تلاش های هراس آلود رژیم با نزدیک شدن دیدار رهبران آمریکا و روسیه

در حالی که قرار است رؤسای جمهور آمریکا و روسیه چهار روز دیگر در هلسینکی دیدار کنند، ولایتی مشاور امور بین الملل خامنه ای، برای انجام یک سفر سه روزه وارد مسکو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سفر گفت: ولایتی فرستاده ویژه خامنه ای در سفر به مسکو پیام (خامنه ای و روحانی) را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تقدیم میکند.
وی افزود: پس از خروج آمریکا زا برجام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان دیدگاه های ما را برای سایر کشورها تشریح کند.

همزمان با سفر ولایتی، نخستوزیر اسرائیل نیز به مسکو سفر کرد. وی قبل از سفر به مسکو فرستاده ویژه پوتین و معاون وزارت خارجه روسیه دیدار کرد و گفت که رژیم ایران باید سوریه را ترک کند و اسراسیل حضور نظامی این رژیم یا گروههای مورد آن را تحمل نخواهد کرد.

ولایتی درباره همزمانی این سفرها با تلویزیون رژیم گفت که حضور نخستوزیر اسرائیل در مسکو تأثیری روی مأموریت استراتژیک او ندارد. کرد:
خبرنگار: همزمان با سفر جنابعالی بنیامین ناتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی هم لحظاتی پیش وارد همین فرودگاه شد و قرار است با آقای پوتین دیدار بکنه و گفته بود که پیش از دیدار پوتین و ترامپ موضوعات مهمی هست که میخواهم با ایشون در میان بگذارم. همزمانی این سفرها را چطور ارزیابی میکنید؟
ولایتی: ایشان یک آدم دوره گردیست که هر روز در یک نقطه از جهان سفر میکنه و اظهارات بیم بنا و بی منطقی و لذا وجود یا عدم حضور او در روسیه هیچ تأثیری در مأموریت استراتژیک ما در ...

یک دیپلومات سابق رژیم به نام تاجیک با نگرانی از نتایج دیدار سران کشورهای آمریکا روسیه در هلسینکی گفت: ممکن است منافع ملی روسیه ایجاب کند که او با ترامپ معامله کند اما در همین سفر ما باید به روسیه القا کنیم که این معامله نمی تواند به ضرر ما باشد.

خبرگزاری حکومتی انتخاب نیز نوشت: هر گامی که آمریکا در سوریه انجام برمیدارد به تلاش های روسیه برای حداقل رساندن نفوذ (جمهوری اسلامی) در سوریه وابسته خواهد بود.

این رسانه حکومتی در مطلب دیگری نوشت:: روسای جمهور آمریکا و روسیه طی نشست ۱۶ ژوئیه در هلسینکی در مورد اوضاع دشوار جنوب سوریه بحث کنند. طبق گفته بسیاری از تحلیلگران آمریکایی این دیدار شامل معامله ادعایی با نظام سوریه خواهد شد که با برخی رهبران عرب در مورد آن گفتوگو شد.این معامله به دمشق اجازه کمک گرفتن از نیروی هوایی روسیه، بازپسگیری اراضی در مرزهای مشترک با اردن و عراق و اسرائیل را میدهد و در مقابل موافقت اسد با ایجاد منطقه عاری از سلاح در امتداد این مرزها و بدون حضور نیروهای (جمهوری اسلامی) را به دنبال دارد.