بالاگرفتن تنش در شبه جزیره کره

پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره و استقرار سیستم ضد موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی خشم چین را بر انگیخته است.

ارتش آمریکا تایید کرد روز دوشنبه دو هواپیمای جنگنده را بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورده است.
هواپیمای B-1B شبیه همان هواپیمایی است که در تمرینات نظامی با کره جنوبی و ژاپن شرکت داشت. این ماموریت باعث خشم پیونگ یانگ شد. خبرگزاری دولتی کره شمالی، آمریکا را متهم به مانور انداختن بمب اتمی کرد، مانوری که شبه جزیره کره را به لبه جنگ اتمی نزدیک تر می کند.
در کره جنوبی، سیستم ضد موشکی تاد آمریکا آماده کار است. این سیستم برای زدن موشکهای برد کوتاه و متوسط کره شمالی طراحی شده و می تواند برای آمریکا اطلاعات مهمی در رد یابی موشکهای برد بلندتر فراهم کند...
خبرنگار سی ان ان: کیم جونگ اون از زمانی که به قدرت رسیده، هرگز با هیچ رهبر کشور خارجی بصورت رو در رو ملاقات نکرده است... او حتی از زمان روی کار آمدن، هیچوقت کشورش را ترک نکرده است.
شان اسپایسر: اگر کره شمالی در مورد اوراق کردن کامل ظرفیت اتمی خودش جدی باشد و تهدیدی که برای منطقه و برای ما دارد را منتفی کند، در آنصورت، همیشه احتمال ملاقات هست، اما این احتمال در حال حاضر وجود ندارد...
چین که بزرگترین هم پیمان کره شمالی است، بر سر فرستادن سیستم ضد موشکی آمریکا به کره جنوبی خشمگین است و وزیر خارجه پکن در این رابطه چنین گفت:
«موضع چین در مورد اعزام موشکهای تاد روشن و قاطع است. ما با آمریکا و کره جنوبی در زمینه فرستادن سیستم ضدموشکی تاد به کره جنوبی مخالف هستیم و از طرفهای ذیربط مصرانه می خواهیم که فورا ارسال این موشکها را متوقف کنند. در این اثنی، ما قاطعانه اقدامات ضروری برای حفاظت از منافع خود را اتخاذ خواهیم کرد».
برد این سیستم ضد موشکی به خاک روسیه و چین هم می رسد...
سی ان ان ۱۵ اردیبهشت ۹۶