جولیو ترتزی: اتحادیه اروپا باید نیروی قدس را به عنوان یک سازمان تروریستی نام گذاری کند

 

یورو نیوز:‌ جولیو ترتزی:‌ هفته گذشته، آمریکا اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی خواهد کرد.

جولیو ترتزی می نویسد:‌ «با توجه به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "فعالانه درگیر تروریسم به عنوان وسیله ای برای حکومت داری است و از نظرمالی آن را تامین می کند  و تروریسم را ترویج می کند"، در حال حاضر کاخ سفید اعلام کرده است موضع سخت تری نسبت به استفاده ایران از نیروهای نیابتی در خارج از کشور خواهد گرفت.

جامعه جهانی باید موضع قویتری نسبت به حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تروریسم داشته باشد. در حالی که دولت های اروپایی ممکن است در این رابطه درنگ کنند و تا جایی که ایالات متحده سپاه پاسداران را لیست گذاری کرده است پیش نروند، برای اروپایی ها زمان آن فرا رسیده است که آنها در برابر تجاوزات آشکار سپاه پاسداران دست به عمل بزنند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاسیس شد و رسما مسئولیت حفاظت از جمهوری اسلامی ایران و ایده های انقلاب را به عهده گرفت؛ سپاه پاسداران دارای وظایف وسیع و مبهمی است که شامل وظایف ارتش و پلیس در شهرهای کشور و سازمان اطلاعاتی کشور است.
جدا از نیروهای کلاسیک ارتش و پلی، سپاه پاسداران روی موضوعات داخلی و بین المللی متمرکز است. سپاه پاسداران ایران ابزار اصلی برای صادر کردن ایدئولوژی انقلاب اسلامی در سراسر جهان و مقابله با تهدیدات خارجی است،  اما  به طرز بی رحمانه ای روی سرکوب دشمنان فرضی در داخل ایران نیز متمرکز است.
در سازمان سپاه پاسداران، گروهی به نام نیروی قدس باید برجسته شود. واحد نیروهای ویژه که برای فعالیت های خارجی سپاه، مخصوصا برای آموزش، تأمین مالی و سلاح برای گروه های افراطی از جمله شبه نظامیان عراقی، حزب الله و حماس شناخته می شود. نیروی قدس همچنین دارای نقش کلیدی در حمایت از نیروهای رژیم سوریه در جنگ داخلی این کشور است.
در خلال  جنگ در سوریه، نیروی قدس رشد کرده و دامنه ی فعالیت هایش را گسترش داده است. نیروی قدس  با حمایت از شبه نظامیان شیعی در سوریه، نقش مهمی در بقای رژیم اسد بازی کرد. شبه نظامیان تحت حمایت ایران با همکاری با نیروهای نظامی روسیه به نیروهای دولتی اجازه داده اند تا به طرز وحشیانه ای کشور را کنترل کنند.            
این پیروزی این سازمان را(نیروی قدس سپاه) که شروع به گسترش فعالیت هایش در خارج از کشور کرده بود تقویت کرده است. سپاه پاسداران به طور سنتی به حمایت از گروه های شیعه شناخته می شد، نیروی قدس سپاه نیروهای طالبان در افغانستان، یک گروه سنی و یکی از بدترین گروه های تروریستی در جهان را از نظر منابع مالی، آموزش و سلاح تأمین کرد.
پشتیبانی آنها از طالبان در افغانستان نشان دهنده پیشرفت نگران کننده ای جدیدی در شیوه ی کار نیروی قدس است.
 
از طریق این فعالیت ها، نیروی قدس در مسیر رشدش با حمایت و تامین مالی برخی از خطرناک ترین گروه های افراطی در جهان به  یک سازمان با دسترسی جهانی گسترده تر نسبت به دولت اسلامی(داعش) تبدیل شده است. با هر تعریفی، این یک سازمان تروریستی است که در حال تبدیل شدن به نیرویی مدعی، تهاجمی و جسور است.  
 نیروی قدس عمیقا در زیرساخت بزرگتری به نام سپاه پاسداران قرار دارد و سپاه پاسداران در نهایت مسئولیت فعالیت های تروریستی نیروی قدس به عنوان زیر مجموعه ای از سپاه بر عهده سپاه است. با این حال، نگرانی های مربوط به تحریم کردن تمامیت سپاه پاسداران مشروع است.
هدف قرار دادن نیروی قدس به تنهایی مانع افتادن در این دام می شود، در حالیکه  برای رسیدن به هدف مان که موضع گیری  در برابر حمایت ایران از گروه های تروریستی در خارج از کشور است. تروریسم تحت حمایت دولت ایران تهدید بزرگی برای جامعه جهانی است و از این رو نیازمند پاسخی بین المللی است.
در این زمینه ایالات متحده با نام بردن از این تهدید و نام گذاری آن حرکت مهمی انجام داده است اما این کار نیاز به جزییات بیشتری دارد. دول اروپایی و جامعه بزرگتر بین المللی باید به عملیات های نیروی قدس توجه کنند و پاسخ مناسب آن را بدهند. نیروی قدس را هر آنچه که هست بنامید یک سازمان تروریستی است. این کار گام قدرتمندی در حسابرسی از ایران در سطح جهانی  خواهد بود».