بحران سیل و آب گرفتگی در خوزستان، فجایع سیل در سایر نقاط ایران

 

وضعیت خوزستان کماکان بحرانی است و کاهشی در سطح آب گرفتگی ها ایجاد نشده است.

سیل‌بند عین دو‌ اهواز روز دوشنبه شکست و عین دو در معرض سیلاب است.
این سیل‌بند را تاکنون جوانان دلیر منطقه با تلاش خستگی ناپذیر و بدون کمترین امکانات حفظ کرده بودند اما شدت جریان آب باعث شکستن سیل‌بند شد. تلاشهای جوانان و مردم برای ترمیم سیل‌بند تا بعد از ظهر دوشنبه ادامه داشت.
در شهرهای مختلف استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، سیل ادامه دارد. سیلاب شدید منجر به سرریز شدن چهار سد در خراسان رضوی شده که تهدید شکستن دارند.
به دنبال بارشهای شدید روز یک‌شنبه و طغیان رودخانه ها، مناطقی در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خسارت های عمده دیده اند.
به گزارش هواشناسی بارش‌های سنگین در شمال و شرق کشور و برخی مناطق کرمان و شرق هرمزگان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد دو میلیون ایرانی به دلیل جاری شدن سیل در این کشور به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.
یک منبع حکومتی از نابودی یک میلیون هکتار باغات و زمین های کشاورزی و محصولات آنها در اثر فجایع سیل خبر داد.
همزمان، گزارشها حاکی از هجوم گسترده ملخهای دریایی به استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که استان خوزستان را نیز در معرض تهدید قرار خواهد داد. این هجوم پس از بارندگی های روزهای شنبه و یکشنبه چند برابر خواهد شد. مساحت مورد حمله این ملخ ها حدود نصف استان هرمزگان و با ۱۰۰ کیلومتر در عمق این استان است. با اینکه مقامات رژیم از اسفند ها از ورود این ملخ ها در مناطق جنوبی کشور اطلاع پیدا کرده اند، مبارزه جدی با آنها نشده و اکنون با تکثیر در ایران باغها و فضاهای سبز و مزارع این مناطق بشدت در معرض اسیب هستند.

در سیستان وبلوچستان،در شهرهای نیک شهر وقصرقند(در شمال چابهار) وروستاهای اطراف این دو شهر،در جریان سیل ارتباطات تلفنی و اینترنتی ۲۱۰ روستا قطع شده است .
در اغلب مسیرهای این دو شهر، تیرهای چراغ برق جا کن شده و برق قطع شده است .این روستاها قابل تردد نیستند وترمیم و بازسازی سیستم برق، بدلیل آب‌گرفتگی امکانپذیر نیست.

در پلدختر، اعتراضهای مردمی علیه حضور مزدوران حشدالشعبی از عراق و مزدوران موسوم به فاطمیون و زینبیون که توسط پاسدار قاسم سلیمانی از اتباع افغانستان و پاکستان برای سرکوب مردم سوریه شکل گرفته بود، ادامه دارد.
شماری از این مزدوران برای ارعاب و جلوگیری از شورش مردم در داخل شهر مستقر شده اند. این مزدوران با کمال وقاحت هر کجا که دستشان برسد امکانات مردم را مورد استفاده خودشان قرار می‌دهند. بعنوان مثال قایقی را که از جانب یک هموطن نیکوکار به مبلغ ۲۰ میلیون تومان به اهالی پلدختر هدیه شده بود مورد استفاده قرار می‌دهند.آنها در ساخت و ساز نیروهای مردمی هم مداخله نموده و به امر و نهی‌های احمقانه می‌پردازند که همه جا توسط اهالی و جوانان غیور شهر مسخره و کنار زده می‌شود.
همزمان عناصر و مزدوران رژیم بی وقفه به گرفتن عکس وفیلم یادگاری مشغول هستند. بعنوان مثال در حالیکه زنی مشغول شست و شوی موکت گل گرفته خانه سیلزده بود، نفرات رژیم سر رسیده و با ژست کمک کردن عکس و فیلم میگیرند و سپس به سرعت برای تکرار همین صحنه به خانه های دیگر میروند.