توفانهای بارانی شدید، اعلام حالت فوق العاده در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان

 

برخی از کارشناسان جهانی هواشناسی، نسبت به تهدید توفانها و بارانهای شدید در جنوب غرب و شمال شرق ایران و هم چنین در مناطقی از افغانستان و پاکستان از روز دوشنبه، هشدار می دهند

هوای استانهای شمالی کشور و اردبیل با بارش باران و برف همراه است. در خلخال روز شنبه ۲۸ سانتیمتر برف بر زمین نشست و احتمال سیلابهای بیشتری در این منطقه میرود.

در خوزستان، روز جمعه در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان حالت فوق العاده اعلام شد. مد بزرگ خلیج فارس و آبگرفتگی و سیلاب در این مناطق دلیل اعلام حالت فوق العاده بود. در شادگان ۳۰ روستا روز شنبه در معرض تهدید سیلاب قرار گرفتند
جاده شادگان - دارخوین به اهواز بدلیل سیلاب و افزایش آب کارون و تالاب دورق کاملا زیر آب رفت. هر لحظه امکان رانش زمین و تخریب این جاده وجود دارد.
روستا و نخل‌های "ابوصخیر" به زیر آب رفتند. روستای ابوصخیر در حد فاصل شهرستان‌های شادگان و کارون واقع است. راههای ارتباطی این روستا بدلیل سیلاب قطع هستند.
در همدان سد اکباتان سر ریز کرد خطر سیل مردم و روستاهای اطراف رودخانه آبشینه را تهدید می کند.
درشمال کشور در گلستان ماموران رژیم ضد مردمی آخوندها مورد اعتراض سیلزدگان آق قلا قرار گرفتند که آنها را از محل اسکان اضطراری پس از سیلاب در این منطقه، بیرون کردند.
درلرستان نیروها و شوراهای مردمی در ادامه کمک های خود به هموطنان سیلزده در زمانی کوتاه با ساخت حمام و دستشویی در روستای سیل زده چم مهر (پلدختر) به یاری مردم سیلزده برخاستند و روز شنبه این سرویس ها را تحویل دادند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد نزدیک به یک میلیون کودک در ایران تحت تأثیر سیل عظیم قرار گرفته‌اند.
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است:‌ سیل ویرانگر در سه چهارم استان‌های ایران به ۱۰ میلیون نفر آسیب رسانده که از این تعداد ۲ میلیون تن بشدت تحت تأثیر سیل قرارگرفته‌اند و ۵۰۰هزار تن مجبور به جابجایی شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند. بیش از ۱۰۰۰ تأسیسات بهداشتی و ۱۰۰۰ مدرسه ویران شده یا بشدت آسیب دیده‌اند که باعث شده ۱۰۰ هزار کودک نتوانند به مدرسه بروند و هزاران نفر از درمان پزشکی برخوردار نیستند.
یونیسف با اشاره به نیاز کودکان سیلزده به تدارکات بیشتر بهداشتی و آب سالم و بودجه بیشتر برای این امور از ارسال امکانات و تجیهزات واکسیناسیون برای کودکان خبر داده است.