بیکاری پاسخ رژیم به فارغ‌التحصیلان!

سونامی بیکاری به‌ویژه در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان که اکنون به موضوع کشمکش میان باندهای حکومتی بر سر پست ریاست جمهوری نظام آخوندی تبدیل شده است، به یقین ماحصل سیاست‌های مخرب کلیت رژیمی است که در نبود سرمایه‌گذاری، ساخت و بروز کردن زیربناهای بازار کار، مدرک سازی‌های قلابی، راه‌اندازی صنعتی بنام «دانشگاه‌های آزاد» برای چپاول مردم، اکنون در تولید اشتغال با شکست‌های سنگینی روبرو شده است.

ابعاد این شکست که سایه شوم آن اکنون به گفته آخوند دژخیم رئیسی «۴۰ درصدی» شده است را مردم میهن امان و به‌ویژه اقشار تحصیل کرده روزانه با متراژ کردن سنگ‌فرش خیابان‌ها، استرس‌های عصبی، به حاشیه رانده شدن و یا جستجوی مستمر برای دستیابی به کار، به‌خوبی لمس می‌کنند.

یک گزارش حکومتی در این رابطه می‌نویسد: «بیکاری فارغ‌التحصیلان به یک معضل برای کشور تبدیل شده است، جوانانی که برای یافتن موقعیت شغلی بهتر راهی دانشگاه‌ها‌ شده‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی با پاسخ سرد بازار کار مواجه می‌شوند و همین امر سبب سرخوردگی آن‌ها و خانواده‌هایشان شده است.» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تسنیم ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶)

این سخنان از زبان ارگانی ایراد می‌شود که خود درزمینه به حراج دادن و غارت اموال ملی برای صدور ترور، بنیادگرایی و جنگ و آشوب در میان مردم ید طولانی دارد. سخن از مجموعه امکانات ملی است که بجای هزینه کردن برای آبادانی و سازندگی کشور، برای به حرکت درآوردن چرخ‌های تولیدی و صنعتی و به موازات آن ایجاد شغل، اکنون در تنور سیاست‌های مخرب ولی‌فقیه یا سوزانده می‌شود و یا به غارت می‌رود.

این گزارش در ادامه با اشاره به سخنان چند فارغ‌التحصیل دردمند می‌افزاید: «عبدالله ۳۰ ساله و مجرد می‌گوید: لیسانس تاریخ دارم و بیکار هستم، هیچ منبع درآمدی ندارم، از این وضعی که در آن هستم خسته شده‌ام.
مسلم ۳۳ ساله یکی از فارغ‌التحصیلانی است که از یافتن شغل مرتبط با رشته خود ناامید شده، می‌گوید: لیسانس مدیریت آموزشی دارم و اکنون در یک مغازه میوه فروشی فعالیت می‌کنم حقوقم از حقوق اداره کار هم کمتر است و با حقوقی که به زحمت کفاف خرج و مخارج خودم را می‌دهد چطور می‌توانم تشکیل خانواده بدهم؟
عماد که دو سال از فارغ‌التحصیلش می‌گذرد و به تازگی خدمت سربازی تمام شده، می‌گوید: هر جا برای کار می‌روم بازاریاب می‌خواهند جاهای درست و حسابی هم که بدون پارتی و معرف نمیتوانی کار کنی.
محمدعلی 33 ساله و مجرد می‌گوید: با مدرک فوق لیسانس در یک نانوایی شاگردی می‌کنم، افسردگی گرفته‌ام، در آمدم کفاف این را نمی‌دهد که به یک روانپزشک مراجعه کنم، سرمایه ای هم برای راه انداختن کار ندارم».

واقعیت در ایران تحت حاکمیت ولی‌فقیه این است که جامعه جوان میهن امان «در حال حاضر با بیش از ۵ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار» (اسحاق جهانگیری، سایت حکومتی خبرفارسی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) دست و پنجه نرم می‌کند، امری که به گفته این متولی حکومت، اگر رژیم نتواند «بیکاری، اشتغال و حاشیه‌نشینی را حل» نماید به یقین «بعضی از مسائل به امنیت» رژیم ضربه اساسی خواهد زد.