دیدار تاریخی سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور

دیدار بی‌سابقه سران آمریکا و کره شمالی روز سه‌شنبه در سنگاپور به مدت حدود پنج ساعت برگزار شد.

حدود ۲۵۰۰ خبرنگار از سراسر جهان، برای پوشش این دیدار که نخستین ملاقات یک رئیس‌جمهور ایالات متحده با رهبر کره شمالی به‌شمار می‌رفت، به سنگاپور آمده بودند.
در این دیدار، نخست سران دو کشور تنها با حضور مترجمان خود به مدت تقریباً ۴۰ دقیقه ملاقات کردند.
پس از آن ترامپ و کیم جونگ اون همراه با شماری از مقام‌های دو کشور در جلسه بزرگ‌تری شرکت کردند؛ در این جلسه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی و جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید نیز حضور داشتند.
بعد از این دیدارها و ناهار کاری با حضور مقام‌های دو کشور، ترامپ و کیم جونگ اون طی مراسمی، یک بیانیه مشترک را به امضا رساندند.
کیم جونگ اون در این مراسم گفت: امروز ما یک دیدار تاریخی داشتیم و تصمیم گرفتیم گذشته را پشت سر بگذاریم... جهان شاهد یک تغییر عمده خواهد بود.
مطابق این بیانیه، رهبر کره شمالی، بر «تعهد قاطع و راسخ» خود برای «خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره» تأکید کرده است و در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا نیز متعهد شده که به کره شمالی تضمین‌های امنیتی بدهد.
در بیانیه مشترک سران آمریکا و کره شمالی هم‌چنین آمده است که دو طرف برای بازیافت بقایای زندانیان جنگی و مفقودان و بازگرداندان آنها به کشورهایشان، توافق کرده‌اند.
در پایان دیدار سران آمریکا و کره شمالی، دونالد ترامپ با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که تحریم‌ها علیه کره شمالی تا وقتی تهدید تسلیحات اتمی از بین نرود، پابرجا باقی می‌مانند و روند خلع سلاح اتمی کره شمالی، با راستی‌آزمایی همراه خواهد بود.
ترامپ افزود، کیم جونگ اون به وی گفته است، یک تأسیسات عمده آزمایش موشک را نابود خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت که مانور مشترک نظامی با کره جنوبی متوقف می‌شود و فقط در صورتی از سرگرفته خواهد شد که مذاکرات آتی، به درستی پیش نرود.

دونالد ترامپ هم‌چنین در مصاحبه با فاکس‌نیوز تأکید کرد: «به‌نظرم ما اکنون روند خلع سلاح اتمی کره شمالی را شروع خواهیم کرد... این تقریباً بلافاصله شروع خواهد شد».

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین در مصاحبه با ای.بی.سی. تأکید کرد که کره شمالی تمامی تسلیحات اتمی خود را کنار خواهد گذاشت.