بحران معیشتی- افزایش ۳۵ درصدی نان در راه است

بروز بحران‌های معیشتی که ماحصل سیاست فشار حاکمیت بر جامعه و به‌ویژه بر قشر ضربه‌پذیر کشور می‌باشد، چند هفته‌ای است که خود را در افزایش شدید مایحتاج روزمره مردم به نمایش گذاشته است.

پس از آنکه طی هفته‌ای اخیر و با آغاز فصل گرما، قیمت انواع گوشت، مرغ، میوه و سبزیجات روبه افزایش ناگهانی گذاشت، اکنون کارگزاران رژیم از «افزایش ۳۵ درصدی نان» طی هفته‌های آینده سخن به میان آورده‌اند.
در این رابطه رئیس حکومتی در صنف خبازان ضمن اشاره به چشم انداز افزایش قیمت نان گفت: «با توجه به افزایش هزینه جاری و ثبات نرخ طی سه سال اخیر تغییر قیمت نان امری ضروری است». وی سپس ادامه می‌دهد: «اگرچه هزینه تمام شده نان از سوی سازمان حمایت باید مورد بررسی قرار گیرد اما پیش‌بینی می‌شود که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ‌ها افزایش یابد». (سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان ۹ مرداد ۹۶)

این وضعیت در حالی است که بسیاری از نانوایان ناچار به خرید آزاد آرد برای تأمین کسب و کار خود می‌باشند؛ زیرا رژیم آخوندی ضمن سهمیه‌بندی کردن آرد به دو بخش «یارانه پز و آزاد پز» شکاف بزرگی را در این بخش به وجود آورده است. بر این منطق رژیم آرد را «با نرخ ۹۰۰ تومان در اختیار آزاد پز‌ها و ۶۶۵ تومان برای نانوایی‌های یارانه بگیر» می‌گذارد.
همچنین با نگاهی به قیمت نان در شهرها و به‌ویژه در بخش‌های مختلف پایتخت و وجود انواع و اقسام قیمت‌های گوناگون، به‌خوبی می‌توان به دلائل غیر کیفی بودن نان پی برد. بر این سیاق بسیاری از نانوایان اکنون با کاهش وزن فرآورده‌های خود، تلاش می‌کنند تا بدین‌سان به تعادل در خرج و درآمد برسند.

پیشتر نیز رژیم آخوندی ضمن حذف سوبسیدها، در سال ۱۳۹۳ با آزادسازی قیمت‌ها، بهای نان را در دو مرحله افزایش داده بود. یکبار در آذرماه آن سال با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی و سپس در بهمن ماه با اجرایی نمودن طرح آزادسازی قیمت نان. سیاست مخرب حذف سوبسیدها که اکنون به موازات افزایش شدید مالیات، حذف هزینه‌های درمانی و پروژه‌های عمرانی به اجرا گذاشته شده است، در حالی از سوی رژیم به اجرا در می‌آید که رژیم سالیانه میلیاردها دلار برای پیشبرد سیاست‌های مخرب خود در زمینه‌هایی مانند صدور تروریسم، پروژه‌های موشکی و اتمی و یا صدور بنیادگرایی هزینه می‌کند.

ازآنجائیکه اکنون در ایران آخوند زده نان غذای اصلی میلیون‌ها هموطن، به‌ویژه اقشار محروم، حاشیه‌نشین‌ها، کارگران و زحمت کشان را تشکیل می‌دهد و با نیم نگاهی به سقف درآمدهای ناچیز مردم و یا وجود لشکر ۷ میلیون بیکار در دیکتاتوری فاسد و غارتگر ولی‌فقیه، اکنون پیش‌بینی می‌شود که با افزایش قیمت نان، حاکمیت به رشد و نمو فقر و فلاکت در ایران ضریب زده و بدین‌سان میلیون‌ها ایرانی را در معرض گرسنگی و بحران معیشتی قرار خواهد داد.