درگذشت مادر معاونی، مادر بزرگوار دو شهید مجاهد خلق، در سوئد

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم که مادر فاطمه مشهدی، معاونی، مادر شهدای سرفراز مجاهد خلق، ملیحه و علیرضا معاونی، ۲۲ مرداد، در سن ۸۰ سالگی در استکهلم، درگذشت.

مادرمعاونی از جمله مادرانی است که درمسیرآرمان های مجاهدین خلق برای آزادی مردم و میهنش، با تمام هستی به مبارزه با دیکتاتوری آخوندی پرداخت.

مادر معاونی پس از انقلاب ضد سلطنتی و از همان ابتدای دوران مبارزات مسالمت‌آمیز علیه رژیم خمینی و آشنایی فرزندانش با مجاهدین، همواره پشتیبان دلسوز و فعال سازمان مجاهدین در مبارزه علیه ارتجاع و استبداد دینی بود و در این راه تمامی خطرها را به جان می‌خرید. وی سالهای دهه ۱۳۶۰ و در جریان تلاش برای ملاقات دو فرزند اسیرش در زندان اوین، بارها تحت اذیت و آزار و فشارهای ضد انسانی دژخیمان رژیم قرار گرفت.

پسر مجاهد او علیرضا معاونی در تاریخ ۶ مهر ۱۳۶۰ و دختر مجاهد او ملیحه معاونی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۶۳ به ‌دست دژخیمان دیکتاتوری خون آشام آخوندها اعدام شدند.

پس از ۳۰ خرداد ۶۰ رژیم خمینی، مادرمعاونی را به همراه فرزندش ملیحه دستگیر کرد وازهمان بدو اسارت، لاجوردی، دژخیم شقی و قسی‌القلب را به جان مادر انداخت. لاجوردی از همان ابتدا مادر را مورد بدترین سرزنش‌ها وآزارها قرارداد. اما مادر با آرامش خاطر و با روحیه‌ای بسیاربالا که حیرت همگان را برمی‌انگیخت، در برابر لاجوردی می‌ایستاد.

زمانی که لاجوردی جلاد عکس علیرضا را در کیف دستی مادر معاونی پیدا کرد، پرسید این شخص کیست؟ مادر پاسخ داد که پسرم است. لاجوردی خون آشام گفت که سینه مادرانی که چنین فرزندانی بدنیا می آورند را باید برید. مادر معاونی هم با شجاعت و با صدایی رسا به لاجوردی دژخیم گفت که سینه مادرانی را که زندانبان تربیت میکنند بایستی برید. پس از آن دژخیم قسی‌القلب از شکنجه‌ و ضرب و شتم مادر معاونی هیچ ابایی نکرد وضربه های سختی به سر او وارد کرد که درد و آثارسوء آن تا مدتی طولانی، مادر را رنج می داد.

مزدوران رژیم آخوندی بارها مادر معاونی را بر سر مزار شهدا مورد هجوم قرار دادند. یکبار با مسلسلهایی که در دست داشتند به طرز وحشیانه ای بر روی انگشتان مادر کوبیدند که موجب شکستگی استخوانهایش شد که درد و ناراحتی ناشی از آن تا پایان زندگی، مادر معاونی را آزار میداد.

مادر معاونی پس از خروج از حاکمیت خمینی، مبارزاتش را علیه رژیم آخوندی در کنار سازمان مجاهدین خلق ایران با انگیزه بسیار بالایی ادامه داد که این خود روحیه بخش دیگر اعضای خانواده و حامیان مقاومت بود. عشق و علاقه مادر معاونی به خانم مریم رجوی و آقای مسعود رجوی، زبانزد خاص و عام بود و وی به آن افتخار میکرد.

مادر معاونی تا آخرین لحظات زندگی گهربارش، ذره ای از نفرت انقلابی اش به نظام پلید آخوندی کاسته نشد و سرنگونی ملایان جنایتکار و برپایی آزادی و حاکمیت مردمی در ایران، آرزوی قلبی اش بود.

یاد مادر معاونی، یاور همیشگی مجاهدین را گرامی می‌داریم و درگذشت این مادر بزرگوار را به خانواده او و یاران مقاومت در سوئد تسلیت می‌گوییم.