بحران زیر بناهای فرسوده شهری در ایران

در پی آتش سوزی و ریزش ساختمان قدیمی پلاسکو اکنون بسیاری از نگاه ها به درستی بسوی ابنیه و بناهای قدیمی و بویژه بافت های فرسوده در بزرگ شهرهای کشور معطوف گردیده است.

با نگاهی به آمار و ارقام های حکومتی و بطور خاص در بزرگ شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 12 میلیون نفر، بسیاری از کارشناسان براین عقیده هستند که تنها در پایتخت قریب «3000 ساختمان» در وضعیت مشابه ساختمان پلاسکو قراردارند و با بروز کوچکترین حادثه ای به مانند آوار بر سر صاحبان و مستاجران آن خراب خواهند شد.

یک کارگزار حکومتی در بخش ایمنی در شورای شهر تهران در این رابطه می گوید: «پرونده ساختمان پلاسکو تا زمانی که اتفاق مشابه دیگری نیفتد، باز است و پس از اتمام این اتفاق به فراموشی سپرده می‌شود. آتش‌نشانانی که در حال حاضر زیر آوار ساختمان پلاسکو محبوس شده‌اند، تاوان بی‌کفایتی مسئولان را می‌دهند». (سایت حکومتی تسنیم 1 بهمن 1395)

واقعیت این است که رژیم غارتگر آخوندی از زمان بروی کار آمدن در حرکتی ضد ملی، بافت های قدیمی و بسیار فرسوده شهرها را اساسا مرمت نکرده است. ابعاد چنین وضعیت بحرانی را مردم ایران روزانه در رابطه با ابنیه های تاریخی و آثار باستانی، مدارس مشاهده می کنند که بخش های بزرگی از آنان اکنون به طویله، چراگاه، انبار و یا مخروبه های بی در و پیکر تبدیل شده اند.
همچنین نبود زیر ساختارهای استاندارد، نبود سیستم های بروز شده برای اطفاء حریق مانند بالگردهای آتش نشانی، چت بک، تجهیزات روباتیک، پهباد های اطفاء حریق و نیز فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی به موازات ساخت و ساز های غیر مجاز، حفر چاه و کانال کشی های غیر متعارف که تماما در دستان آلوده متولیان و باند های مافیایی حکومت قراردارند، به این بحران ضریب زده است. نمونه های این چنینی در بزرگ شهر تهران مانند ساختمان آلومینیوم، بازار کویتی ها، بازار بزرگ تهران و یا در اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و یا هزاران مدرسه با بافت های فرسوده، بوفور یافت می شود که عامدانه از سوی حکومت به فراموشی سپرده می شوند.

یک کارگزار رژیم در شورای شهر تهران در یادداشتی انگشت اتهام را بسوی قالیباف، مهره ولی فقیه دراز کرده و از جمله نوشته است: «شورای شهر تهران بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته است و بارها تذکر داده شده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است». (سایت حکومتی خبر آنلاین 1 بهمن 1395)

همچنین در مورد ریزش ساختمان پلاسکو که اکنون جزئیات آن در رسانه های حکومتی بطور قطره ای به بیرون درز پیدا کرده است، باید به نبود استاندارهای ایمنی برای حفاظت از ساختمان های بزرگ و پر جمعیت که به یقین متولی اصلی آن در این مورد، قالیباف، شهردارزمین خوار تهران می باشد، اشاره نمود. یک گزارش حکومتی در این رابطه می نویسد: «مسؤولان می گویند در این ساختمان، انبارهای گازوئیل وجود داشته است و احتراق و انفجار همین انبارها، باعث فرو ریختن ساختمان و قربانی شدن ده ها نفر شده است. در کجای دنیا، در برج 17 طبقه، آن هم وسط شهر و یک منطقه پرجمعیت اجازه می دهند انبارهای متعدد گازوئیل درست کنند که نتیجه اش هم بشود این؟!». (سایت حکومتی الف 4 بهمن 1395)