغییر سیاست ناگهانی روس ها نیز در این اثنا غافل بود.
به هر حال باید برای سناریوی تغییر احتمالی استراتژی دوباره ترک ها و همچنین ایجاد مثلث اتحاد میان واشنگتن، آنکارا و ریاض آماده بود.
تابناک: ۲۰ بهمن ۹۵