تأثیر تحریمهای جدید آمریکا بر کشمکشهای درونی رژیم

تحریمهای جدید امریکا و بن بست اقتصادی رژیم بخاطر تحریمهای بانکی و انزوای روزافزون منطقه ای، مخاصمات باندهای درونی رژیم و حمله عوامل خامنه ای به روحانی، بویژه بعد از نمایش انتخابات آخوندی را تشدید کرده است.

رسانه‌های حکومتی درباره هماهنگی کشورهای اروپایی با آمریکا در رابطه با تحریمهای جدید علیه رژیم، نوشتند: دلیل موکول شدن تصویب تحریمها به بعد از انتخابات، به خواست اروپاییها بازمی‌گردد.

یک مهره خامنه ای به خبرگزاری حکومتی رسا گفت: شکی نیست که در این قضیه آ‌مریکاییها با اروپاییها توافق کرده‌اند که تحریمها به پس از انتخابات موکول شود، به شرط آن که اروپاییها نیز هنگام تصویب تحریمها به آن اعتراض نکنند.(خبرگزاری رسا ۱۱ خرداد ۹۶)

درباره تحریمهای جدید مصوب کمیته خارجی سنای آمریکا، سناتور تد کروز کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری گفت: «این لایحه سپاه پاسداران و نیروی قدس رژیم ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم بین‌المللی و برنامه موشکی (این رژیم)، تحریم خواهد کرد. این رژیم از رفع تحریم‌ها برای تشدید مداخلات خود در منطقه استفاده کرده و ما تمامی اقدامات را برای متوقف ‌کردن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده (رژیم) ایران به‌عمل می‌آوریم. سایت تد کروز (۵ خرداد ۹۶)

آخوند محمد باقری عضو مجلس ارتجاع گفت: «وعده داده بودید, جناب آقای رئیس جمهور, تحریم های دیگر را بردارید, تحریم های گذشته پیش کش, با دیپلماسی جلوی تحریمهای جدید را بگیرید. وزارت خارجه جزء در مورد برجام که دونده ظاهر شد در بقیه امور کم تحرک بوده است. در ارتباط و دیپلماسی با همسایگان اصلا موفق نبوده نمونه آن آنچه در سفر اخیر رئیس جمهور امریکا به منطقه اتفاق افتاد که نشان نبود دیپلماسی درست توسط دولت است. (رادیو فرهنگ- ۱۰ خرداد)

پور ابراهیمی عضو دیگر مجلس ارتجاع خطاب به روحانی گفت: «ما زمان نداریم امروز شما ببینید پیرامون ما چه اتفاقاتی داره میافته, دشمنان نظام جمهوری اسلامی امروز چه جوری در این کشور های منطقه حضور پیدا میکنند وعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران عربده کشی میکنند».

سلیمی عضو مجلس آخوندی: «تحریمهای جدیدی که شورای روابط خارجی سنای آمریکا علیه ما طراحی کرده بنظر میرسه که اینها مغایر برجامه ما در مصوبه مجلس در برجام ۹ تا شرط اعمال کردیم ۹ تا شرط شروطی هم شورایعالی امنیت به صراحت هم در برجام آمده که هرگونه تحریم جدید ممنوعه و نباید اعمال بشه آیا این نقض برجام نیست؟ و چه اقدامی در این راستا ما انجام دادیم؟».

روزنامه حکومتی وطن امروز با اشاره به پیامدهای معاهده FATF برای کنترل معاملات بانکی رژیم، نوشت: د‌ر یک معامله ۲ سر باخت هم رای به تضعیف عملیاتی بخش مقاوم و د‌رونگرای اقتصاد‌ی خود‌مان می‌د‌هیم و هم د‌ر برابر تحریم‌ها و تهد‌ید‌های جد‌ید‌ به جهت اشراف د‌شمن بر مسیرهای تباد‌ل پولی، بی‌د‌فاع شد‌ه و فرصت د‌ور زد‌ن تحریم‌ها برای وارد‌ات د‌ارو و غذا و سلاح و مایحتاج زند‌گی امن و آرام را از د‌ست خواهیم د‌اد‌.
اما اخبار حاکی از آن است که د‌ولت بی‌سر و صد‌ا تعهد‌ات یواشکی پذیرفته شد‌ه توسط وزیر اقتصاد‌ را د‌ر طول یک‌سال اخیر عملیاتی کرد‌ و همان شد‌ که د‌شمن می‌خواست! مثلا حسن روحانی با صد‌ور بخشنامه‌ای همه شرکت‌های د‌ولتی را ملزم کرد‌ تمام حساب‌های خود‌ را با مجوز خزانه‌د‌اری کل کشور نزد‌ بانک مرکزی افتتاح کنند‌ و حساب‌های باز د‌ر سایر بانک‌ها را مسد‌ود‌ کنند‌ تا «احتمالا» امکان فراهم آورد‌ن اشراف اطلاعاتی برای FATF فراهم شود»‌.