کنفرانس در آستانه روز جهانی زن با حضور نمایندگان برجسته پارلمان انگلستان -۲

در کنفرانس پارلمان انگلستان در آستانة روز جهانی زن با شرکت نمایندگان برجستة هر دو مجلس این کشور و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، پیام بارونس بتی بوتروید رئیس و سخنگوی پیشین پارلمان انگلستان پخش شد.

خانم بوتروید در پیام خود، گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا به زنان ایران ادای احترام کنیم. به‌خصوص آنهایی که نقش فعالی در اپوزسیون مردمی در برابر رژیم مذهبی ایفا می‌کنند. آن زنان برای توقف اقدامات سرکوبگرانه و تبعیض علیه زنان و دختران هم در قانون و هم در عمل، و هم‌چنین توقف فوری اعدام‌ها مبارزه می‌کنند. ما امروز به این تعهد و شجاعت آنها درود می فرستیم و ادای احترام می‌کنیم.
رئیس و سخنگوی پیشین پارلمان انگلستان در پیام خود به این کنفرانس، اضافه کرد: می خواهم به شما دوستانم بگویم که چند سال پیش، افتخار ملاقات با خانم رجوی را داشتم و در او یک رهبر قوی و متعهد را دیدم. دیدگاه او برای آیندة ایران چشمگیر بود که در آن زنان قادر خواهند بود چیزهای ساده نظیر پوشش خود را انتخاب کنند، قادر خواهند بود در همة کارها در سطوح مختلف دولت شرکت کنند، مناصب دولتی، در همه بخشهای یک جامعة دمکراتیک.

در ادامة این کنفرانس لرد تونی کلارک رهبر پیشین حزب کارگر انگلستان سخنرانی کرد؛ وی دربارة کارزارهای پیروزمند مقاومت ایران طی سال‌های اخیر، گفت: (ما) در مورد اشرف و لیبرتی، و در کارهای دیگری که در آن فعال بودهایم، به‌طور خاص در دادگاه‌های اروپا موفق بودیم چرا که زنان و مردان شجاعی در مورد پیگرد جنایاتی که رژیم ایران مرتکب شدند، فعال بودهاند. به همین دلیل است که در ماه گذشته در مجلس اعیان، از دولت خواستار تضمین از طریق سیستم قضایی بینالمللی، جهت حسابرسی از کسانی شدیم که در قتل عام 1988 دست داشته‌اند. بنابراین باید این موارد را مستمر تکرار کنیم. ما نباید اهمیت کاری را که در اینجا انجام میدهیم، دست کم بگیریم. وقتی در این اتاق سخنرانی می‌کنم به یاد افراد بسیار برجسته ی ی مانند لرد اسلین، لرد آرچر... و لرد رابین کوربت می‌افتم، همکارانی که شرایط را تغییر دادند و اکثریت دو مجلس اعیان و اعوام را در این رابطه فعال کردند».
لرد کلارک سپس به موج فزایندة اعدام‌ها در دوران آخوند روحانی اشاره کرد، و افزود: “بارها در پارلمان این سئوال را طرح کردهام که چه‌طور میتوان استدلال کرد که روحانی فردی مدره است در حالی‌که بطور مستمر بر اعدام‌های بی‌شمار نظارت دارد. به یاد آن دختر جوانی افتادم که در اشرف به قتل رسید. چطور به سیاستمدران خود اجازه میدهیم به نام ما بنشینند و با آنها صحبت کنند با این توجیه که آنها مدره هستند؟ این واقعاً قبیح است. میخواهم توجه شما را به طرح 10 مادهیی (خانم رجوی) جلب کنم که در مجلس اعیان هم در ماه گذشته به آن اشاره کردم. از لذا ما یک نقشه مسیر برای ایرانی دموکراتیک داریم».

جسیکا فیلیپس نمایندة پارلمان انگلستان سخنران بعدی کنفرانس پارلمانی لندن بود؛ وی گفت: “میخواهم امیدواری به جمع اینجا بدهم که ما هم مانند مردم کشورهای مختلف طی سالهای سال که زنان به‌صورت جمعی دست به اقدام زده و با رهبری و تلاش خودجوش تغییر را پیش بردند. حتماً در ایران هم محقق خواهد شد. صدای زنان در این مبارزه بسیار مهم است.
دو هفته دیگر من مانند هر سال در کمیسیون وضعیت زنان در جهان در سازمان ملل شرکت خواهم کرد و در آنجا تلاش میکنم با سازمان‌های غیر دولتی و سازمان‌های زنان شرکت کننده، دیدار کنم و زنان در ایران را نمایندگی کنم.

تولیپ صدیق نمایندة پارلمان انگلستان در سخنرانی خود اقدامات سرکوبگرانة رژیم آخوندی علیه زنان و به ویژه اذیت و آزار زندانیان را محکوم کرد و خواهان آزادی نازنین ساغری شد که توسط رژیم آخوندی دستگیر و زندانی شده است.

لوئیز المن Louise Ellman,نمایندة پارلمان انگلستان نیز در سخنرانی خود، گفت: این باعث افتخار و خوشحالی من است که امروز اینجا باشم و در این مراسم بسیار بسیار مهم شرکت کنم.
موضوعی که ما امروز روی آن متمرکزیم این است که ما چه کاری می‌توانیم برای کمک به ایرانیان برای تغییر رژیم انجام بدهیم.
بسیار ضروری است که ما در اینجا به مبارزة مردم ایران بپیوندیم و مردم اینجا را نسبت به آنچه در ایران میگذرد مطلع کنیم، ؛ ما این توان را داریم که دولت خودمان را تحت فشار قرار بدهیم تا هر چه را می‌توانند انجام بدهند و در نهایت بتوان این موضوع را برای تحقق عدالت به سازمان‌های بین‌المللی برد، زیرا فقط از طریق یک کار جمعی می‌توانیم تغییر را محقق کنیم.

دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت در انگستان در سخنرانی خود ضمن تقدیر از حمایت و پشتیبانی اعضای مجلسین انگلستان از مبارزة مردم و مقاومت ایران برای آزادی و با گرامیداشت یاد لرد کوربت و لرد وادینگتن فقید، به تشریح تاریخچة کوتاهی از سرقت انقلاب ضد سلطنتی توسط خمینی جلاد و نهادینه‌شدن سرکوب و تبعیض علیه زنان در حکومت آخوندی پرداخت.
خانم نوروزی، گفت: «این رژیمی است که طی چهار دهه، ۱۲۰،۰۰۰ نفر را اعدام کرده است که دهها هزار نفرآنها از زنان بوده‌اند. ما میدانیم که مذاکره با این رژیم دیکتاتوری وحشی به جایی راه نمی‌برد و فقط آنها را در ارتکاب جرائم وحشتناک علیه بشریت در داخل ایران وصدور تروریسم و بنیادگرایی تحت نام اسلام به خارج ایران جری‌تر می‌کند».
نماینده شورای ملی مقاومت در انگلستان ضمن محکوم کردن سیاست مماشات با این رژیم تأکید کرد: “باید تحریم‌های بسیار سنگین و سختی علیه ستون اصلی این رژیم یعنی سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس اعمال شود.
نباید با مذاکرات، به این رژیم وحشی که هیچ احترامی برای ارزش‌های انسانی قائل نیست مشروعیت داد. ما باید با زبان قدرت و قاطعیت با این رژیم صحبت کنیم.

در ادامة این جلسه سر آلن میل نمایندة پارلمان انگلستان به سخنرانی پرداخت، و گفت: “(مردم ایران) در داخل (کشور)، هزار، هزار کشته می‌شوند و در یک برزخ غیر دموکراتیک زندگی می‌کنند. گزارشات در رابطه با شیوة رفتار با زنان، واقعاً وحشت‌آور است.
تمامی مؤسسات و سیاستمداران در انگلستان، بدلیل سیاست های ضد مردمی این رژیم علیه شهروندان، با آن مخالفند. من و دیگر همکارانم به شما اطمینان می‌دهیم که در این رابطه بی‌تفاوت نخواهیم بود.
سر آلن میل سپس بر حمایتش از برنامة ده ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران تأکید کرد، و گفت: “در این برنامه از اعدام و انتقام‌جویی خبری نیست. این برنامه خواستار نظام حکومتی است که از طریق صندوق رأی بنا می‌شود. این برنامه هم‌چنین بر برابری جنسی تاکید دارد.
در رابطه با احترام به اعلامیة حقوق بشر و احترام به سازمان ملل نیز باید بگویم، ما نیز همان مواردی را که خانم مریم رجوی می‌گوید تأیید می‌کنیم
        
در کنفرانس پارلمانی لندن، صفورا سدیدی در شروع سخنانش به شهادت 7 تن از بستگان خود، از جمله پدر مجاهدش به‌دست دژخیمان آخوندی اشاره کرد و سپس با ذکر دستاوردهای پیشتازی زنان مجاهد در مبارزه علیه فاشیسم مذهبی، به‌ویژه در سال‌های پایداری در اشرف و لیبرتی، گفت: “رهبری خانم مریم رجوی، برای ما این امکان را فراهم کرد که قاطعانه علیه دیکتاتوری مذهبی با تعهد، استقامت و شجاعت بایستیم.
در نتیجه جنبش ما مرکز انگیزش و امید برای مردم ایران شد تا به اعتراضاتشان علیه رژیم ادامه بدهند. زنان در مقاومت، این رژیم زن‌ستیز را در همة جبهه‌ها به چالش کشیده‌اند و به‌واقع نیروی محرک علیه بنیادگرایی بوده‌اند. آنها نقش تعیین‌کننده‌یی در رهبری این مقاومت دارند که یک جایگزین جدی و قوی علیه پدرخواندة بنیادگرایی و تروریسم بشود.

لیز مک‌اینس، نمایندة پارلمان انگلستان و وزیر کابینة سایه در امور خارجه طی سخنان کوتاهی در کنفرانس پارلمانی لندن، تأکید کرد: «باید در سراسر جهان برای (دفاع از حقوق) زنان بایستیم و من کاملاً با این اظهارات و سخنان موافقم که باید برای یک ایران آزاد و برابر مبارزه کنیم».

والری کوربت مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، سخنانش را چنین آغاز کرد: «همسرم، رابین کوربت که از مقاومت ایران از سال 1985 تا زمان درگذشتش حمایت کرده بود، به من گفت که یکی از افتخارات زندگی سیاسی‌اش تلاش او برای تشکیل یک کمیته پارلمانی دربرگیرندة همة احزاب برای حمایت از مقاومت ایران بوده است
والری کوربت گفت: «در رژیمی که روحانی رئیس‌جمهور باصطلاح «مدرة» آن است، تعداد اعدامها افزایش یافته است. محدودیت برای آزادی زنان در ایران، واقعاً وحشتناک است. امروز در ایران بیش از 26 ارگان حکومتی مختلف برای اعمال حجاب اجباری وجود دارد. در حالی که مردم ایران از امکانات حقوق کافی و اجتماعی محرومند، رژیم آخوندها میلیون‌ها و میلیاردها دلار را برای برهم زدن ثبات کشورهای منطقه خرج می‌کند».
والری کوربت سپس افزود: خانم مریم رجوی باید با یک انتخاب دموکراتیک، رئیس جمهور ایران باشد من مطمئنم که به‌مناسبت روز جهانی زن، ما می‌توانیم حمایت خود را از زنان شجاع در ایران، از جانب مردم انگلستان و زنان انگستان اعلام کنیم. من صحبت خود را با جمله‌یی از رابین کوربت به پایان می‌برم که همواره تکرار می‌کرد: «ایران آزاد خواهد شد».

آزاده حسینی رئیس انجمن معلمان و فرهنگیان ایرانی مقیم انگلستان در سخنرانی خود در کنفرانس لندن به مقاومت و پایداری زندانی سیاسی در ایران، از جمله دو تن از بستگانش که به‌دست رژیم آخوندی به‌شهادت رسیده‌اند اشاره کرد، و گفت: «مانند ده‌ها هزار نفر قبل و بعد از آنها، آنان هرگز زیر شکنجه‌ها نشکستند و به حمایت و عهد خودشان به مقاومت ایران وفادار ماندند. پیکر هر دوی آنان به‌دلیل عدم پرداخت مبلغ درخواستی رژیم آخوندی، تحویل خانوادة آنان نشد.
آزاده حسینی، افزود: «حکومت آخوندها... از زنان مقاومت ایران وحشت دارد؛ آنها یک چالش بزرگ برای آخوندهای زن‌ستیز هستند. برنامة ده ماده‌یی خانم رجوی برای آیندة ایران که به آزادی‌های اساسی و شرکت در همة ارکان اجتماعی بدون در نظر گرفتن دین و یا طبقة اجتماعی نوید می‌دهد. مطمئناً ایران با رهبری خانم مریم رجوی شکوفا خواهد شد. ».

سو ویلمن عضو کمیتة حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز در شروع اظهاراتش، به فعالیت‌های این کمیته در دفاع از حقوق مجاهدان اشرفی و پناهندگان ایرانی اشاره کرد و سپس به نقش کلیدی زنان ایران از آغاز قیام سال 79 در جنبش مقاومت علیه رژیم آخوندی پرداخت و یاد زنان زندانی در حاکمیت وحشی آخوندها را گرامی داشت.

در کنفرانس لندن، فرزانه حسینی طی سخنانی، گفت: “گزارش های ملل متحد نقض حقوق بشر در ایران و وخامت (وضعیت) در رابطه با حقوق بنیادین را در دوران روحانی نشان می‌دهد... زندان‌های ایران به‌طور فزاینده در حال پر شدن از زنان و دختران است؛ کسانی که از حقوق بشر دفاع می‌کنند».
وی سپس به اعدام شماری از بستگانش به‌دست دژخیمان رژیم ازجمله، مجاهد قهرمان مریم حسینی در قتل عام اشرف در 10 شهریور سال 92 اشاره کرد، و گفت: «او مبارزه با رژیم ایران را از سنین نوجوانی آغاز کرد و سرانجام مانند بسیاری از زنان ایرانی جان خود را در این راه فدا کرد. من همة آنان و همة زنان مبارز را ستایش می‌کنم.

طاهر بومدرا در سخنرانی خود در کنفرانس پارلمانی لندن، گفت: «من عضو (انجمن) عدالت برای قربانیان قتل عام سال 1988 هستم. ما یک گزارش 400 صفحه‌یی آماده کردیم که (نشان می‌دهد) چگونه قتل عام اتفاق افتاد؛ (این گزارش) عاملان آن، محل گورهای جمعی و قربانیان را شناسایی می‌کند.
طاهر بومدرا با تأکید بر استحاله‌ناپذیری حکومت آخوندی، گفت: «... ما نیاز به یک جایگزین داریم و خانم مریم رجوی آن جایگزین را فراهم کرده است: برنامة 10 ماده‌یی که خواستار یک نظام دموکراتیک واقعی و احترام به حقوق بشر است».