فراخوان نمایندگان گنگره آمریکا به حسابرسی از سرکوبگران و ناقضان حقوق پایه‌یی مردم ایران

تحریم های جدید دولت آمریکا علیه ادارة کل زندان‌های رژیم آخوندی در تهران بخاطر جنایات سرکوبگرانه و نقض شدید حقوق بشر و هم چنین لیست گذاری سهراب سلیمانی(برادرپاسدارقاسم سلیمانی که ازجمله دست اندرکار سرکوب وحشیانه کانون شورشی ومقاوم بند۳۵۰ اوین و قهرمانانی هم چون مجاهد شهید غلامرضا خسروی نیزبوده است)، با استقبال نمایندگان کنگره آمریکا از هردو حزب روبه روشد.

نمایندگان کنگره از هردو حزب دموکرات و جمهوریخواه به دنبال انتشار بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در باره این تحریمها، بر فراخوانهای خود مبنی بر لزوم حسابرسی از ناقضان حقوق پایه‌یی مردم ایران تأکید کردند.
اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان دربارة تحریم‌های جدید آمریکا، گفت: «خوشحالم که دولت (آمریکا) از اختیارات خود برای تحریم (مقام‌های رژیم) ایران که مسئول نقض وحشتناک حقوق بشر در زندان‌های این کشور هستند، استفاده کرد».

ایلیانا رزلهتینن رئیس کمیتة خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان نیز با اشاره به نامة اعضای برجستة کنگره به وزیر دادگستری آمریکا و فراخوان آنها برای تحریم ناقضان حقوق بشر در حکومت آخوندی، گفت: «هفتة گذشته من به قاضی تد پو پیوستم تا از وزارت خزانه‌داری آمریکا بخواهیم تا ناقضان حقوق بشر در ایران را لیست‌گذاری کند. (روز پنجشنبه) تحریم‌های مهمی (علیه رژیم ایران) اعمال شد».
خانم رزلهتینن هم‌چنین دربارة نمایش انتخابات رژیم آخوندی، تأکید کرد: «مردم ایران شایستة دموکراسی و آزادی هستند؛ ولی ما به ازای آن با احمدی‌نژاد، روحانی و ولی فقیه و یک رژیم سرکوبگر و حامی تروریسم مواجهند».

قاضی تد پو رئیس کمیتة تروریسم، منع تکثیر و تجارت مجلس نمایندگان نیز، اظهار داشت: «خوشحالم که وزارت خزانه‌داری به نامة هفتم آوریل من با اقدام (عملی) پاسخ داد».
نامة دوحزبی نمایندگان کنگرة آمریکا که قاضی تد پو به آن اشاره کرده، به تاریخ ۷ آوریل خطاب به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته شده است. امضاکنندگان این نامه علاوه بر تد پو عبارتند از:
اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان
الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در کمیتة امور خارجی
ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیتة خاورمیانه و شمال آفریقا
تد دویچ رئیس دموکرات‌ها در زیرکمیتة خاورمیانه و شمال آفریقا
و دیوید سیسیلین رئیس مشترک کمیتة سیاسی و ارتباطات حزب دموکرات

نمایندگان کنگره در نامة خود خطاب به وزیر خزانه‌داری آمریکا، تأکید کرده‌اند: «ما بدین منظور این نامه را برای شما می‌نویسیم تا نگرانی خود را نسبت به نقض‌های آشکار حقوق بشر حکومت ایران ابراز کنیم و به شما پیشنهاد همکاری بدهیم تا اقدام مؤثری علیه (رژیم) ایران در این رابطه در پیش گرفته شود.
رژیم سرکوبگر (حاکم بر) تهران مستمراً از سپاه پاسداران، بسیج... و مأموران اجرای قانون برای در هم‌کوبیدن هرگونه مخالفتی در کشور و محروم‌کردن مردم ایران از پایه‌یی‌ترین آزادی‌هایشان استفاده می‌کند. گزارش‌های پی در پی دولت آمریکا، مجمع عمومی (ملل متحد) و سازمان‌های حقوق بشری همگی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران تأکید کرده‌اند. تازه‌ترین گزارش وزارت خارجه دربارة حقوق بشر موارد مستمر «کشتارهای خودسرانه و غیر قانونی» را ذکر کرد «که اغلب از طریق اعدام و بعد از دستگیری و محاکمة بدون روند قضایی مناسب» اجرا می‌شود... این گزارش هم‌چنین می‌گوید، شیوه‌های رایجی که از شکنجه و سوءرفتار در زندان‌های ایران گزارش می‌شود شامل حبس انفرادی طولانی‌مدت، تهدید به اعدام یا تعرض...، سوزاندن با شوک الکتریکی و کتک‌زدن‌های مکرر است. جای تعجب نیست که حکومت ایران به‌طور مکرر گزارشگر ویژة ملل متحد برای (وضعیت) حقوق بشر را از ورود به کشور منع می‌کند».

نمایندگان کنگرة آمریکا در نامة خود با اشاره به موارد دستگیری شهروندان دو ملیتی توسط رژیم آخوندی اضافه کرده‌اند که گزارش‌ها نشان می‌دهد رژیم در تلاش است تا ما به ازای آزادی این افراد، از کشورهای ذیربط امتیازهایی هم‌چون لغو تحریم‌ها را دریافت کند و به این ترتیب دستگیرشدگان را به «گروگان» تبدیل کرده است؛ اقدامی که توسط کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگان‌گیری ممنوع است.
نمایندگان برجستة کنگره آمریکا، می‌افزایند: «از زمانی که دولت اوباما برجام را با (رژیم) تهران منعقد کرد، حتی یک شخص یا نهاد هم به‌خاطر نقض حقوق بشر مطابق فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ لیست‌گذاری نشده است... البته این به‌دلیل فقدان اهداف در (حکومت) ایران که واجد شرایط (لیست‌گذاری) باشند نیست؛ همه‌چیز از آن حکایت می‌کند که وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته است. اتحادیة اروپا ۶۶ شخص را به‌خاطر نقض حقوق بشر تحریم کرده است، از جمله قضات استانی و دیگر مقامات محلی که هم‌اکنون توسط ایالات متحده لیست‌گذاری نشده‌اند».

نمایندگان کنگره در پایان نامة خود خطاب به وزیر خزانه‌داری آمریکا، تأکید کردند: «عدم تحریم اشخاص و نهادهایی که مرتکب نقض‌های آشکار حقوق بشر علیه مردم ایران می‌شوند نه تنها برخلاف گرانقدرترین ارزش‌ها و اصول ماست، بلکه هم‌چنین اعتبار دولتمان و لیست‌گذاری‌هایش را تضعیف می‌کند.
ما در انتظار آن هستیم تا با شما برای حسابرسی از این ناقضان حقوق بشر و افزایش تعداد و سرعت لیست‌گذاری‌های ایلات متحده در حمایت از مردم ایران، کار کنیم».