کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت ایران: تجمع اعتراضی هزاران معلم در تهران و سراسر ایران برای آزادی معلمان زندانی

صبح روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ( ۹ مارس) هزاران تن از فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته در یک تجمع اعتراضی در تهران و شهرهای مختلف خواستار آزادی معلمان زندانی و نقض احکام قضایی علیه فعالان فرهنگی شدند. آنها همچنین خواهان دریافت حقوق و مزایای حداقل و همسان سازی حقوقشان با سایر کارمندان دولت شدند. در حالی که خط فقر تعیین شده توسط رژیم برای یک خانواده چهار نفری چهار میلیون تومان است؛ حقوق بخش عمده معلمان از یک میلیون تومان فراتر نمی رود و عموم آنها در وضعیت مشقت باری زندگی می کنند. اصلاح ساختار بیمه و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بازگرداندن پولهای چپاول شده صندوق بازنشستگی فرهنگیان از دیگر خواستهای معترضان بود.

تجمع اعتراضی فرهنگیان شهرهای تهران، کرج، شهریار و قم در مقابل مجلس رژیم در تهران برگزار شد. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «تامین ۱٪، گرسنگی ۹۹٪»، «بیمه کارآمد حق مسلم ما است»، «فقر و تبعیض دیگر بس است» و «اسماعیل عبدی آزاد باید گردد». آقای عبدی که روز ۱۹ آبان ماه برای چندمین بار در منزلش بازداشت شد به اتهام مسخره «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شده است.
حضور فرهنگیان زن که به همراه فرزندان خود به تجمع آمده بودند چشمگیر بود. نیروهای سرکوبگر انتظامی تلاش می کردند با تهدید مردم از گسترش تظاهرات جلوگیری کنند. آنها از فیلمبرداری یا عکاسی از صحنه جلوگیری می کردند. اینترنت منطقه مجلس و اطراف آن نیز قطع بود.
تجمعهای مشابهی در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای شیراز، مشهد، کرمانشاه، اراک، رشت، قزوین، تبریز، اردبیل، زنجان، اصفهان، اهواز، سنندج، مریوان، قروه، سقز، بانه، کامیاران، دیواندره و دهگلان، بوشهر و کنگان، الیگودرز و رومشگان، تربت حیدریه، فردوس، بجنورد، لردگان و شاهرود برگزار شد. روی پلاکارد تجمع اهواز نوشته شده بود: «جای معلم در کلاس است نه زندان» و بر پلاکاردهایی که معلمان در مریوان به دست داشتند نوشته بود: «تحصیل رایگان حق بچه های ماست». در تجمع شیراز فرهنگیان به نشانه گرسنگی و زندگی محنت بار خود بر سر سفره های خالی که در سراسر خیابان مقابل اداره آموزش و پرورش پهن کرده بودند، نشستند.
قطعنامه این تظاهرات سراسری از جمله خواستار تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، حق‌التدریسی و پیمانی به رسمی و تأمین امنیت شغلی آنان، تأمین امنیت شغلی مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی شاغل در بخش خصوصی شده است. این قطعنامه همچنین خواهان توقف سیاستهای سرکوبگرانه علیه معلمان و ‌لغو هر گونه محکومیت فعالان فرهنگی و جبران خسارت وارد شده به آنان، تحصیل رایگان برای کودکان و نوجوانان شده است. هزینه سنگین باعث محروم شدن بسیاری افراد از تحصیل شده است.
مسئول کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت ایران با درود به فرهنگیان آزاده، عموم اقشار به ویژه زنان و جوانان را به همبستگی با آنها و جنبش اعتراضی شان فرا خواند. وی تأکید کرد تنها با اتحاد و همبستگی و سرنگونی این رژیم سراسر فساد و سرکوب و استقرار دموکراسی و آزادی می توان بر همه محرومیتها و تیره روزی های ناشی از چهاردهه حاکمیت نظام ولایت فقیه پایان داد.
کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت ایران
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ (۹ مارس ۲۰۱۷)