نفت ۲۰ دلاری در راه است

در پی تحولات شدید در بازار نفت اکنون کارشناسان به این یقین رسیده اند که چشم انداز بهای طلای سیاه در آینده نزدیک به بشکه ای ۲۰ دلار سقوط خواهد کرد. این سقوط که نتیجه منطقی برهم خوردن عرضه و تقاضا و همچنین افت شدید رشداقتصادی در کشورهای بزرگی مانند چین و نیز ورود نفت آمریکا به بازارهای جهانی است، پس از شکست رژیم آخوندی در آخرین نشست سران کشورهای صادرکننده نفت، اوپک شیب تندتری به خود گرفته است.

یک کارگزار حکومتی دراین رابطه اعتراف کرد:”عدم تعیین سقف تولید نفت اوپک و گنجاندن بندی در بیانیه پایانی این نشست، از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت طلای سیاه پس از جلسه ۱۶۸ اوپک بوده است. در آخرین تصمیم‌گیری سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه ای برای کشورهای اوپک تعیین شده بود که در پایان نشست ۱۶۸، کشورهای عضو این سازمان حتی بر روی سقف ۳۰ میلیون بشکه ای هم به توافق نرسیده اند».

سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی و به ویژه سهمیه صادراتی نفت رژیم به زیر ۳۵ دلار برای هر بشکه در حالی بوقوع پیوسته است که قیمت نفت خام دو سال گذشته قیمت ۱۱۵ دلاری را تجربه کرده بود.
دانشنامه ویکی پدیا دلائل تعادل میان درآمد های نفتی با دلار را اینگونه به تصویر کشیده است: «کشورهای عضو اوپک قریب به دوسوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند.
از آنجا که فروش نفت در جهان بر مبنای دلار آمریکا سنجیده می‌شود، تغییر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهان بر تصمیمات اوپک در خصوص میزان تولید نفت تأثیر می‌گذارد. برای مثال، وقتی دلار در مقایسه با دیگر ارزهای رایج افت نسبی دارد، عایدات حاصل از نفت کشورهای عضو اوپک در برابر ارزهای دیگر کاهش می‌یابد و در نتیجه توان خرید آنها تا حد معتنابهی کاهش می‌یابد؛ چرا که آنها کماکان نفت خود را به دلار می‌فروشند».

اکنون با افت شدید بهای نفت زنگ های خطر برای دولت آخوند روحانی به صدا درآمده است. هراس رژیم در وهله نخست از کسری بودجه دولت روحانی و نیز افت منابع مالی برای صدور تروریسم و جنگ افروزی در منطقه است. تبعات کسری بودجه به مانند شمشیری دولبه است که طرف تیز و برنده آن در وهله نخست برگردن اقشار ضربه پذیر، کارگران و لشکربیکاران، با افزایش تورم، گرانی و بحران مالی فرود خواهد آمد.
این گزارش (خبرگزاری حکومتی مهر 25 آذر 1394) در ادامه می افزاید: «هم اکنون ذخیره سازی نفت خام در اکثر کشورها در سطوح بسیار بالایی قرار دارد که افزایش آمار ذخیره سازی نفت منجر به کاهش قیمت طلای سیاه در بازار خواهد شد.

مدیرعامل سابق حکومت در شرکت ملی نفت در با اشاره به اینکه براساس پیش بینی موسسات بین‌المللی قیمت نفت به «بشکه‌ای ۲۰ تا ۲۵ دلار کاهش یابد»، افزود: «در حالی که در طول ۵۵ سال گذشته سیاست استراتژی اعضای اوپک تامین ثبات بازار نفت در کوتاه مدت و میان مدت بوده است اما به یکباره در پایان نشست ۱۶۸ اوپک این استراتژی از کوتاه مدت به بلندمدت تغییر پیدا کرده است».