دونالد ترامپ: رویکرد من نسبت به سوریه و اسد بعد از حمله شیمیایی تغییر کرده است

دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ملک عبدالله اردن، جنایت شیمیایی رژیم اسد را فراتر از عبور از خط قرمز دانست و گفت که اکنون رویکردش نسبت به سوریه و اسد تغییرات بسیاری کرده است.

وی هم‌چنین بار دیگر با تأکید بر این‌که توافق اتمی با رژیم آخوندی، از بدترین توافقات صورت‌گرفته است گفت که اقدامات لازم را در قبال برجام، در پیش خواهد گرفت.
ترامپ در شروع این کنفرانس مطبوعاتی، گفت: «حملة شیمیایی (روز سه‌شنبه) در سوریه علیه مردم بی‌گناه، از جمله زنان و کودکان و حتی نوزادان...، بسیار وحشتناک بود. کشته‌شدن آنها تجاوزی به بشریت است. این اقدامات فجیع قابل تحمل نیست. ایالات متحده در محکوم‌کردن این حملة وحشتناک و تمامی حملات وحشتناک دیگر، در کنار متحدانش در سراسر جهان ایستاده است».
رئیس‌جمهور آمریکا با یادآوری بی‌عملی اوباما در قبال خط قرمز به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی توسط اسد، افزود: «وقتی مدت‌ها پیش، دولت اوباما گفت که یک خط قرمز وجود دارد، از یک فرصت عالی برای حل این بحران برخوردار بود. ولی هنگامی که از آن خط عبور نکرد...، این امر ما را بسیار به عقب راند؛ نه تنها در سوریه، بلکه در سایر نقاط جهان. چون یک تهدید توخالی بود».
ترامپ تأکید کرد: «(حملة شیمیایی) خطوط بسیاری را نقض می‌کند. وقتی شما کودکان و نوزادان بی‌گناه را با گاز شیمیایی به قتل می‌رسانید...، این فراتر از یک خط قرمز است... حملة (روز سه‌شنبه) به کودکان، تأثیر بسیاری روی من داشت. یک اقدام وحشتناک بود... رویکرد من نسبت به سوریه و اسد بسیار تغییر کرده است... من خواهان آن بودم که ما هرگز وارد خاورمیانه نشویم... اما وقتی شروع شد، ما به شیوة غلطی خارج شدیم و در این خلاء، داعش تشکیل شد و وقایع بد بسیاری، رخ داد. آن‌چه روز (سه‌شنبه) اتفاق افتاد، برای من غیر قابل قبول است».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوالی دربارة اقدامات احتمالی دولتش در قبال رژیم سوریه بعد از حملة شیمیایی، تصریح کرد: «من نمی‌خواهم بگویم که به‌لحاظ نظامی چه اقدامی در پیش می‌گیرم».
دونالد ترامپ در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی با ملک عبدالله، گفت: «توافق اتمی (با رژیم) ایران که توسط دولت قبلی صورت گرفت، یکی از بدترین توافقاتی است که تاکنون مشاهده کرده‌ام... (این توافق) هرگز نباید صورت می‌گرفت. (توافق اتمی) تماماً یک‌طرفه، علیه ایالات متحده و علیه بیشتر خاورمیانه بود... من اقدامات لازم را انجام خواهم داد.... برخی می‌گویند که حتی در نهایی‌شدن (این توافق)، به درستی اقدام نشده است. در کنگره (بر سر آن) رأی‌گیری نشده و یک تصویب واقعی صورت نگرفته است. ولی من آن‌چه را که باید، در قبال توافق (با رژیم) ایران انجام خواهم داد».
ترامپ در پاسخ به این سئوال که چه پیامی برای شبه نظامیان وابسته به رژیم آخوندی در سوریه دارد، گفت: «خواهید دید. آنها پیامی را دریافت خواهند کرد و خواهید دید که این پیام چه خواهد بود».
دونالد ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی بر ریشه‌کنی تروریسم و نابودی کامل داعش و «دیگر تروریست‌ها» تأکید کرد و هم‌چنین گفت که به‌سختی برای تحقق صلح خاورمیانه تلاش می‌کند.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌نیوز ضمن محکوم‌کردن حملة شیمیایی رژیم اسد در خان شیخون، گفت: «ما امیدواریم که در شورای امنیت اقدامی صورت بگیرد. ولی بگذارید به روشنی بگویم: همة گزینه‌ها روی میز است».
وی اضافه کرد: «این منعکس‌کننده شکست دولت سابق در مقابله با خشونت رژیم اسد و مورد حسابرسی قرار دادن روسیه و (رژیم) سوریه در رابطه با قولی است که دربارة نابودی تسلیحات (شیمیایی) دادند».

نمایندگان برجستة سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب بر لزوم برکناری اسد و محاکمة او تأکید کردند.
سناتور بن کاردین رئیس دموکرات‌ها در کمیتة امور خارجی سنای آمریکا و سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک دربارة حملة شیمیایی اسد بر لزوم برکناری دیکتاتور سوریه و تحت تعقیب قرار دادن او به‌خاطر جنایاتش تأکید کردند.
آنها تأکید کردند که جنایات اسد، نه تنها علیه ارزش‌های انسانی جهان است، بلکه هم‌چنین علیه منافع ملی آمریکاست.
سناتور روبیو گفت: «تا وقتی بشار اسد در سوریه است، عناصر افراطی در این کشور وجود خواهند داشت».

سناتور باب کورکر رئیس کمیتة روابط خارجی سنای آمریکا اسد را «یک جنایتکار جنگی» نامید، و گفت: «باید تضمین کنیم که او به جرم ارتکاب جنایات جنگی در برابر دادگاه قرار می‌گیرد؛ باید روی همین متمرکز باشیم.
هم‌چنین سناتور رابرت منندز از سناتورهای ارشد حزب دموکرات در مصاحبه با ام.اس.ان.بی.سی دربارة حملة شیمیایی رژیم اسد، خواهان کمک مؤثر به رزمندگان سوری شد.

آدام شیف رئیس دموکرات‌ها در کمیتة اطلاعات مجلس نمایندگان تأکید کرد که برکناری اسد باید سیاست آمریکا باشد.
وی هم‌چنین، گفت:«باید به توصیه‌های ژنرال پترائوس و دیگران در این رابطه توجه کنیم که اگر لازم باشد، چه طور می‌توانیم نیروی هوایی اسد را (متوقف) کنیم...».

سناتور تام کاتن نیز گفت ممکن است داعش تهدید فوری تر ما در سوریه باشد. ولی مادامی که محور اسد, ایران و روسیه در سوریه مسئولند, نمی توانیم در امان باشیم ”.

در ادامه محکومیت جنایات جدید شیمیایی در سوریه، ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه بر لزوم محاکمة بشار اسد تأکید کرد، و گفت: «نباید این جنایت‌ها بدون مجازات باقی بماند...».

هم‌چنین وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد، کالبدشکافی‌های صورت‌گرفته روی اجساد قربانیان حملة خان شیخون، به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی را تأیید کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس در کنفرانس بین المللی سوریه در بروکسل شش میلیارد دلار کمک برای مردم سوریه در سال جاری جمع آوری شده و این کنفرانس به شدت تحت تاثیر حمله شیمیایی رژیم اسد به منطقه خان شیخون در ادلب سوریه قرار داشت.