تمدید دورة مأموریت گزارشگر ویژة سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران به‌رغم تلاش‌های حکومت آخوندی

سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو، مأموریت گزارشگر ویژة سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها را به رغم تمامی تلاش و تقلاهای رژیم، با تصویب قطعنامه‌یی با اکثریت آرا، تمدید کرد.

به این ترتیب شورای حقوق بشر ملل متحد با اکثریت آرای کشورهای عضو برای هفتمین سال پی در پی مأموریت گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را تمدید می‌کند.
قطعنامة مصوب شورای حقوق بشر که توسط کشورهای سوئد، آمریکا، مقدونیه و مالدیو ارائه شده، با یادآوری قعطنامه‌های محکومیت رژیم آخوندی در این شورا و در مجمع عمومی سازمان ملل و با تأکید بر عدم همکاری رژیم با درخواست‌های مطرح‌شده در قطعنامه‌های مذکور، از گزارش و توصیه‌های ارائه‌شده توسط گزارشگر ویژة سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران استقبال کرده و می‌افزاید، (شورای حقوق بشر) نگرانی جدی خود را نسبت به موارد مطرح‌شده در گزارش گزارشگر ویژه و نیز نسبت به اجازه نیافتن او به سفر به ایران ابراز می‌کند.
این قطعنامه سپس تصمیمات شورای حقوق بشر را در سه محور اعلام کرده است:
1: تمدید مأموریت گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر در ایران به‌مدت یک سال دیگر و درخواست از گزارشگر ویژه برای ارائة گزارشی دربارة اجرای مأموریتش به سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر و هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی.
2: فراخوان به رژیم برای همکاری کامل با گزارشگر ویژه، اجازة بازدید او از ایران و فراهم‌کردن تمامی اطلاعات لازم به‌منظور انجام مأموریت گزارشگر ویژة سازمان ملل.
و 3: درخواست از دبیرکل ملل متحد جهت فراهم‌کردن امکانات لازم برای اجرای مأموریت گزارشگر ویژه.
در اجلاس روز جمعه شورای حقوق بشر، پیش از رأی‌گیری، نمایندة سوئد که کشورش از ارائه‌کنندگان قطعنامة مذکور است، ضمن استقبال از گزارش و اقدامات عاصمه جهانگیر، به رژیم آخوندی فراخوان داد که اجازة بازدید گزارشگر ویژه را بدهد و با او همکاری کند.
هم‌چنین نمایندة آلمان از سوی کشورهای عضو اتحادیة اروپا سخنرانی کرد و گفت که ما هم‌چنان نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانیم. استمرار نگرانی‌های ما دربارة وضعیت حقوق بشر (در ایران، به دلیل مواردی) هم‌چون تعداد بالای اعدام‌هاست.
نمایندة آلمان هم‌چنین گفت که اتحادیة اروپا از مأموریت گزارشگر ویژة ملل متحد برای ایران حمایت می‌کند و به رژیم فراخوان می‌دهد که اجازة بازدید او را از ایران بدهد.
در ادامة این جلسه نمایندة انگلستان نیز نگرانی عمیق کشورش را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز و استمرار اعدام‌ها، محدویت آزادی بیان، مذهب و عقیده را محکوم کرد. وی گفت که انگلستان کاملاً از نتیجه‌گیری‌ها و توصیه‌های تازه‌ترین گزارش گزارشگر ویژه حمایت می‌کند؛ از جمله لزوم توقف اعدام‌ها و ممنوعیت فوری و بدون قید و شرط صدور مجازات اعدام برای کودکان.
نمایندة انگلستان نیز با تأکید بر لزوم بازدید گزارشگر ویژه از ایران گفت که به‌رغم توافق اتمی با حکومت آخوندی، وضعیت حقوق بشر بهبود نیافته و لذا باید رژیم را به خاطر کارنامة حقوق بشری‌اش مورد حسابرسی قرار داد.
در این جلسه نمایندة فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران با سوز و گداز نسبت به محکومیت وضعیت حقوق بشر و موج اعدام‌ها و چشم‌انداز تمدید گزارشگر ویژه واکنش نشان داد و مدعی شد که قطعنامه با انگیزة سیاسی ارائه شده است. وی هم‌چنین گفت که تأسف‌بار است که این قطعنامه هم‌زمان با سیاست تعامل سازنده ارائه می‌شود!
نمایندة رژیم آخوندی خواهان آن شد که اعضای شورای حقوق بشر به قطعنامة تمدید مأموریت عاصمه جهانگیر رأی منفی بدهند.
اما به‌رغم این تقلاهای رژیم، قطعنامة شورای حقوق بشر با اکثریت 22 رأی مثبت به‌تصویب رسید و مأموریت گزارشگر ویژة ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران یک سال دیگر تمدید شد.

مصاحبه با فریده کریمی
پیش از این در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، کیت گیلمور Kate Gilmore معاون کمیساریا عالی حقوق بشر ملل متحد هنگام ارائة گزارش‌های دفتر کمیساریا و دبیرکل ملل متحد دربارة وضعیت حقوق بشر در چند کشور، از جمله ایران تحت حاکمیت آخوندها، گفت: «دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود... نگرانی‌اش را نسبت به... تعداد هشداردهندة اعدام‌ها در ایران، از جمله (اعدام) نوجوان، متهمان (مربوط به مواد مخدر) و زندانیان سیاسی، اعلام می‌کند... (در ایران) اعدام‌ها در ملاء عام و اعدام‌های جمعی و محکومیت افراد به سنگسار (ادامه دارد)».
وی هم‌چنین استمرار شکنجه، قطع اعضای بدن، درآوردن چشم از حدقه، تبعیض علیه ملیتها و پیروان مذاهب مختلف و اقدامات سرکوبگرانه و تبعیض‌آمیز رژیم علیه زنان و دختران ایران را محکوم کرد و نسبت به وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا در ایران هشدار داد.
کیت گیلمور Kate Gilmore معاون کمیسیاریهای عالی حقوق بشر ملل متحد اقدامات رژیم در زمینة ایجاد محدودیت‌های فراگیر در رابطه با آزادی عقیده و بیان، از جمله سرکوب روزنامه‌نگاران، هنرمندان و مدافعان حقوق زنان را محکوم کرد.



بدنبال تصویب قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، دیکتاتوری آخوندی خشم و غیظ خود را از تصویب این قطعنامه ابراز کرد.

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصویب قطعنامه حقوق‌بشری علیه نظام در جریان نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو که براساس آن ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران برای یکسال دیگر تمدید شد را به شدت محکوم کرد و آن را نشانه‌ای آشکار از سیاسی کاری و سوء استفاده تعداد محدودی از کشورها از سازوکارهای حقوق‌بشری ملل‌متحد دانست.
سخنگوی وزارت خارجه رژیم افزود: برای هفتمین سال متوالی است که شورای حقوق‌بشر به‌رغم عدم حمایت اکثر اعضایش از این قطعنامه و صرفا با اتکاء به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعداد انگشت شماری از عوامل خود در منطقه اقدام به انتصاب و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در کشورمان می‌کند.