افزایش نرخ بیکاری

با نگاهی به تازه‌ترین آمار مربوط به نرخ بیکاری در حاکمیت ولایت‌فقیه، اکنون می‌توان به یقین گفت که تمامی پیش‌بینی‌های رژیم برای برون رفتن از رکود اقتصادی و به تبع آن پائین آمدن نرخ بیکاری در دوران پسا نمایش انتخابات، اکنون با شکست روبرو شده است.

در آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار رژیم سخن از افزایش شدید نرخ بیکاری طی سه ماه گذشته به میان آمده است.

این گزارش ضمن اعتراف به مجموعه شکست سیاست‌های اقتصادی رژیم که اکنون در میان دوچرخه سپاه پاسداران و دولت آخوند روحانی در تله افتاده است، نوشت: «نگاهی تحلیلی به آمار نیروی کار که اخیراً از سوی مرکز آمار ایران برای بهار امسال ۱۲.۶ درصد اعلام شد، نشان می‌دهد، جمعیت افراد بیکار در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر در پایان سال ۹۵ به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر در بهار ۹۶ افرایش یافت به عبارتی در ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۳ هزار و ۵۷۵ نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شدند». (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۷ تیر ۹۶)

 به موازات این افزایش باید اضافه نمود که اساسا رژیم آخوندی تا به امروز از ارائه آمار دقیق از نرخ بیکاری خودداری کرده است. برای مثال براساس گزارش فوق، نرخ بیکاری در کشور اکنون در سقف ۳ میلیون نفر می‌باشد، درحالیکه پیشتر رسانه‌های رژیم از نرخ ۱۵ میلیون بیکار سخن به میان آورده بودند. برای نمونه سایت حکومتی تراز (۲۵ خرداد ۹۶) در گزارشی در این رابطه نوشته بود: «رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز گفت: نرخ واقعی بیکاران در ایران ۱۵ میلیون نفر است که فکر نکنم تا چهار سال آینده از بین برود».

همچنین در تمامی آمار و ارقام دستکاری شده از سوی رژیم آخوندی به‌خوبی می‌توان رد پای تقلب در آمارگیری را دید. برای نمونه برخلاف تمامی عرف و سنن بین‌المللی، آمارهای حکومتی شاغلین یک ساعت در هفته، زنان سرپرست خانوار و یا کودکان کار را نیز همواره به آمار شاغلان اضافه می‌کنند و بدین‌سان با سفید نمایی تلاش دارد تا اوضاع را نه تنها روبه بهبود، بلکه حاکمیت را از تبعات فشار اجتماعی برهاند.

به موازات این واقعیات باید به رشد شدید بیکاری در میان جوانان و نوجوانان اشاره نمود که بنا بر داده‌های اخیر به مرز ۲۷ درصد رسیده است. این گزارش در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر این بررسی وضعیت بازار کار در بین جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال حاکی از آن است که ۲۶.۴ درصد از جمعیت فعال در این سن بیکار هستند و تعداد بیکاری زنان در این دامنه سنی نسبت به مردان در این سن بیشتر است. روند تغییرات نرخ بیکاری «جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله» نشان می‌دهد که این میزان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱.۵ درصد و نسبت به فصل زمستان ۹۵ نیز ۰.۹ درصد رشد داشته است».

با توجه به نکات فوق اگر مبنا برای روند رشد بیکاری در حاکمیت آخوندی همین آمار سه ماهه بهار امسال را قرار دهیم، بدین‌سان می‌توان پیش‌بینی نمود که تا ظرف پایان سال جاری قریب یک میلیون نفر دیگر به جمعیت بیکار کشور اضافه خواهند شد.