ایران- پرواز دلار با آغاز تحریم‌ها

در پی اعلام تحریم‌های جدید علیه دیکتاتوری خامنه‌ای تمامی علائم و نشانه‌ها از بازار ارز سخن از اوج‌گیری مجدد بهای ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا را دارند.

بازار ارز در حالیکه طی شش ماه گذشته روند روبه نزولی به خود گرفته بود، اکنون با رشد ناگهانی بهای ارزهای خارجی روبرو شده است. وضعیت ملتهب در بازارهای ارزی ایران در حالی است که هنوز تحریم‌ها به امضاء رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نرسیده است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شوک وارد شده به بازار، به اندازه کافی زمینه‌ها را برای ضریب زدن به پروسه افزایش قیمت‌ها فراهم نموده است.

یک گزارش حکومتی ضمن اشاره به وضعیت ملتهب در بازار ارز تهران می‌نویسد: «پیش‌بینی بر این بود که در اواخر خرداد ماه روند افزایشی نرخ دلار آغاز شود که تحولات اخیر بازار ارز مؤید پیش‌بینی کارشناسان است. این در شرایطی است که نرخ دلار از اول هفته جاری شیب تندتری را برای افزایش پیش رو گرفته و تا امروز-دوشنبه- تا نرخ ۳۷۶۵ تومان نیز در برخی ساعات پیش رفته است». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۳۰ خرداد ۱۳۹۶)

این وضعیت در حالی است که رژیم آخوندی تلاش می‌کند تا افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار را ناشی از برهم خوردن «عرضه و تقاضا» با آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت‌ها قلمداد نماید؛ اما واقعیت‌ها و به‌ویژه اقتصاد به‌شدت ضربه خورده دیکتاتوری ولی‌فقیه که هنوز از چنبره دور قبلی تحریم‌های اتمی خلاص نشده و عنقریب وارد دور جدید تحریم‌های موشکی و حقوق بشری شده است، خود را بر این وضعیت تحمیل نموده است.

همچنین بسیاری از کارشناسان مسائل مالی براین باور هستند که به موازات تاثیرات روانی تحریم‌های جدید، کسری بودجه در دولت آخوند روحانی که اکنون سر به فلک کشیده است، کاهش ارزش پول ملی، بحران‌های بانکی، افت بهای نفت و همچنین گیرافتادن حاکمیت در بن‌بست‌های داخلی و منطقه‌ای، تماماً از دیگر عوامل پرواز قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا می‌باشند.

به موازات این واقعیات باید به شکست‌های زنجیره‌ای رژیم در دوران پسا برجام اشاره نمود. در حالیکه دولت آخوند روحانی براین امید واهی بود که در دوران پسا برجام منابع گسترده ارزی بلوکه شده رژیم آزاد شده و بدین سان پشتوانه ارزی وارد دستگاه به‌شدت ضربه خورده حکومت گردد، اکنون مشاهده می‌شود که این روند به کاهش بهای ارز راه نبرده است.
همچنین دومین شکست رژیم در دوران پسا برجام نیز امیدهای حاکمیت آخوندی بر بحث سرمایه‌گذاری خارجی بود که با خود می‌بایست ارزهای خارجی را راهی خزانه حاکمیت نمایند، اما طی یک سال و نیم از گذشت برجام، اکنون شاهد هستیم که تمامی این آمال و آرزوها نه تنها برآورده نشدند، بلکه چرخه اوضاع در زمینه‌های دیگر و با راه افتادن تحریم‌های جدید به‌شدت علیه مطامع دیکتاتوری آخوندی در حال حرکت می‌باشند.