وال ستریت ژورنال: ۵ شیوه‌ای که ترامپ باید به رژیم ایران هشدار دهد

در آستانه روی  کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا روزنامه وال استریت ژورنال طی مقاله‌یی ضمن انتقاد از مماشات اوباما با رژیم آخوندی، برضرورت اتخاذ سیاستهای قاطع از سوی آمریکا برای جلوگیری از تلاشهای رژیم برای دستیابی به سلاح انمی و شعله ور کردن اوضاع در منطقه و چرخش وضعیت در منطقه در منطقه به زیان فاشیسم مذهبی حاکم برایران  تاکید کرد.

وال استریت ژورنال تحت عنوان «۵ شیوه‌ای که ترامپ باید به رژیم ایران هشدار دهد» نوشت: دولت جدید می تواند توافق اتمی با رژیم ایران از موضع قدرت مورد مذاکره مجدد قرار دهد.
وال استریت ژورنال افزود: درحالی که مخالفین دو  حزبی توافق اتمی پرزیدنت اوباما (با رژیم ایران), آماده مواجه با بسیاری از کمبودهای این توافق میشوند, آنها باید از تکرار ناخواسته‌ی اشتباهات او آگاه باشند. دو ارزیابی اساسی غلط به توافق اتمی  منجر شد.
اول این که اوباما از تهدیدات معتبر نظامی اجتناب کرد و به تحریم های اقتصادی برای فشار به رژیم ایران متکی شد.
دومین ارزیابی غلط این بود که اوباما فقط روی برنامه اتمی رژیم ایران متمرکز شد و دخالتهای شریرانه منطقه ای این رژیم را  نادیده گرفت. تهران فارغ از فشار و حسابرسی، شروط این توافق را  تعیین و تجاوز و نفوذ خود را گسترش داد.
  این رویکرد محدود, غیرسازنده است.
وال استریت ژورنال با یادآوری محدود بودن رویکرد تحریمهای رژیم ایران فقط در رابطه با برنامه اتمی این رژیم گزینه های پیش روی دولت ترامپ را یادآور شد و نوشت:  درحالیکه  دولت ترامپ سیاست در قبال رژیم ایران را مورد بررسی قرار می دهد, ذیلاً 5 سیاست است که او می تواند با اجرای آنها به رژیم ایران هشدار دهد و برتری استراتژیک را دوباره بدست آورد.
اول: به پنتاگون دستور دهد که برای طرح های فوری برای استفاده از نیرو علیه رژیم ایران به‌روز شود, از جمله برای تاسیسات اتمی (رژیم) ایران. بخصوص درصورت نقض مهم برجام یا بیرون  کشیدن از توافق اتمی. چنین اقدامی یک پیام قاطع را به رژیم ایران خواهد رساند.
دوم: قوانین تماس با کشتی های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تغییر دهد. نیروهای تحریک کننده رژیم ایران نباید تحمل شوند در عوض ترامپ همانطور که  در اولین مناظره خود با هیلاری کلینتون گفت ”آنها را از دریا به بیرون پرتاب کند.
سوم: ائتلاف منطقه ای ضد رژیم ایران را تقویت کند که چنین سیاستی اقداماتی نظیر حمایت علنی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی درجنگ با شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در یمن را دربرمی‌گیرد.
چهارم: اعلام طرح های ایجاد سیستم های دفاع موشکی منطقه ای...
پنجم: که چالش انگیز تر است تضعیف مداخلات رژیم ایران در حلقه کشورهای منطقه.
وال استریت ژورنال در ادامه نتیجه گیری می کند: تحریم ها بدون اعتبار نظامی معنی چندانی ندارد, این تحریمها به تنهایی نمی تواند (رژیم) ایران را از ناچیز شمردن تعهداتش در توافق اتمی یا شعله ور کردن اوضاع در منطقه بازدارند، ولی تحریم ها همراه با استراتژی متمرکز می تواند محاسبات این حکومت را برهم بزند.
تا مانع از توانایی  اتمی رژیم ایران شود و اوضاع را در منطقه به ضرر این رژیم بچرخاند.
وال‌استریت ژورنال - ۱۴ آذر ۹۵