برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره جنایت حمله شیمیایی اسد

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله شیمیایی رژیم جنایتکار اسد به خان شیخون در استان ادلب سوریه روز چهارشنبه ۱۶ فروردین برگزار شد.

نماینده امور خلع سلاح در سازمان ملل، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: اگر این حمله شیمیایی ثابت شود، بزرگترین حمله پس از تهاجم شیمیایی به غوطه دمشق خواهد بود. وی افزود این سازمان آماده است هیاتی را به خان شیخون برای بررسی حمله شیمیایی صورت گرفته و شناسایی عاملان آن اعزام کند.
کمیسیونر سازمان ملل در امور خلع سلاح نیز در این اجلاس گفت: ما به جمع آوری شواهد پیرامون حمله ادلب ادامه می‌دهیم. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تهدید کرد اگر شورای امنیت واکنشی نشان ندهد ما رأسا دست به عمل می زنیم.
نماینده دائمی فرانسه در شورای امنیت اظهارات روسیه را مبنی بر اینکه نیروی هوایی رژیم سوریه انبار تسلیحات شیمیایی مخالفان را بمباران کرده است، رد کرد. وی گفت: توجیهی برای چشم پوشی از اقدامات هولناک صورت گرفته در سوریه وجود ندارد.
نمانیده انگلستان در شورای امنیت نیز بکارگیری حق وتو توسط روسیه و چین را پیامی برای تشویق بشار اسد دانست و گفت تمامی علائم تأیید میکند که رژیم سوریه تهاجم شیمیایی به ادلب را اجرا کرده است.وی افزود، دفاع روسیه از رژیم اسد مانع از این نمیشود که ما به نقش خود قیام نکنیم. نماینده انگلستان تصریح کرد: هر وتویی پیامدهای وخیمی دارد و روسیه همچنان از دمشق حمایت می‌کند و توافق در شورای امنیت را به شکست می‌کشاند.
وی گفت: روسیه باید به طرف‌هایی که خواهان انجام تحقیقات جامع درخصوص حمله ادلب هستند، بپیوندد. نماینده انگلستان افزود: شواهدی مبنی بر اینکه طرفی غیر از رژیم سوریه در حمله خان شیخون دست داشته باشد، وجود ندارد.
نماینده دائم بولیوی در شورای امنیت خواهان اجرای تحقیقات مستقل در مورد حمله شیمیایی به ادلب شد.
نماینده دائم چین در شورای امنیت گفت ما اجرای تحقیقات جامع و کامل در مورد تهاجم شیمیایی در خان شیخون در سوریه را تأیید میکنیم.
نماینده دائم ژاپن در شورای امنیت گفت باید تمامی مرتکبین سلاح شیمیایی محاکمه شوند.
نماینده دائم ایتالیا در شورای امنیت خواهان صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد تهاجم شمیایی در ادلب شد.
نماینده دائم مصر در شورای امنیت گفت قاهره بکارگیری سلاح شیمیایی از طرف هر کسی که باشد را محکوم میکند بویژه اگر علیه شهروندان بکار گرفته شود.