فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۵۳۳ شهر از ۲۴۳ هزار و ۳۰۰ نفر بیشتر است



نمکی: مهار کرونا از دست ما در رفته، شرایط‌ بسیار سنگین و دشوار است


•    حریرچی: هفته آینده تهران و اصفهان احتمالا قرمز میشوند. بیماران سرپایی در یک هفته، از ۳۱ هزار به ۶۱ هزار رسیده است. در هر ۳۱ استان ویروس انگلیسی وجود دارد تا ۳ هفته آمار فوتی‌ها ۳ رقمی خواهد بود. در تهران شمار بستری و فوت ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است
•    توکلی: در تهران حداقل باید ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی را آماده کنیم، موارد بستری در ICU نیز افزایش یافته است
•    نظری، عضو شورای شهر گفت: هشدارهای فراوانی پیرامون قرمز شدن تهران مطرح شده است. نباید مردم را مقصر بدانند. سوء مدیریت بیماری را به پیک چهارم رسانده است. از واکسیناسیون عمومی خبری نیست و تنها برای اقشار و گروه‌های خاص آغاز شده است
•    دانشگاه پزشکی دزفول: ظرفیت بیمارستان گنجویان تکمیل شده است.هر چه تخت ICU ایجاد شود، باز هم کم است و باز هم نیاز داریم

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۵۳۳ شهر از ۲۴۳ هزار و ۳۰۰ نفر بیشتر است. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی ۹۷۲۳ نفر، در البرز به ۶۰۲۸ نفر، در اصفهان به ۱۵۸۵۵ نفر، در تهران به ۵۶۰۸۶ نفر، در خراسان رضوی به ۱۵۷۰۵ نفر، در خوزستان به ۱۴۳۹۹ نفر، در فارس به ۷۱۳۷ نفر، در کردستان به ۴۲۱۲ نفر، در کرمانشاه به ۴۸۵۹ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۸۶۹ نفر، در لرستان به ۱۰۲۹۳ نفر، در مازندران به ۱۰۳۸۰ نفر، در هرمزگان به ۲۷۲۵ نفر، در همدان به ۵۵۶۳ نفر و در یزد به ۴۳۸۲ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در آمار مهندسی شده خود، شمار جان باختگان در ۲۴ ساعت گذشته را برای اولین بار در ۱۰۴روز گذشته ۱۶۱ نفر ذکر کرد و نمکی وزیر بهداشت آخوندها در کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع گفت «الان ۴ رئیس دانشگاه با کووید انگلیسی درگیر هستند... امروز مهار اژدهای کووید۱۹ چموش سرکش فعلاً از دست ما در رفته حالا کی دوباره ما این مرگ سه رقمی را بیاوریم زیر سه رقمی نمی‌دانم شرایط‌مان شرایط بسیار سنگین و دشواری هست»(تلویزیون رژیم ۱۵ اسفند)

حریرچی معاون وزیر بهداشت از احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده خبر داد و گفت: «آخرین نمودارها موارد سرپایی مثبت کشور روند افزایش و عمودی را نشان می‌دهد یعنی در یک هفته، از ۳۱ هزار مورد سرپایی مثبت به ۶۱ هزار نفر رسیده ایم. در حال حاضر در هر ۳۱ استان کشور، ویروس انگلیسی وجود دارد و در برخی از استان‌های جنوب غربی بعضاً ۳۰، ۴۰ و گاهی ۵۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود. اگر فوت بالای ۲۰۰ نفر را تجربه کنیم که چندان دور از تصور نیست امکان قرنطینه نیمه کامل خواهد بود، زیرا تا ۳ هفته آینده آمار فوتی‌های ۳ رقمی را تجربه خواهیم کرد. موج کرونا در تمام استان‌ها صعودی است و در تهران نسبت به دو هفته گذشته موارد سرپایی، بستری و فوت ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است» (ایرنا ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

جان بابایی معاون وزیر بهداشت در ابلاغیه به روسای دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد: «از ۱۴ فرودین ماه جهت توقف پذیرش بیماران الکتیو در کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه تحت پوشش آن دانشگاه یا دانشکده به نحوی برنامه ریزی نمایید که حداکثر ظرفیت برای پذیرش بیماران کرونایی فراهم گردد» (ایرنا ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

در تهران، توکلی معاون ستاد کرونا گفت: «بیمارستان‌ها آمادگی پذیرش تعداد بیشتری از بیماران کرونایی را داشته باشند. حداقل باید ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی را آماده کنیم، افزایش مراجعات سرپایی نگران کننده است. متأسفانه موارد بستری در بخش ICU نیز افزایش یافته است» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

نظری، عضو شورای شهر گفت: «وضعیت تهران به وضعیت نارنجی رسیده و هشدارهای فراوانی پیرامون قرمز شدن شهر مطرح شده است. نباید برخی مسئولان صرفاً مردم را مقصر شیوع کرونا بدانند و با متهم کردن آنان بر اقدامات، رفتار و گفتار ضدونقیض خود سرپوش بگذارند. سوء مدیریت در مواجهه با این بیماری آن را به پیک چهارم رسانده و آمار مرگ و میرها و موارد ابتلا رو به افزایش است. از واکسیناسیون عمومی خبری نیست و تنها برای اقشار و گروه‌های خاص آغاز شده است. نه از واکسن داخلی و نه از واکسن خارجی مردم چیزی احساس نکرده‌اند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

در خوزستان، رئیس دانشگاه پزشکی دزفول از تکمیل ظرفیت بیمارستان گنجویان خبر داد و گفت: «هر چه تخت ICU ایجاد شود، باز هم کم است و همیشه برای این بیماران به تخت ICU نیاز داریم. در حال حاضر ظرفیت ICU تکمیل شده است. تقریباً ظرفیت تختهای عادی نیز تکمیل است. شرایط سخت و انتشار واریانت انگلیسی بسیار شدید و گسترده است» (سایت خبر فوری رژیم ۱۵ فروردین)

در خراسان جنوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: «افزایش ۱۸۸ درصدی بیماران بستری کرونای مثبت واقعا جای نگرانی دارد که در صورت تداوم، بیمارستان های ما مملو از بیمار خواهد شد» (ایرنا ۱۴ فروردین ۱۴۰۰).

در البرز، رییس دانشگاه پزشکی اعلام کرد: «۱۴ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند که نسبت به روزهای گذشته افزایش نشان می دهد. از هفت شهرستان البرز پنج شهرستان نارنجی و۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند» (ایرنا ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

در اصفهان، سخنگوی دانشگاه پزشکی گفت به جز منطقه کاشان «۲۶۱ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر بستری شده‌اند و در حال حاضر ۱۱۱۶ بیمار بستری هستند که ۱۴۱ نفر در ICU نگهداری می‌شوند.» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

در خراسان رضوی، معاون دانشگاه پزشکی مشهد گفت: «افزایش بیماران سرپایی و بستری نگران کننده است. در نیمه اول فروردین شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی بیماران سرپایی و افزایش ۱۷ تا ۲۰ درصدی بستریها بوده‌ایم» (ایرنا ۱۵ فروردین۱۴۰۰).

در فارس جانشین استاندار گفت: «از ۳۶ شهرستان استان، ۴ شهرستان با وضعیت قرمز، ۱۰ شهرستان با وضعیت نارنجی و مابقی با وضعیت زرد مواجه‌اند» (ایسنا ۱۵ فروردین۱۴۰۰).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ (۴ آوریل ۲۰۲۱)