اردن – اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب: محکومیت مداخلات رژیم آخوندی در منطقه

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب در جریان اجلاس آماده سازی بیست و هشتمین کنفرانس سران عرب در اردن بر تمرکز روی آرمان فلسطین و محکومیت دخالتهای رژیم ایران در کشورهای عربی، تأکید کردند.

وزیر مشاور در امور خارجه  امارات که ریاست جلسه را بر عهده داشت بر محکومیت قاطع دخالتهای رژیم حکومت آخوندی ایران تأکید کرد و گفت این رژیم از برگ فرقه گرایی مذهبی برای دخالت در امور کشورهای عربی استفاده می کند.
روزنامه البیان (امارات) 8 فروردین 1396

اسکای نیوز گزارش داد:‌ انتظار می رود مقابله با دخالتهای رژیم ایران یکی از محورهای بیانیه پایانی کنفرانس سران کشورهای عربی در اردن باشد. در پیشنویس این بیانیه، دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی محکوم شده و آن‌را نقض قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری و حاکمیت کشورها اعلام شده است.
نبیل العثوم رئیس بخش بررسی های ایران در مرکز بررسیهای منطقه به اسکای نیوز گفت:‌ رژیم  ایران یکی از منابع اصلی تهدید برای کشورهای عرب است و در تلاش برای توسعه دخالتهایش در کشورهای عربی، عراق را دروازة نفوذ ژئوپلتیک خود محسوب می کند.
وی افزود، پروژه رژیم ایران امنیت عربی را تهدید می کند و به سود اسرائیل است.
اسکای نیوز 960107

کمیته چهارگانه کشورهای عرب شامل عربستان سعودی, مصر, بحرین و امارات متحده عربی با شرکت دبیرکل اتحادیه عرب که در اردن برگزار شد، ادامه دخالتهای رژیم آخوندی ایران در امور کشورهای عربی را محکوم کرد. این کمیته اعلام کرد رژیم  تهران به فرقه گرایی دامن میزند و در مقابل تلاشها برای حل بحرانهای منطقه، کارشکنی میکند.
 در این کمیته راههای جلوگیری از دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین بر ضرورت التزام رژیم به اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت  تاکید شد: در این قطعنامه برلزوم قطع آزمایش موشکهای بالستیک رژیم تاکید شده است.
ایلاف960108

در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عربی، سامح شکری وزیر خارجه مصر دخالتهای رژیم ایران را قویاٌ محکوم کرد.
وی گفت: رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت میکند و این امری مردود است.
سامح شکری در عین حال بر تقویت روابط مصر و عربستان تأکید کرد و گفت: روابط ما با عربستان ثابت و محکم و عمیق است.
وی افرود:  اجلاس امان  فرصتی برای هماهنگی رهبران کشورهای عربی است.
 اسکای نیوز960107


به دنبال اظهارات نخست وزیر عراق در سفرش به آمریکا مبنی بر اعمال محدودیتهایی برای حشدالشعبی و گزارشهای رسانه‌های عربی درباره نزدیک شدن عراق به عربستان  و آمریکا، تلویزیون رژیم آخوندی در واکنشی هراسان گفت: آقای ترامپ دنبال بازگشت به عراق هست و دنبال توسعه پادگانها و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق هست و این یک تهدید جدی است برای جمهوری اسلامی. اتفاقا مبارزه ای که با حشدالشعبی داره میشه و موضعگیری که آمریکایی ها دارند و کاملا صحبت از انحلال حشدالشعبی داره میشه توسط آمریکایی ها و این درخواست باخود العبادی هم مطرح شده در این راستا قابل تحلیل و قابل تفسیر هست