محکومیت دخالتهای رژیم آخوندی در منطقه در بیانیه مشترک عربستان و مالزی

عربستان سعودی و مالزی طی بیانیه مشترکی از مداخلات رژیم آخوندی درکشورهای منطقه ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه که به دنبال سفر ملک سلمان به مالزی صادر شده، آمده است: «دو طرف نگرانی جدی خود را نسبت به دخالت (رژیم) ایران در امور داخلی کشورهای منطقه ابراز کردند و بر لزوم التزام (رژیم) ایران به اصول حسن هم‌جواری و ضرورت رعایت حق حاکمیت کشورها تأکید کردند».
این بیانیه، از رژیم آخوندی می خواهد به اصول حسن همجواری و حاکمیت دولت ها احترام بگذارد.

از این پیشتر، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی در سخنرانی خود در اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو، ضمن محکوم کردن دخالتهای رژیم آخوندی در منطقه، گفته بود: رژیم ایران شبه نظامیان حوثی را با ارسال موشک و هواپیماهای بدون سرنشین مسلح می کند و با تعمیق بحران یمن شرایط مناسبی را برای رشد القاعده و داعش در منطقه فراهم می سازد.

رژیم  آخوندی در واکنشهای ترس آلودی نسبت به اظهارات وزیر مشاور در امور خارجی امارات و هم چنین بیانیه مشترک مالزی و عربستان، مدعی شد به شبه نظامیان حوثی سلاح نمی دهد و آنچه درباره دخالتهای این رژیم در منطقه گفته میشود خیالپردازی است!
 
در همین حال، محکومیت و انزوای بین المللی و منطقه یی رژیم، نگرانی باندها و سرکردگان نظام آخوندی را برانگیخته است.

نزدیک به دو هفته پس از اجلاس امنیتی مونیخ ابراز وحشت تشدید انزوای رژیم و تغییر معادلات جهانی و منطقه یی ادامه دارد. رسانه ها و مهره های حکومتی این کنفرانس را صحنة آشکار این تحولات می دانند و نظام ولایت را به عقب نشینی استراتژیک در سیاستهای منطقه یی و جهانی فرا می خوانند.
یکی از کسانی که به گونه یی سراسیمه و به کرات تلاش می کند نشانه هایی از آمادگی برای زهر خوری منطقه یی را به نمایش بگذارد، خود آخوند روحانی است  که ازجمله در روز ۱۱ اسفند سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو اکو را فرصتی مناسب برای استفاده از ظرفیتهای خوب و مهم همسایگان و کشورهای منطقه برای تعامل سازنده با جهان توصیف کرد.

ظریف وزیر خارجة روحانی با اشاره به حملات عربستان به رژیم، تاکید کرد: «ما سیاست خویشتنداری در برابر تنش آفرینی ها را ادامه می دهیم، «این دیدگاه ما همواره ثابت بوده و همچنان نیز هست». وی این عقب نشینی را «مبتنی بر یک نگاه راهبردی به شرایط منطقه یی» دانست.
وقتی از روحانی و ظریف به مهره های نظام می رسیم، فراخوان برای عقب نشینی آشکارتر است. به عنوان نمونه، مطلبی است که روز ۱۱ اسفند، سریع القلم از مشاوران دولت روحانی در رسانه های حکومتی نوشت و از جمله تأکید کرد: «کنفرانس اخیر امنیتی مونیخ، چرخش‌های جدیدی را در قبال ایران نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد انرژی اصلی تقابل با ایران هم‌اکنون از ناحیه خود منطقه است». وی افزود: « تصویری که در جهان از ایران وجود دارد، تصویر سخت افزاری است و نه نرم افزاری. نیاز داریم تا از سیاست خارجی تدافعی به سیاست خارجی اقتصادی منتقل شویم. خود را از صفحه اول روزنامه‌های جهان خارج کنیم».

روز نامه حکومتی وقایع اتفاقیه هم نوشت: باوجود تداوم مواضع ضد‌ایرانی مقامات ریاض سخنگوی وزارت‌ امورخارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران بر صلح‌خواهی و عدم تداوم تضاد با کشورهای منطقه تأکید کرد که اصطلاحا عنوان «صبر استراتژیک تهران» را بر آن نامید.

علی خرم، از مهره های باند رفسنجانی-روحانی هم با توجه دادن نظام به شرایط منطقه یی و شکست دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه نوشت: «در نظام هنوز هم برخی به اینکه جایگاه دیپلماسی عمومی تا چه اندازه اهمیت دارد، قانع نشده‎اند». وی با اشاره شکستهای منطقه یی رژیم افزود:« نیاز است تا در حال حاضر دیپلماسی عمومی را پیش برد، زیرا حتی تبلیغات هم دیگرکارایی سابق خود را از دست داده است».
ابراز نگرانی از سمت و سو و شتاب تحولات فقط خاص باند روحانی نیست، به عنوان نمونه سایت وابسته به ‍پاسدار احمدی نژاد هم نوشته است: ترکیه از همه تعهدات خود در آستانه مقابل ایران و روسیه، بازگشته بخصوص از زمانی که آمریکا طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را پذیرفته و عربستان و قطر هم هزینه مالی آن را پذیرفته اند.