واشینگتن پست:‌ اعتراض به باج دادن به آخوندها

واشینگتن پست نوشته است وزارت خارجه آمریکا برسر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به رژیم ایران دچار دردسر جدیدی شده است. این دردسر جدید از کی ایجاد شد؟

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد «واشینگتن تا زمانی‌ که از آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران اطمینان حاصل نکرد، ۴۰۰ میلیون دلار را به رژیم ایران پرداخت نکرد. او افزود: صادقانه بگویم به دلیل بی‌اعتمادی دوطرفه میان ایران و آمریکا، ما به‌طور قطع به دنبال حفظ حداکثر فشار تا لحظه آزادی شهروندان آمریکایی در ایران بودیم، این اولویت اول ما بود».
سخنان جان کربی در حالی بیان شد که در ۷ ماه گذشته دولت اوباما و مقامهای ارشد کاخ سفید تاکید می‌کردند پرداخت این پول هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است.
جان کربی در سخنانی اظهار داشت: اولویت اصلی و مهم برای ما، بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی به کشور بود و به محض اینکه اطمینان حاصل شد هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده در صبح ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) از فرودگاه تهران به پرواز درآمد، هواپیمای ایرانی حامل پول به سوی ایران پرواز کرد».
"مایک پمپئو" نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در این باره گفت: «رئیس جمهور و وزارت خارجه آمریکا ما را فریب دادند. آنها به کنگره و از همه مهمتر به مردم آمریکا دروغ گفتند. کاری که وزارت خارجه انجام داد، تلاش برای دور کردن ما از حقیقت ماجرا بود».
سناتور مارک کرک نماینده سنای آمریکا از این هم فراتر رفت و این معامله را با معامله قاچاقچیان مواد مخدر مقایسه کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم در آمریکا رییس جمهوری داشته باشیم که بسته‌های پول را به یک رژیم حامی تروریسم بدهد. این اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی در سراسر خاورمیانه هزینه خواهد شد و ما شاهد بروز مشکلاتی در چند کشور خواهیم بود چرا که به رژیم ایران پول داده ایم».
مارک کرک در اکتبر سال ۲۰۱ در گفتگویی با یک برنامه رادیویی خواستار اعمال مجازات‌های بیشتر اقتصادی علیه رژیم ایران شده بود.