شرکت ملی گاز در آستانه ورشکستگی!

رسانه‌های حکومتی طی روزهای اخیر از وضعیت بحرانی شرکت ملی گاز ایران خبر داده‌اند.

بحران مالی در این شرکت تحت قیومت سپاه پاسداران به حدی است که به نوشته یک سایت حکومتی، این شرکت در آستانه ورشکستگی کامل قرارگرفته است. نخست قطع گاز از سوی ترکمنستان به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های رژیم آخوندی به این کشور دو سپس بروز بحران دیگری با ترکیه تماماً راه به بروز تنگناهای مالی در این شرکت منجر شده است.
برای نمونه بحران روابط میان رژیم آخوندی و ترکیه بر سر قرارداد گازی فی‌مابین اکنون به حدی روبه رشد گذاشته که در نهایت دیکتاتوری درهم شکسته ولی‌فقیه در یک عقب‌نشینی، به صدور گاز رایگان برای طرف روی آورده است.
ابعاد این فضاحت به حدی است که سایت حکومتی افکار نیوز (۱۷ خرداد ۱۳۹۶) در گزارشی ضمن اعتراض به دولت آخوند روحانی نوشت: «این روزها خبر نحوه صادرات گاز ایران به ترکیه در صدر اخبار رسانه‌های داخلی قرار گرفته است و انتقادات فراوانی را نسبت به رایگان دادن گاز ایران به ترکیه مطرح می‌کنند».

بنا برداده های حکومتی موضوع اختلاف بر سر قرارداد گاز میان رژیم آخوندی و ترکیه به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد، زمانیکه با وجود ارزان فروشی از سوی دولت پاسدار احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌ها، ترکیه ضمن شکایت از رژیم آخوندی به دلیل گران‌فروشی، یک میلیارد دلار خسارت مطالبه نمود. این گزارش در ادامه با اعتراف به سوابق امر می‌افزاید: «اولین اعتراض در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط ترک‌ها صورت گرفت و مدعی شدند که قیمت گاز صادراتی ایران از سال ۲۰۰۵ گران است که توانستند ۱۲.۵ درصد تخفیف را اعمال کرده و حدود یک میلیارد دلار از ایران جریمه بگیرند و این مبلغ در مدت چند ماه به‌صورت نقد به ترکیه پرداخت شد».

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، در قدم بعدی شرکت یوتاش یکبار دیگر ضمن شکایت از رژیم آخوندی خواستار دریافت ۳۵ درصد تخفیف برای گاز وارداتی گردید. پس از ماه‌ها کش و قوس و ارجاع پرونده به دیوان داوری سرانجام وزارت نفت رژیم تن به پرداخت ۱۳.۵ درصد تخفیف دیگر داد و بدین ترتیب میزان خسارات کلی اینبار به رقم ۱.۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل حکومتی در شرکت ملی گاز ایران در این رابطه اعتراف می‌کند: «بر این اساس ترک‌ها می‌خواستند رقم ۱.۹ میلیارد دلار را نقداً از ایران دریافت کنند که ما پولی نداشتیم به آنها پرداخت کنیم و در نهایت تصمیم گرفته شد به جای این پول گاز به ترکیه بدهیم که در ۶ ماه گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار آن پرداخت و تا پایان سال کل مبلغ تسویه می‌شود».

شکست رژیم آخوندی در زمینه پرداخت غرامت و تخفیف در حالی است که به گفته متولیان رژیم، شرکت گاز ایران اکنون در وضعیتی بسیار بحرانی بسر می‌برد و در لبه ورشکستگی کامل قرارگرفته است. این گزارش با اذعان به این وضعیت بحرانی می‌افزاید: «از یک طرف پولی برای واردات گاز از ترکمنستان ندارد و به گفته برخی از کارشناسان از دی ماه سال ۱۳۹۵ ترکمن‌ها به دلیل عدم پرداخت طلب یک میلیارد و هشتصد میلیون دلاری خود از ایران، گاز را قطع کرده و روزانه حدود ۲۴۰ هزار دلار سود بدهی فوق را نیز از ما دریافت خواهند کرد و از طرف دیگر پولی از ترکیه تا پایان سال برای صادرات گاز به این کشور دریافت نمی‌کند».