انتقال ریاست جمهوری فرانسه رئیس جمهور منتخب امانوئل ماکرون

روز یکشنبه، مراسم انتقال قدرت در فرانسه و تحویل رسمی ریاست‌جمهوری، در کاخ الیزه با حضور پرزیدنت فرانسوا اولاند و رئیس‌جمهور منتخب امانوئل ماکرون برگزار شد.

در شروع این مراسم، پس از ورود ماکرون به کاخ الیزه و استقبال فرانسوا اولاند، از او، پرزیدنت اولاند به‌مدت حدود یک ساعت با رئیس‌جمهور جدید فرانسه دیدار و گفتگو کرد.
سپس پرزیدنت فرانسوا اولاند در حالی که رئیس جمهور منتخب او را تا آخرین لحظات بدرقه می کرد و گارد احترام مارش ویژه مراسم را می نواخت، کاخ الیزه را ترک کرد.
پس از آن مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید شروع شد. در این مراسم لوران فابیوس رئیس شورای قانون اساسی فرانسه با اعلام نتایج رسمی انتخابات، پیروزی ماکرون را تبریک گفت و اعلام کرد که او با بیش از 20 میلیون و 743 هزار رأی مردم فرانسه، هشتمین رئیس‌جمهور در جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود.
امانوئل ماکرون 39 ساله جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه است.
ماکرون بعد از انتقال رسمی قدرت، در اولین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن تجلیل از نقش فرانسوا اولاند در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، گفت: «(او)... با توافق پاریس دربارة وضعیت آب و هوا و با حفاظت از فرانسوی‌ها در دنیایی که تروریسم آن‌را هدف قرار داده، نقش پیشرو را ایفا کرد».
ماکرون در سخنرانی خود، گفت: «امروز زمان آن است که فرانسه خود را به نیازمندی‌های دوران ارتقا بدهد... مأموریت فرانسه در جهان برجسته است. ما همة مسئولیت‌هایمان را برعهده خواهیم گرفت تا به چالش‌های بزرگ معاصر... پاسخ بدهیم. هم به بحران مهاجرت، هم به چالش آب و هوا، هم به سوء استفاده از قدرت، هم به افراط‌های سرمایه‌داری جهانی و هم به تروریسم».
وی افزود: «فرانسه همواره تضمین خواهد کرد که پشتیبان آزادی و حقوق بشر باشد، اما همیشه حامی ساختن صلح در طول زمان خواهد بود. ما نقش عظیمی داریم: باید افراط‌های روند جهانی را تصحیح کنیم... ما به اروپایی مؤثرتر، دموکراتیک‌تر و سیاسی‌تر نیاز خواهیم داشت».
مراسم با سرود ملی فرانسه (مارسیز)، سان دیدن پرزیدنت امانوئل ماکرون از گارد ریاست جمهوری همراه با شلیک سنتی 21 گلولة توپ در میدان تاریخی انولید ادامه یافت.
بعد از مراسم تحلیف و ادای سوگند ریاست جمهوری، امانوئل ماکرون با حضور در خیابان شانز الیزه پاریس، در برابر «طاق پیروزی»، مشعلی را بر مزار سرباز گمنام روشن کرد و در آنجا گل‌گذاری کرد.
فرانسوا اولاند پس از ترک کاخ الیزه، مستقیماً به مقر حزب سوسیالیست فرانسه، که سال‌ها آن را رهبری کرده بود، رفت و در آنجا به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: «من ریاست‌جمهوری فرانسه را در حالی ترک می‌کنم که کشور وضعیتی بسا بهتر دارد».